Författare Ämne: Val av spårvidd och kurvradier för spårväg på HO-bana  (läst 822 gånger)

Utloggad x137abe

• Användare
  • Antal inlägg: 77
Val av spårvidd och kurvradier för spårväg på HO-bana
« skrivet: lör 24 okt 2020, 13:01:45 »
Hej,
Jag funderar på att lägga in en liten spårvagnslinga på min HO-anläggning som kommer att innehålla mycket stadsmiljö. Har letat lite på forumet men hittar inget svar på just min fråga. Vad är då denna?

Jo, vilken skala på spårvagnsspår passar in på en HO-modelljärnväg?

Eftersom jag fortfarande sågar plywood, så är det just spårvidd och kruvradier som är intressant. Inte rälsprofiler och gatubeläggning. Det kommer senare.
Vänligen
Anders

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.522
SV: Val av spårvidd och kurvradier för spårväg på HO-bana
« Svar #1 skrivet: lör 24 okt 2020, 14:16:39 »
Hej!

Det viktiga först är vilken typ av spårvagn du ska använda för det viktiga är vilket som är den minsta radie spårvagnen klarar av utan att spåra ur.
Det finns modern spårvagnar med boggi och sedan den äldre typen med två axlar. Du kan även använda vanlig räls av vad du har också.
Tillig har både spårvägsräls för både HO normalspår och HOm smalspår.
Mer info här: https://www.tillig.com/eng/Strassenbahngleis.html

Spårvagnar från leopold halling
https://shop.ferro-train.com/hallingShop/product/home/in_produktion
Finns säkert fler alternativ.

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad clas

• Stammis
  • Antal inlägg: 869
« Svar #2 skrivet: lör 24 okt 2020, 18:38:47 »
Nordens största spårvägssystem finns i Göteborg och har samma spårvidd som normalspåriga järnvägar, dvs 16,5 mm i H0. Dock lättare räls och snävare kurvradier, men här vet jag tyvärr inte vad som bäst motsvarar förebilden.
Man får vara glad så länge man har en lever och kan hälsa

H0e/HOn30/H09   009

Utloggad Per Lind

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.095
« Svar #3 skrivet: lör 24 okt 2020, 19:37:06 »
Halling har 2 svenska vagnar, en från Norrköping och en från Göteborg. Dessa kräver minst 200 mm radie.
En tvåaxlig vagn kan gå på runt 150 mm radie.
En kort 2-axlig kan gå på 100 mm.
Bygger Du en modern spårväg bör Du ha minimiradie 200 mm men är det ett gammalt system, t.ex. en museilinje med 2-axliga vagnar i tät stadsbebyggelse så skulle jag ta 150 mm.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad x137abe

• Användare
« Svar #4 skrivet: lör 24 okt 2020, 21:37:41 »
Citera
Tillig har både spårvägsräls för både HO normalspår och HOm smalspår.
Mer info här: https://www.tillig.com/eng/Strassenbahngleis.html

Tack för den länken. Tillig 12mm spårvidd verkar vettigt.

Citera
Nordens största spårvägssystem finns i Göteborg och har samma spårvidd som normalspåriga järnvägar, dvs 16,5 mm i H0.

Så har jag också tänkt. Dock, när man tittar på illustrationer i typ Tyska MJ-tidskrifter ser det ut som att spårvidden är mindre än 16,5 mm. Även fordonen ser inte ut att vara i HO tåg storlek. Tänker att man vill skala ned lite av plats- och helhetsintrycksskäl.

Citera
En tvåaxlig vagn kan gå på runt 150 mm radie.

Låter bra. Det är väl dit jag skulle vilja komma. Spårvägen är mer som ett piktoreskt inslag i stadsbilden.

Tack för förslagen! Kommer en bit längre.

Vänligen
Anders

Utloggad Erstfeld69

• Användare
  • Antal inlägg: 100
« Svar #5 skrivet: sön 25 okt 2020, 07:34:24 »
Nordens största spårvägssystem finns i Göteborg och har samma spårvidd som normalspåriga järnvägar, dvs 16,5 mm i H0.
Här i Helsingfors har vi 1000mm, så de tyska vagnarna känns inte så främmande för mej. I själva verket hade HSL åren 2005-2013 i trafik fyra stycken ledade vagnar från 1970 som gått i Mannheim: https://www.raitio.org/suomen-raitiotiet-ja-raitiovaunut/helsingin-raitiotiet/raitiovaunut-hkl/kalusto/nivelvaunut-151-154-6-aks/
« Senast ändrad: sön 25 okt 2020, 08:40:35 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Utloggad clas

• Stammis
  • Antal inlägg: 869
« Svar #6 skrivet: sön 25 okt 2020, 14:11:07 »
Normalspåriga spårvagnar är i allmänhet mindre än tåg för samma spårvidd. Lägre bl a på grund av mindre hjul, kortare för att klara de snäva kurvradierna och smalare då de måste ta sig fram i en ofta trång stadsmiljö. Kan f ö nämnas att 1950-talets vanligaste spårvagnstyp i Göteborg och Stockholm, mustang,var påtagligt smalare i huvudstaden.

Dessutom finns ju även "smalspåriga" spårvägar som Erstfeld69 nämner i föregående inlägg.

Alltså behöver inte bilderna av de små spårvagnsmodeller du sett nödvändigtvis vara i en annan skala.

Man får vara glad så länge man har en lever och kan hälsa

H0e/HOn30/H09   009

Utloggad Per Lind

• Veteran
« Svar #7 skrivet: sön 25 okt 2020, 18:35:33 »
Den första fråga Du skall ställa till Dig själv är vilket land Du har Din bana i.
Är det Sverige och Du kör svenskt så gäller bara normalspår, 16,5 mm om Du inte skall avbilda Kiruna som hade smalspår. Färdiga vagnar finns, som jag nämnt ovan, från Halling och som avbildar en modern Norrköpingsvagn och den senaste versionen från Göteborg. Swedtram har både byggsatser som färdigbygga vagnar från en mängd svenska som utländska städer.
Om det är Tyskland eller Österrike så kan Du välja mellan 12mm eller 16,5 mm. Här finns massor att välja på från olika tillverkare. Dock, moderna vagnar kräver, precis som i verkligheten, större radier och bredare spåravstånd.

Tittar Du på bilder så ser kanske spårvidden smalare ut än vad den är men det mesta är 16,5 mm.
Skall Du ha en linje utan vändslingor väljer Du en 2-riktningsvagn.

-Per

Utloggad x137abe

• Användare
« Svar #8 skrivet: mån 26 okt 2020, 07:59:42 »
Tack Clas och Per.

Det börjar klarna nu. Jag lutar mot att välja 12 mm spårvidd. Miljön är typ "Europeisk stenstad" ca 60/70-tal, så jag kan välja kortare två-axliga fordon.

Vad jag inte riktigt fick klart för mig när jag tittade efter fordon av denna typ på nätet var om de gick på 12 mm eller 16,5. Inser av svaren att det måste finns 12mm fordon förstås. 12 mm tror jag ger ett bättre helhetsintryck (så som jag bygger) än vad 16,5 skulle göra -- även om det är skalmässigt korrekt.
Vänligen
Anders

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.283
« Svar #9 skrivet: mån 26 okt 2020, 08:48:45 »
Du har rätt i att 12 mm spårvidd bättre harmonierar med en "vanlig" stads-, eller snarare småstadsbebyggelse i Skala H0. I synnerhet om det gäller 1960-/1970-tal. Fordonen, främst personbilarna var ju t.ex. mindre då så bilarnas hjulbas v/s rälsbredd ser i förhållandet bättre ut. Förebildsriktigt är ju 12 mm också då det motsvarar meterspår.

Lycka till med ditt bygge. Mitt eget ligger nere sedan länge.

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad Per Lind

• Veteran
« Svar #10 skrivet: mån 26 okt 2020, 09:28:23 »
Du får leta efter H0m.
Halling har nästan bara H0 på de färdiga modellerna trots att förebilden har smalspår. Ett alternativ är att köpa en omotiriserad modell och sedan ett separat chassi - även det finns från Halling.
Här har Du en översikt över alla Hallings modeller:
https://shop.ferro-train.com/hallingShop/product/home/nahverkehr
men som sagts ovan, se upp så Du får H0m.
-Per

Utloggad x137abe

• Användare
« Svar #11 skrivet: mån 26 okt 2020, 13:11:19 »
Citera
Lycka till med ditt bygge.

Tack. Det är detta jag ägnar dagarna åt för närvarande. Playwoodarbetet närmar sig klart. Börjat med stadsplanering. Sedan blir det rälsläggning. Vi får se om jag startar en tråd med bilder.

Citera
Du får leta efter H0m.
Halling har nästan bara H0 på de färdiga modellerna trots att förebilden har smalspår. Ett alternativ är att köpa en omotiriserad modell och sedan ett separat chassi - även det finns från Halling.

Aha! Där hade vi det. Förklarar saken. Tack för länken.
Vänligen
Anders