Författare Ämne: 3 räls på Peco code 100  (läst 828 gånger)

Utloggad Harlov

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
3 räls på Peco code 100
« skrivet: fre 18 dec 2020, 13:23:34 »
Hej alla och tack för att man får vara med

Första inlägget

Håller på att byta ut min gamla M räls mot Peco code 100 med Peco mittledare
montera mittledaren på flexrälsen funkar bra men har problem med växlarna (insulfrog) att
släpskon tar i hjärtstycket och i växeltungorna och jag har Peco SL-18 dom höga piggarna
till växlarna och 17 till flexen
tycker jag har provat med det mesta nu men det vill sig ändå inte.

Någon 3 rälsare med peco code 100 som kan ge mig tips

Mvh Peter

Inloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 859
SV: 3 räls på Peco code 100
« Svar #1 skrivet: fre 18 dec 2020, 13:31:10 »
Hej å välkommen!  :hug:
Intressant initiativ. Jag labbade med det där för mååånga år sedan. Rakor/kurvor är ganska problemfritt.
Växlar har väldigt snäva toleranser med piggar. Jag labbade en del med att knacka i små mässingsspik istf dessa 3-rälskit.
Men till insåg att jag det var enklare att investera i ett par Märklin K växlar. Som sagt det är snäva toleranser och med det en ganska pysslig historia. 
Andra har kanske tips i ärendet, men det var mina erfarenheter.

:beer:

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad Harlov

• Nykomling
  • **
« Svar #2 skrivet: fre 18 dec 2020, 13:47:08 »
Tack så mycket för välkomnandet

Visst har tanken slagit mig angående att ha k växlar istället för Peco men jag har en jäkla massa peco växlar som jag har köpt för en bra peng
så vad jag har hört är att man kan bygga om växlarnas hjärtstycke / växeltungor så att dom blir som en mittledare men hur man sen gör det vet jag inte
så jag googlar på det men hittar inget direkt för det, eller hoppas på hjälp härifrån

/Peter

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.850
« Svar #3 skrivet: fre 18 dec 2020, 13:54:33 »
Jag gjorde en del försök för en massa år sedan men växlarna var svåra.
Hittade en tråd här, har inte läst den men den kanske kan ge något, går ju att översätta med google translate tex.
https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=45881

Här är en liknande produkt från en annan tillverkare, vet inte något mer om dom.
http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf%20Dateien/Pukos.html

Inloggad plzeta

• Stammis
« Svar #4 skrivet: fre 18 dec 2020, 14:14:59 »
Hej igen.
Grejen är att släpskon ofta kortsluter mot någon rälsdel. En idé är att då låta ifrågavarande rälsstycke få samma potential/ström som mittledaren.
Men det är mycket pyssel med att isolera delar från varandra. Sedan ska det kopplas någon form av relä och styrning.
Kapa upp en massa räler i växeln kan ju också orsaka instabilitet och göra att spåret inte stämmer och får fel mått. Då får du andra problem.
Så frågan är om du inte får tugga i dig detta och kanske avyttra dina Peco och köpa K växlar.
Nu vet jag inte hur många vi talar om, så jag förstår att det kan bli en rejäl summa.
Dessutom med "slankare" växlar desto knepigare. Då exponeras släpskon en längre sträcka över växeln.

Har du någon K-växel som du kan ha som referens och se hur den är uppbyggd ?

//PZ

Utloggad Harlov

• Nykomling
  • **
« Svar #5 skrivet: fre 18 dec 2020, 14:17:53 »
Tack för den infon och länkarna  :)

det var intressant att läsa, kan ju hålla med om att det är bökigt att pilla med men det är ju fullt möjligt att göra.
Att det fanns färdiga mittledare för växlarna som Axel säljer verkar vettiga, ska prova med några av dessa mittledare
får bara hoppas han skickar till Sverige

/Peter

Utloggad Harlov

• Nykomling
  • **
« Svar #6 skrivet: fre 18 dec 2020, 14:37:13 »
Hej
Jag har över ett 30 tal Peco växlar Peco SL-95 96 SL-88 mm så jag får nog bita i det sura äpplet och försöka att bygga om Peco växlarna
och få rälsstycke att få samma ström som mittledaren eller någon annan typ av mittledare, fick en del länkar av ub som gav en del tips
Det där med relä har jag googlat om men hittar inte någon direkt info om det för 3R.
Jag har någon K växel som jag kan studera.
så jag mottager alla tips

/Peter

Hej igen.
Grejen är att släpskon ofta kortsluter mot någon rälsdel. En idé är att då låta ifrågavarande rälsstycke få samma potential/ström som mittledaren.
Men det är mycket pyssel med att isolera delar från varandra. Sedan ska det kopplas någon form av relä och styrning.
Kapa upp en massa räler i växeln kan ju också orsaka instabilitet och göra att spåret inte stämmer och får fel mått. Då får du andra problem.
Så frågan är om du inte får tugga i dig detta och kanske avyttra dina Peco och köpa K växlar.
Nu vet jag inte hur många vi talar om, så jag förstår att det kan bli en rejäl summa.
Dessutom med "slankare" växlar desto knepigare. Då exponeras släpskon en längre sträcka över växeln.

//PZ

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.340
« Svar #7 skrivet: fre 18 dec 2020, 23:09:43 »
Hej igen.

//PZ
Precis så. Kolla noga hur piggarnas höjd intill korsningen ökar så att släpskon lyfts upp och går fri från rälen. Gör som Jörgen Edgar och bygg nåt i celluloid (men utan att måla) så man kan studera förloppet i genomskärning. Detta är själva tricket med Märklin. Inte så himla vackert, men klart funktionellt.

Utloggad Harlov

• Nykomling
  • **
« Svar #8 skrivet: fre 18 dec 2020, 23:41:27 »
Funderar på att köpa mittledare från Weichen-Walter med stigande piggar att prova med

Utloggad Harlov

• Nykomling
  • **
« Svar #9 skrivet: lör 19 dec 2020, 21:40:12 »

Någon som har handlat av Alex Schnug http://www.schnug-modellbahn.de/
verkar lite lulligt på hemsidan

/Peter

Inloggad plzeta

• Stammis
« Svar #10 skrivet: sön 20 dec 2020, 02:59:52 »
Hej.
Inga konstigheter.
Enda grejen är att han är lite "old-school" och du får räkna med förhandsbetalning via bank och att han skickar veckovis.
Då som rekommenderat brev. Men han gör det han ska och det funkar.

//PZ

Utloggad Harlov

• Nykomling
  • **
« Svar #11 skrivet: sön 20 dec 2020, 09:05:27 »
Hej
Ja det får man nog säga "old-school" det låter bra att han gör det han ska

men nu har jag besluts ångest  :???: det få bli söndags fundering
Alex Schnug eller weichen-walter ?

tycker att mittledaren för växlarna ser riktigt bra ut hos weichen-walter

/Peter

Hej.
Inga konstigheter.
Enda grejen är att han är lite "old-school" och du får räkna med förhandsbetalning via bank och att han skickar veckovis.
Då som rekommenderat brev. Men han gör det han ska och det funkar.

//PZ

Utloggad skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 155
« Svar #12 skrivet: mån 21 dec 2020, 18:54:29 »
Det skulle ju vara kul om det gick att använda PECO växlar för 3-räls. Men en sak som jag funderar på är hur pass bra 3-rälsfordon går i dessa PECO 2-rälsväxlar?
Det skiljer ju på hjulens Back-to-back mellan 2-räls och 3-räls. Till exempel brukar en del märken som erbjuder 3-räls lok fallera på den punkten och så blir det problem med gången genom Märklins växlar. Är det inte riskt att det blir lite av ett omvänt problem här, när man kör Märklin lok genom växlar som är konstruerade för 2-räls?
Eller blir man tvungen att justera hjulens Back-to-back mått på sina 3-rälslok för att det skall funka?

Utloggad Harlov

• Nykomling
  • **
« Svar #13 skrivet: sön 10 jan 2021, 20:47:11 »
Har nu provat att bygga om Peco växlar till 3 räls och kan väl säga att det gick väl ganska hyfsat men är ändå inte riktigt nöjd med resultatet
så beslutet är att köra på K växlar istället för då slipper man problemet med irriterande kortslutningar som följd, då har man testat det med en erfarenhet rikare :|.

Funderar på att montera dit servon på K växlar och ha switchpilot servo v2.0 så nu undrar jag om det är någon som har gjort detta
på k växlar och kan ge mig tips om detta

/Peter

Inloggad plzeta

• Stammis
« Svar #14 skrivet: sön 10 jan 2021, 21:07:16 »
Hej.  :hug:
Misstänkte att det skulle bli knepigt.
Behöver några Peco-växlar för eget bruk ... :emm:
Om du vill avyttra några kan du väl skicka ett PM ?

m v h

//PZ

Utloggad Harlov

• Nykomling
  • **
« Svar #15 skrivet: sön 10 jan 2021, 21:18:15 »
PM skickat

Hej.  :hug:
Misstänkte att det skulle bli knepigt.
Behöver några Peco-växlar för eget bruk ... :emm:
Om du vill avyttra några kan du väl skicka ett PM ?

m v h

//PZ