Författare Ämne: Pecos sidmonterade växelmotor  (läst 588 gånger)

Utloggad björnk

• Användare
  • Antal inlägg: 44
Pecos sidmonterade växelmotor
« skrivet: tor 22 okt 2020, 22:38:40 »

Hej
Jag tänkte använda mig av Pecos sidomonterad växelmotorer till några av mina växlar.
Jag vill undvika,  pga skador på min kropp, att krypa för mycket under anläggningen.
Nackdelen med denna "motor" är att det inte finns någon styrning av strömmen till hjärtstycket på växeln.
Men kanske det går att lösa via något minirelä och en limmad stump i det hål som veter utåt från växeln?
Är det någon som gjort något liknande och kan visa med en bild, skiss ed?

Utloggad Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 395
SV: Pecos sidmonterade växelmotor
« Svar #1 skrivet: tor 12 nov 2020, 00:31:23 »
Är också ute efter nya växelmotorer. Använder nu vanliga mini servomotorer från Kjell och Co. Dessvärre är dessa känsliga för störningar från lok och mobiltelefoner.
Skulle vilja ha små typ 3x3 cm och ska vara liggande högst 1 cm så motorerna går att placera bredvid växlarna utan att man behöver såga hål i bottenlattan.
Pecos växel motorer verkar intressanta men utifrån hur dessa ser ut tar jag för givet att det bara finns två magnetspolar i dessa. Jag skulle vilja ha vanliga små motorer eftersom jag inte gillar ljudet från magnetspolarna. Är draget i magnetspolarna för kraftig finns risken att växlarna går sönder.

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.765
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #2 skrivet: tor 12 nov 2020, 02:39:57 »
Dessa växelmotorer har samma grundkonstruktion som nästa alla i de senaste sextio (sjuttio?) åren använda tvåspoledrivningarna. Alltså en S-formad kuliss som påverkar växelns tungor. Och då ingen risk för att växeln slås sönder som med de tidigare växeldrivningarna från Peco.

Om du har en gammal Fleischmann eller Rocoväxel kan du plocka isär dessa för att förstå funktionen.

Men tyvärr är din egen dröm om hur en växeldriving ska vara utformad inget som någon tillverkare hört talas om... kan ske dags att upplysa dem.

SA
PK... varför det? Jag pysslar liksom inte med politik...

Utloggad AndersC

• Användare
  • Antal inlägg: 39
« Svar #3 skrivet: tor 12 nov 2020, 07:49:55 »
Hej!

Jag bygger visserligen digitalt men det går säkert komma runt om man inte gör det, men vill gärna tipsa om Signalsidan som har Cobalt sidomonterade växelmotorer som jag verkligen gillar, går tyst och i mina ögon är väldigt pålitliga åtminstone  ;)

Jag bygger H0e med Peco och hade tyvärr inte plats för de underliggande på mina moduler.

AndersC

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.213
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #4 skrivet: tor 12 nov 2020, 11:09:49 »
Hej!

Jag bygger visserligen digitalt men det går säkert komma runt om man inte gör det, men vill gärna tipsa om Signalsidan som har Cobalt sidomonterade växelmotorer som jag verkligen gillar, går tyst och i mina ögon är väldigt pålitliga åtminstone  ;)

Jag bygger H0e med Peco och hade tyvärr inte plats för de underliggande på mina moduler.

AndersC
Om man läser om Cobalts sidmonterade växelmotor som jag utgår ifrån är av solenoidtyp (spolar) så förekommer den tillsammans med DCC concepts dekoder som är en sk. CDU-dekoder vilken ger en kort distinkt och säker påverkan på solenoidväxlar.

Vilken växeldekoder använder du till Cobalt sidmonterade växelmotor?
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.283
« Svar #5 skrivet: tor 12 nov 2020, 17:36:46 »
som jag utgår ifrån är av solenoidtyp (spolar)

Såvitt jag förstår så har de en liten stegmotor.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.213
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #6 skrivet: tor 12 nov 2020, 18:32:32 »
Rätt!....jag misstog mig när jag såg dekodern tillsammans med den sidmonterade växelmotorn.
Det är tydligen en dekoder ("SS") speciellt anpassad till denna motor.

Jag blandade in dekodern ADS-4sx felaktigt som är en solenoiddekoder.

Ett 6-pack med motorer innehåller tydligen 3 st dekoder för dessa. 2 motorer per dekoder.
Prisvärt då motorerna inkl. DCC-dekoder hamnar på 280 kr/st
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad AndersC

• Användare
  • Antal inlägg: 39
« Svar #7 skrivet: fre 13 nov 2020, 08:08:29 »
Ja precis, har köpt ett par sexpack, ja inte öl nu då ;) de är steglösa och funkar enligt min enkla mening mycket bra, visst de syns i landskapet, men de funkar helt utan problem, och det följer med en mycket bra beskrivning på engelska, som t o m jag som novis på DCC och digitalstyrning av växlar fixade utan problem. Jag är mycket nöjd med dem själv!

Allt beror ju på vad man har för krav och referenser att utgå ifrån. Jag trivs väldigt bra med dem i alla fall, de löste alla mina problem.

Anders C 

PS! kanske kommer en presentation om min bygge senare under anläggningar på forumet om intresse finns för ett gladbygge av en enkel bruksbana i H0e med Minitrainslok och vagnar DS!

Utloggad Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 395
« Svar #8 skrivet: lör 21 nov 2020, 22:58:11 »
Har Conrads slutat med modelljärnväg.
Var lite sugen på deras växelmotor men valde det billigare alternativet men mini servomotorer från Kjell & Co.

Utloggad Knuttepuffing

• Användare
  • Antal inlägg: 68
« Svar #9 skrivet: Igår kl. 17:42:54 »
Hej MJ-vänner!
Jag har en sidomonterad Pecomotor. Den finns på min enda växel på smalspåret (H0e). Att observera är att de förmodligen saknar ändlägesbrytare. Följaktligen är den ansluten till Pecos manöverspak, där den funktionen ligger i spaken. Jag kör med både Roco och Cobalt motorer på H0-spåret men ljudet från växeln är viktigt för att få bekräftelse att växeln verkligen slagit om.
Mvh/ove
Mest skala HO samt G, och N. Roco Z21. Bergslagen - Hälsingland 1962