Författare Ämne: Vitrinskåp i repris...  (läst 850 gånger)

Roberto

• Gäst
Vitrinskåp i repris...
« skrivet: ons 21 okt 2020, 07:12:55 »
Då min samling främst Märklin-godingar växer både mig och tillgängliga utrymmen samtidigt som jag önskar ha dem syn-/njutbara okulärt undrar jag vad senaste nytt är på fronten, alla tips är välkomna, har sett att tyska Vitrine24.de har fina men har frågat efter frakt-kostnaden.
Det borde väl finnas inhemska tillverkare :???: :beer:

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.712
SV: Vitrinskåp i repris...
« Svar #1 skrivet: ons 21 okt 2020, 09:39:41 »
Vill du ha snygga vitriner från svenska tillverkare så finns det, men normalt sett brukar det vara finsnickerier, möbelsnickare etc. som man får vända sig till. Det brukar då bli ganska dyrt, speciellt i jämförelse med att beställa något mera prefabricerat från Tyskland.

Sedan är inte frågan ny. Vid en snabb sökning här på forumet så hittade jag följande trådar...

https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=19817.msg200930#msg200930

https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20288.msg210780#msg210780

https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20120.msg203884#msg203884

https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=7146.msg71131#msg71131

Kanske det finns mera matnyttigt om detta i dessa trådar...
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Inloggad Spirit

• Stammis
  • Antal inlägg: 537
« Svar #2 skrivet: ons 21 okt 2020, 11:34:16 »
Jag har letat runt vid ett par tillfällen, och det har hittills slutat med Vitrine24. Det går inte att komma ifrån att de är prisvärda, även om frakten äter några hundralappar.

Verkar inte finnas några svenska alternativ. Om man inte, som Coppas skriver, vänder sig till en finsnickare eller liknande. Och det kommer inte bli billigare...
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad Coppas

• Stammis
« Svar #3 skrivet: ons 21 okt 2020, 11:54:06 »
Kan tillägga att jag själv har vitriner från både Vitrine24 och från Sora och är nöjd med bägge.

Sora kräver lite pyssel för att bygga ihop, men blir snygga. De från Vitrine24 är oxå snygga och kommer färdiga. Sedan handlar det lite om smak och ev. tillval.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.342
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #4 skrivet: ons 21 okt 2020, 12:16:03 »
Men så komplicerat är det ändå inte att snickra ihop ett vitrinskåp själv. Gjort på några kvällar. Bygg flera!

Materiallista:

Ram - 15 x 70 mm finhyvlat virke (byggmarknaden)
Baksida - vitlackad masonit (byggmarknaden)
Glasskivor - Fönsterglas!  ("rätt" glasmästare - ej ramaffär - $$)
Glidskenor . Kabelkanal plast (byggmarknaden, Clas Ohlson)
Hyllor - stagade masonitremsor, hyllstift

Glidskenorna för glasskivorna  är "U-delen" av 4 mm kabelkanal i hårdplast förlimmad med skyddstape.
Dubbla parallellt för Hö/Vä glasskiva. Med silikonspray löper sedan glaset lätt.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Coppas

• Stammis
« Svar #5 skrivet: ons 21 okt 2020, 12:28:22 »
Fast det förutsätter ändå att man har en viss händighet, rätt verktyg och tid. 😉

Sedan har jag märkt att ett stort problem faktiskt kan vara placering av vitrinskåpet. Det ska t.ex. inte sitta så solen kan skina direkt på det. Solen bleker ganska duktigt och en modell som stått ett tag kan både ändra utseende och form, helt eller delvis, samt att det även kan påverka materialet i sig. Typ att modeller i plast kan bli spröda.

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #6 skrivet: ons 21 okt 2020, 13:11:12 »
Fast det förutsätter ändå att man har en viss händighet, rätt verktyg och tid. 😉

Sedan har jag märkt att ett stort problem faktiskt kan vara placering av vitrinskåpet. Det ska t.ex. inte sitta så solen kan skina direkt på det. Solen bleker ganska duktigt och en modell som stått ett tag kan både ändra utseende och form, helt eller delvis, samt att det även kan påverka materialet i sig. Typ att modeller i plast kan bli spröda.

Rullgardin framför glaset!

Den händighet som erfordras för detta relativt enkla snickeri skall väl de flesta MJ-rallare klara av?   ;)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Erstfeld69

• Användare
  • Antal inlägg: 114
« Svar #7 skrivet: ons 21 okt 2020, 13:59:30 »
Själv har IKEA:s Fabrikörskåp vinkelrätt mot sovrumsfönstret med morgonsol. Emellertid har jag rätt så tjocka gardiner jämt fördragna; Z skalans modelljärnvägprylar endast på skåpets bottenplan.  Andra, mer ljuståliga hobbyarbeten, på de två glashyllorna.
« Senast ändrad: ons 21 okt 2020, 18:49:17 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Inloggad Spirit

• Stammis
  • Antal inlägg: 537
« Svar #8 skrivet: ons 21 okt 2020, 16:44:47 »
Den händighet som erfordras för detta relativt enkla snickeri skall väl de flesta MJ-rallare klara av?   ;)

Oja givetvis. Det är ingalunda raketforskning, men när jag räknat på det så blir det inte såpass mycket billigare att jag tycker det är värt besväret. Särskilt inte om man som jag, bor i en lägenhet utan någon dedikerad snickeriplats.
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #9 skrivet: ons 21 okt 2020, 18:15:34 »

Oja givetvis. Det är ingalunda raketforskning, men när jag räknat på det så blir det inte såpass mycket billigare att jag tycker det är värt besväret. Särskilt inte om man som jag, bor i en lägenhet utan någon dedikerad snickeriplats.

Jag blev faktiskt positivt överraskad när jag googlade på priser på vitrinhyllor för MJ.......500 - 800 kr.
Jag kanske sparade några kronor ..... men roligt var det att snickra. (snikra)  :D

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.598
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #10 skrivet: tor 22 okt 2020, 05:28:53 »
Bygga sina egna vitrinskåp är naturligtvis både trevligt och ger en flexibilitet för personens utrymme och plats samt att kunna styra måtten så det passa bäst för sina alster.
En del av sågningen kan utföras direkt i den lokala bygghandlaren, därefter krävs det naturligtvis maskiner för designen.

Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 945
« Svar #11 skrivet: tor 22 okt 2020, 18:18:31 »
Hej på dig! Vitrine24 alla ggr, jag har tre stycken. Bra pris och fina, också med färdigfräst spår om man vill, så man slipper lägga in räls.  :up: :up:. Inget trassel med att bygga själv och fraktpriset är väl några öl på krogen. Kvaliteten är också bra tycker jag. Pajens förslag är bra dom med naturligtvis, men än så länge har jag ett jobb och får lön, så då får det bli så!  :D