Hej
Jag har över ett 30 tal Peco växlar Peco SL-95 96 SL-88 mm så jag får nog bita i det sura äpplet och försöka att bygga om Peco växlarna
och få rälsstycke att få samma ström som mittledaren eller någon annan typ av mittledare, fick en del länkar av ub som gav en del tips
Det där med relä har jag googlat om men hittar inte någon direkt info om det för 3R.
Jag har någon K växel som jag kan studera.
så jag mottager alla tips
/Peter
Hej igen.
Grejen är att släpskon ofta kortsluter mot någon rälsdel. En idé är att då låta ifrågavarande rälsstycke få samma potential/ström som mittledaren.
Men det är mycket pyssel med att isolera delar från varandra. Sedan ska det kopplas någon form av relä och styrning.
Kapa upp en massa räler i växeln kan ju också orsaka instabilitet och göra att spåret inte stämmer och får fel mått. Då får du andra problem.
Så frågan är om du inte får tugga i dig detta och kanske avyttra dina Peco och köpa K växlar.
Nu vet jag inte hur många vi talar om, så jag förstår att det kan bli en rejäl summa.
Dessutom med "slankare" växlar desto knepigare. Då exponeras släpskon en längre sträcka över växeln.
Har du någon K-växel som du kan ha som referens och se hur den är uppbyggd ?
//PZ