Författare Ämne: Snart är det jul  (läst 1348 gånger)

Utloggad Cosinus

• Användare
  • Antal inlägg: 140
Snart är det jul
« skrivet: lör 24 okt 2020, 14:30:31 »
Under julledigheten brukar jag alltid bli sugen på att bygga ett jullandskap men julen brukar ta slut innan jag hinner börja. I år är jag äntligen ute i god tid. Genom att starta denna tråd sätter jag lite extra press på mig själv att hålla tempo så jag blir klar i tid.

Först tänkte jag mig en minimal rundbana i N-skala. Men även minsta möjliga rundbana blir stor om man ska ha den framme i vardagsrummet hela julen. Tillslut kom jag fram till en plan med ett enkelt diorama byggt i en stor rektangulär lykta. Då slipper jag dessutom oroa mig för att den vita snön ska bli alldeles dammig.

Dioramat ska innehålla en tomtefabrik med tillhörande lastplats. Det kommer att bli ett fantasifullt gladbygge helt utan förebild. Tomten finns ju inte på riktigt. ;) Så här långt har jag kommit med själva landskapet.

Jag har fyndat gamla vagnar på Tradera och målat om dem i juliga färger. Fabriken och kranen är nya byggsatser. De perfekt koniska plastgranarna passar fint i min vision. Ett slitet gammalt ånglok duger utmärkt i och med att det inte ska rulla. Under den mörka julen behövs mycket belysning så jag installerade små lysdioder i lykthusen.

Målet är att ha landskapet och tåget inklusive belysning klara till julafton. Sedan kan jag fortsätta att pyssla med detaljer såsom jultomtar och massor av små paket under julledigheten (i år eller kommande år).

Utloggad kattjaevel

• Användare
  • Antal inlägg: 128
SV: Snart är det jul
« Svar #1 skrivet: lör 24 okt 2020, 14:35:29 »
Ge järnet, blir årets behållning!

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.522
« Svar #2 skrivet: lör 24 okt 2020, 14:54:31 »
Hejsan!

Jag håller med Torbjörn. Skyffla på med kol du och håll ångan uppe. Kul ide!
 :up: :up: :up:
Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad Elmis

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
« Svar #3 skrivet: lör 24 okt 2020, 15:28:14 »
Vadå "tomten finns inte på riktigt".
Vad menar du?
Han kommer varje jul till mig med MJ-prylar ju....

Utloggad kattjaevel

• Användare
  • Antal inlägg: 128
« Svar #4 skrivet: lör 24 okt 2020, 17:48:12 »
Vadå "tomten finns inte på riktigt".
Vad menar du?
Han kommer varje jul till mig med MJ-prylar ju....

Lyllo du

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.371
« Svar #5 skrivet: lör 24 okt 2020, 21:18:35 »
Man ska vara snäll och äta sin gröt var dag.

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.283
« Svar #6 skrivet: mån 26 okt 2020, 10:44:18 »
Fint bygge!  :up:

Jag har på känn att det inte kommer någon tomte till oss i år, vi har slarvat med gröten...  :'(
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 142
« Svar #7 skrivet: mån 26 okt 2020, 13:15:16 »
Rolig tråd!
Har själv tänkt samma tanke men råkar på samma problem... ha ha.
Kanske gör man det för komplicerat i skallen, jag vet inte...
Jag köpte iaf en påse billig sanitetsbomull jag tänkte använda till tomtelandskapet (man kan ju alltid återanvända den att göra rent lok och skenor med om det inte blir bra resonerade jag och det smetar inte ned loken med någon gegga heller  :) Fast riktig konstsnö hade förstås varit finare. ).
Man hittar ofta mycket bra material att göra landskapsdetaljer av ute i naturen, gratis dessutom om man bara lär sig att se det.
Plockar man bara plantor och kvistar som redan är döda och garanterat vissna (typ att barken börjat släppa så att man kan måla stammen själv) spelar det ju heller ingen roll för markägaren om man norpar en och annan extra fin planta och man kan dra upp den med rötterna om man är litet försiktig.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #8 skrivet: sön 01 nov 2020, 19:25:26 »
Tack för hejaropen! Så det är gröt man ska äta för att få MJ-prylar i julklapp. Jag måste kanske byta ut frukostyoghurten. ;)

Jag håller ångan uppe med bygget. Tidplanen är optimistisk men håller än. I veckan har jag bland annat byggt en sockel till plattan och skapat lite kupering med hjälp av markisolering. Helgen har jag ägnat åt att spackla och måla. Parallellt har jag börjat testa några av Nochs snöprodukter. Jag börjar äntligen komma ganska bra överens med snöpastan.

Här kommer en aktuell bild. Och ni kan vara lugna. Jag har inte avverkat den vackra granskogen. Jag har bara flyttat den till en säkrare plats under markarbetet. ;)

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #9 skrivet: mån 02 nov 2020, 21:33:01 »
Inatt föll årets första snö över tomtens fabrik. :)

Utloggad Anna-Carin

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
    • Anna-Carins miniatyrer
« Svar #10 skrivet: tis 03 nov 2020, 11:34:45 »
Det ser fint ut! Vad är det för artikelnummer på den fallande snön? (Känns värt att skriva upp.)

Jag har inte testat Nochs snöpasta, däremot ett annat märke (Aileene's), och tyckte det var svårt att bre på den utan att lämna märken av kniven. Nyligen upptäckte jag dock att när snön torkat går den att slipa med sandpapper för att få bort ojämnheter, det kan vara värt att testa om du skulle ha samma problem.

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.522
« Svar #11 skrivet: tis 03 nov 2020, 12:19:15 »
Hejsan!

Det där var ett snyggt hus. Det ska finnas nåt som  liknar istappar också men minns inte vem som gör dem.
Minnet är dåligt och beror nog på att jag inte ätit min gröt!

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 142
« Svar #12 skrivet: tis 03 nov 2020, 14:31:14 »
Annars kan man göra egna av tex. celluloidlim.
(om man limmar på en träbit och stryker på lösningsmedel med en pensel tills de ser bra ut, sedan kan man skära loss dem och trimma till samt fästa med tex CA lim där man vill ha dem).

Finns säkert färdiga idag.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #13 skrivet: sön 08 nov 2020, 20:36:16 »
Det ser fint ut! Vad är det för artikelnummer på den fallande snön? (Känns värt att skriva upp.)

Jag har inte testat Nochs snöpasta, däremot ett annat märke (Aileene's), och tyckte det var svårt att bre på den utan att lämna märken av kniven. Nyligen upptäckte jag dock att när snön torkat går den att slipa med sandpapper för att få bort ojämnheter, det kan vara värt att testa om du skulle ha samma problem.

Tack Anna-Carin! Den nyfallna snön är just Nochs snöpasta (artikelnummer 08752). Om man blandar noga innan man brer på den blir den riktigt krispig och gnistrande när den torkar. Om man inte blandar noga blir den bara blank och slät. Tror helt enkelt alla ”snöflingor” sjunker till botten när burken står ett tag. Den flyter ut riktigt bra så det är liten risk för märken efter verktyg. Å anda sidan fungerar den inget vidare för att spackla över ojämnheter. Och lägger man för tjockt lager i en sluttning tenderar den att rinna neråt medan den torkar.

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #14 skrivet: sön 08 nov 2020, 23:11:41 »
Tack Alf! Bland annat Noch har istappar på flaska. Misstänker dock att de blir lite grova i N-skala. Intressant tips från Rörradio om egentillverkade istappar.

Hursomhelst har jag konstaterat att dioramat ska föreställa en scen tidigt under vintern (före jul). Dessutom är tomtens fabrik oväntat väl isolerad för att vara så gammal. Jag slipper därför modellera istappar, det blir bara fluffig nysnö. ;)

Utloggad Cosinus

• Användare
« Svar #15 skrivet: lör 21 nov 2020, 21:26:57 »
Här kommer en kort lägesrapport med en dryg vecka kvar till första advent. Bygget rullar på bra. Det är ju inte så mycket annat som lockar på kvällar och helger i dessa tider. Dessutom har det utlysts en tävling på jobbet som går ut på att julpynta hemmaskrivbordet. Bidrag ska var inskickade senast 1/12. Detta diorama får bli mitt bidrag så då fick jag ju plötsligt en deadline.

Jag har testat lite belysning. Insåg då att jag behövde en tomtenisse som kranoperatör.

Jag har också börjat förbereda detaljering genom att måla prylar och figurer i passande julkulörer.

Utloggad Anna-Carin

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
    • Anna-Carins miniatyrer
« Svar #16 skrivet: sön 22 nov 2020, 15:13:37 »
Det ser jättefint ut, hoppas du vinner tävlingen! Ska testa Nochs snöpasta i framtiden.

Om du vill julpynta fabriken så har jag beskrivning på julgranar, kransar och girlanger på webbsidan. PM:a mig så skickar jag material, så du hinner före deadline!

http://www.btz.se/minis/DIY/144_christmas_tree.php
http://www.btz.se/minis/DIY/144_wreaths_and_swags.php