Författare Ämne: Roco EDK 750  (läst 2947 gånger)

Utloggad Per Lind

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.127
SV: Roco EDK 750
« Svar #25 skrivet: ons 11 nov 2020, 10:04:37 »
Visst skall man gynna de svenska butikerna men om det man söker inte finns där och man skall vänta månader innan det kommer hem, då är valet ganska enkelt.
Tror inte att det har så stor betydelse var jag köper mina svenska modeller, i Sverige eller Tyskland eller annorstädes. Det viktiga är att jag köper dom. IORE skulle vi aldrig fått om inte utomlandsmarknaden varit så stort.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad jergil

• Användare
  • Antal inlägg: 47
« Svar #26 skrivet: ons 11 nov 2020, 10:41:55 »
Jo det begriper jag också att det är billigare! Men vi i Sverige ska inte gnälla över att ”vi inte får några kul grejer” när vi inte handlar här hemma! Tillverkarna tittar till största delen på försäljningsstatistik när dom planerar och funderar över vad dom ska göra till framtiden. Men det är klart, vi hjälper ju tyskarna att få kul grejer!  :D

Jag har handlat grejer i Tyskland, dock grejer som är slut hos svenska handlare eller grejer som är tyskspecifika. Annars håller jag mig till ”min” handlare oavsett pris.
För min personliga åsikt är att är man priskänslig kanske inte modelltåg är rätt grej att hålla på med?! Då kanske man ska hålla på med att vika pappersfigurer eller något.
Just den här kranen är Tysk så var den inhandlas har nog ingen betydelse för om det kommer Svenska modeller eller inte. Dessutom handlar jag99,xx % från svenska handlare och kommer fortsätta med det om det inte är stora skillnader i pris då blir jag otrogen... Jag kommer inte att köpa kranen inte beroende av priset utan jag har inget behov av den.
800:- kan man ju lägga på något annat mj relaterat :)
//Jerry

Utloggad Stoffeliten

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #27 skrivet: ons 11 nov 2020, 10:54:42 »
Jag har handlat grejer i Tyskland, dock grejer som är slut hos svenska handlare eller grejer som är tyskspecifika. Annars håller jag mig till ”min” handlare oavsett pris.
För min personliga åsikt är att är man priskänslig kanske inte modelltåg är rätt grej att hålla på med?! Då kanske man ska hålla på med att vika pappersfigurer eller något.
Just den här kranen är Tysk så var den inhandlas har nog ingen betydelse för om det kommer Svenska modeller eller inte. Dessutom handlar jag99,xx % från svenska handlare och kommer fortsätta med det om det inte är stora skillnader i pris då blir jag otrogen... Jag kommer inte att köpa kranen inte

beroende av priset utan jag har inget behov av den.
800:- kan man ju lägga på något annat mj relaterat :)
//Jerry
[/quote]

Vafalls? Ska man ha ett BEHOV av grejerna med?! Det är därför det blivit så dyrt för mig alltså?  :lol: :lol:
Hälsar Christoffer
Lokförare på Green Cargo, så får väl anse mig själv veta vad jag pratar om när det gäller riktiga tåg! :D
Modelltåg har jag mycket kvar att lära om! :)

Utloggad jergil

• Användare
« Svar #28 skrivet: ons 11 nov 2020, 11:32:35 »
Ibland styr hjärtat och ibland hjärnan, det kan bli dyrt om hjärtat får bestämma för ofta...
//Jerry

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.437
« Svar #29 skrivet: ons 11 nov 2020, 12:31:37 »
En spärr under chassit reglerar egen drivning till frikopplat läge i tågdrivning-smart av Roco!

Vad är det som är "smart" med en spak under chassit??
Möjligtvis är det ett konstaterande att det sitter en spak där som gör att man kan frikoppla. "Smart" hade det varit om det gått att manövrera denna omställning digitalt.
Fast det kommer kanske i "version 2" om något år när dessa sålt slut.

Utloggad gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.368
« Svar #30 skrivet: ons 11 nov 2020, 13:44:37 »
En spärr under chassit reglerar egen drivning till frikopplat läge i tågdrivning-smart av Roco!

Möjligtvis är det ett konstaterande att det sitter en spak där som gör att man kan frikoppla. "Smart" hade det varit om det gått att manövrera denna omställning digitalt.

Det smarta sättet är en mekanisk koppling som Roco har, så att inte någon råkar slå på den funktionen när kranen går i ett tåg.

Utloggad sintra

• Stammis
« Svar #31 skrivet: ons 11 nov 2020, 17:05:09 »

Det smarta sättet är en mekanisk koppling som Roco har, så att inte någon råkar slå på den funktionen när kranen går i ett tåg.

Jo, jag förstår också att det är"smart" med en förregling. Men jag förstår inte att det är "smart" med en spak under chassit för denna manövrering.

Utloggad rocopalle

• Användare
  • Antal inlägg: 109
« Svar #32 skrivet: ons 11 nov 2020, 19:54:54 »
Hej! Roligt att få många svar på modellkranen! Vad gäller kranens frigång i tågset med hastighet upp till 100km/h och egendrivning vid arbetet på banan blev ett av problemen för Rocos ingenjörer inför 60 -årsjubileet! Användaren skulle kunna frigöra drivningen  i modellen för att efterlikna verkligheten! Dvs loket (kranen) skall förflyttas från lokstationen till arbetsplatsen eller olycksplatsen. Alltså efterlikna verkligheten! Även alla rörelser med dess olika massor,tyngder vid arbetet i verkligheten fick översättas i modellen med motvikten samt med fyra stödfötter som exakt i verkligheten. Jag har aldrig upplevt nåt liknande med min testkörning! jag nämnde ordet "SMART" lösning med spaken under chassit. Det tror jag de flesta kan hålla med om! I övrigt drunknar det i jämförelse med de tekniska digitala lösningen med kranarmen som Roco har utvecklat ! Utvecklingen med våra "kära" tågmodeller har utvecklingen gått från "leksaker! till mycket dyra modeller. För 3r vännerna kommer också Märklin med sin "Gröna" kran ut snart! Hur lösningen blir där med drivningen kanske blir digitallösning! Modellen lär gå för 12000 kr!  Med vänlig hälsning, Rocopalle

Utloggad sintra

• Stammis
« Svar #33 skrivet: tor 12 nov 2020, 06:42:45 »
Jag tycker väl att både Märklin och Roco har utfört tekniska bedrifter med sina kranar.
Det jag motsätter mig med den där "spaken" under Rocos kran är väl hur smidigt den blir att manövrera. Kör man "bara" på modulbanor är det kanske inte några problem med åtkomsten. har man däremot lite djup på anläggningen så lär det bli synnerligen besvärligt att komma åt.
Sen är jag hyfsat stor motståndare rent generellt till händer/fingrar som måste till för att få funktionalitet på modelljärnvägen. Kan jag inte lösa en funktion med att typ trycka på en knapp eller vrida på en ratt, då får det vara.

Utloggad rocopalle

• Användare
« Svar #34 skrivet: ons 25 nov 2020, 20:43:53 »
Va härligt att vi gynnar den svenska MJ-handeln och handlar i Sverige och INTE Tyskland.
Det gör ju att tillverkarna verkligen får upp ögonen för Sverige som en bra marknad och att vi verkligen kan hoppas på många trevliga svenska modeller i framtiden!!!  :lol:
För kännedom för att glädja svensk modelljärnvägshandel och Rocos försäljnings teams statistik för leveranser till Sverige bör ni göra inköp av den gula kranen 2st i Luleå samt en röd! Stockholm har ett okänt antal!! Göteborg ,Malmö har inga! På frågan om Roco tänker planera o tillverka ett ånglok med svensk avbild. Den ansvarige planeringsingenjören gapflabbade och vred nekande på huvudet!! det kommer aldrig att ske!? För att det skall löna sig med ett par års planering o vektygskostnaden för lönsamheten!! Vill vi sända ca 5000 st lok till Sverige!!

(OBS Inlägget kan innehålla vissa spår av IRONI)

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.302
« Svar #35 skrivet: tor 26 nov 2020, 10:33:37 »
Jag tycker väl att både Märklin och Roco har utfört tekniska bedrifter med sina kranar.
...

Hur man skall värdera de tekniska bedrifterna känns inte helt givet. Vad man gjort är väl i hög grad att betrakta som naturliga fortsättningar på den utveckling som Rutger Friberg inledde för 24 år sedan med sina digitaliseringsprojekt av kranmodeller från bl.a. Roco. Med tanke på den nära kvartssekellånga tidsfristen, med mellanliggande tekniska utvecklingen i allmänhet, känns det som om det var hög tid att ta nästa steg. Den verkliga bedriften ligger kanske mer på den kommersiella sidan att våga sig på en satsning av detta slag.

...
Kan jag inte lösa en funktion med att typ trycka på en knapp eller vrida på en ratt, då får det vara.

När man i MJ-världen råkar ut för haverier eller missöden som i avsaknad av erforderliga egna lyftresurser kräver "externa" insatser för avhjälpande är det ju brukligt att man kallar in "den stora femfingrade kranen". De båda ovan presenterade nya kranarna från Märklin och Roco vill väl ge sken av upprustning för att klara sina lyftbehov med egna resurser. Då känns det onekligen som något av ett antiklimax att ändå behöva anlita "den stora kranen" för att över huvud taget få den egna kranresursen i brukbart skick. Några av arbetsmomenten som förebildskranen klarar av på egen hand hade varit klädsamt om även modellen bemästrat utan extern insats. Mest iögonenfallande tillkortakommande är att inte sjäv kunna montera motvikt. Det är självklart ingen enkel teknisk utmaning att lösa, men hade det varit möjligt hade jag tveklöst klassat detta som en bedrift. På liknande sätt ser det lite primitivt ut att behöva så mycket manuell hjälp med att koppla lyftredskap som t.ex. lyftok.

Riktigt avancerad funktionalitetshöjning för en dieselelektrisk kran hade det naturligtvis varit om också stödbenens lyftrörelse vid uppallning av kranen kunnat fjärrstyras, och det manuella ingreppet begränsats till att som hos förebilden ansätta säkerhetsmuttrar.
Finns det digitala "libeller" som skulle kunna indikera korrekt horisontering av vridkransen?
I avsaknad av sådana faciliteter har väl modelltillverkarna i stället valt att kraftigt överdimensionera vridkraften för svängningen av övervagnen.

Den egendrivna åkrörelsen för kranen är naturligtvis käck, och i sig själv realistisk medan aktiveringen verkar lite obekväm. Frågan är som jag ser det om den verkligen tillför så mycket realism att den är värd besväret och kostnaden för hela spektaklet.
Min egen erfarenhet av kranarbete med järnvägskranar av den storleken och större är att det brukar vara rätt sällsynt med så små arbeten att man inte behöver palla upp kranen för tillräcklig stabilitet. Så fort man hamnar i det läget blir kranens förmåga till egen förflyttning vanligen också rätt ointressant. Som regel finns ändå alltid andra dragkraftresurser till hands för undanväxling av andra fordon inblandade i lyftuppdraget, t.ex. kranarmsvagn eller transportfordon. Demofilmens bärgningsuppdrag med en lindrigt urspårad godsvagn känns verkligen mest som en demo och inget som är präglat av hög realism. För den typen av lätta bärgningsuppdrag har man vanligen andra lättillgängliga och smidiga resurser att tillgripa än en stor spårbunden järnvägskran.

Hur stora tekniska bedrifter man än klämmer in i funtionsmodeller av denna dignitet har de svårt att svara mot högt ställda krav på realism. Däremot står naturligtvis deras värde som "leksaker för vuxna människor" i mer direkt proportion till de tekniska bedrifterna och därmed också prislapparna.
- o000oo -

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.408
  • Lindome
« Svar #36 skrivet: lör 28 nov 2020, 10:42:51 »
På svenska spår har jag aldrig sett några spårbundna kranar utan det har alltid varit mobila från exempelvis Havator eller Kynningsrud, jag körde ett par år på järnvägen med en spårburen grävmaskin o bytte räls o slipers o inte ens då såg jag några spårburna kranar, finns dom ens i Sverige?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.302
« Svar #37 skrivet: lör 28 nov 2020, 11:51:12 »
På svenska spår har jag aldrig sett några spårbundna kranar utan det har alltid varit mobila från exempelvis Havator eller Kynningsrud, jag körde ett par år på järnvägen med en spårburen grävmaskin o bytte räls o slipers o inte ens då såg jag några spårburna kranar, finns dom ens i Sverige?

Varma mj-hälsn Stefan

Stora spårbundna kranar i Sverige förknippas nog främst med SJ i historisk tid då den allenarådande operatören och infrastrukturförvaltaren skötte det mesta i egen regi. Den epoken är dock avslutad för, vid det här laget, rätt länge sedan. Vissa rester finns kvar som museiobjekt men dessvärre bara med representation från den krangeneration som föregick de lite modernare dieselelektriska kranarna som avslutade epoken. Tre av de fyra ångkranarna finns bevarade. Av dessa har två rätt nära släktskap med den ovan omskrivna modellen från Märklin.

Av nyare dieselelektriska kranar hade SJ också fyra stycken som alla nu har gått till skrot. Dessa har i sin tur också vissa släktskaper med ämnesrubrikens kran i så måtto att de hade samma tillverkare och de ursprungliga konstruktionsversionerna härstammar från ungefär samma tid (1960-tal). Däremot var SJ-kranarna dels större och av en annan typ med långa kranarmar i fackverkskonstruktion.

Den krantyp med teleskoparm Roco valt till förebild har alltså aldrig haft fast hemvist i Sverige men verkar ha hållit ställningarna bra hos kontinentala järnvägar och infrastrukturunderhållare. När numera allt mer infrastrukturunderhåll även i Sverige ombesörjs av externa entreprenörer även från utlandet kan det möjligen ha medfört att någon förebild till Roco-kranen även gjort gästspel i Sverige. Som bärgningsresurs är spårbundna kranar uträknade sedan länge till förmån för det det rätt rikliga utbudet av mobilkranar.
- o000oo -

Utloggad jergil

• Användare
« Svar #38 skrivet: lör 05 dec 2020, 13:09:18 »
Hej!
Hur styr man kranen, behöver man en Z21 eller funkar det med multimusen?
//Jerry

Utloggad rocopalle

• Användare
« Svar #39 skrivet: lör 05 dec 2020, 14:57:45 »
Hej! Jag tänker att man måste ha Z21 och en multimus uppdaterad med senaste version. Z21 appen android eller apples app från  App Store.

Utloggad rocopalle

• Användare
« Svar #40 skrivet: lör 05 dec 2020, 15:08:52 »
Roco har under en längre tid arbetat med utvecklingen av en spårburen digital teleskopkran i skala 1:87. Under hösten kommer modellen från företaget.
Spårgående kranar har alltid haft en viktig betydelse för service och underhåll av järnvägsnätet. Inte sällan är just spåret den ena framkomliga vägen till platsen där lyftet ska ske. I början av 1900-talet var kranarna ångdrivna, men i takt med teknikutveckligen blev kranarna dieselelektriska eller dieselhydrauliska.
Kranar i modell har tillverkats av flera olika tillverkare genom åren. Flera har varit motoriserade och möjliga att styra digitalt. Rocos senaste innovation är en helt digitaliserad modell av Kirows teleskopkran EDK750. Det som kanske blivit allra mest utmärkande med kranarna från Kirow är att de är så lågbygda att de kan användas även under monterad kontaktledning.
Modellen är en av de mest tekniska modeller som Roco någonsin utvecklat. Kranen kan röra sig på spåret för egen maskin eller transporteras i ett tåg. Kranpåbyggnaden kan svänga 360 grader och teleskopkranen kan expanderas, höjas och sänkas. Även kranen krok kan höjas och sänkas.
Roco har haft ambitionen att skapa en så verklighetstrogen modell som möjligt och alla funktioner styrs långsamt med mjuka rörelser. Modellen har förebildens strålkastare och levereras med en förmonterad ljudekoder. Kranen kan styras med Rocos multimöss, en separat krankontroll i företagets Z21-app eller med en handkontroll från Playstation4 som kan anslutas till Z21-systemet.
Läs mer om modellen här. Artikel från Allt om Hobby / Rocopalle