Författare Ämne: Apropå att läsa kataloger, kanske på toan?  (läst 903 gånger)

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 915
Apropå att läsa kataloger, kanske på toan?
« skrivet: fre 16 okt 2020, 20:29:47 »
Hej på er! Ända sedan slutet på sextiotalet och därefter har jag tillförskaffat mig div kataloger av Mj, ni vet av dom stora tillverkarna under åren när dom kom ut början på det nya året. Vilka mysiga kvällar :approve: man hade under nattlampan när man bläddrade, och för att inte tala om toalett besöken med en kväsig katalog, där satt man en lång stund i godans :approve: ro! Jag saknar verkligen utgåvorna ifrån dom olika tillverkarna som kom varje år (huvudkatalog)  för det som skulle komma ut under året. Man låg där och tittade, läste och fantiserade, planerade och drömde lite om vad man skulle kunna uppnå av utbudet. Idag är det höst - vår nyheter, prospekt bla bla, och naturligtvis är ju allt idag på nätet. Jag förstår ju att det är nya tider, men ingentig ingentig idag kan uppväga en utgåva av en ny huvudkatalog. Tänk om man kunde välja en sådan där smiley på raden där uppe, som var fågelsång. Vad tycker ni om mitt inlägg, och kan man överhuvudtaget köpa huvudkataloger idag?

MVH

Utloggad PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.313
SV: Apropå att läsa kataloger, kanske på toan?
« Svar #1 skrivet: fre 16 okt 2020, 20:47:36 »
Ta med dig din iPad när dår på toan så kan du läsa digitala kataloger. Fungerar hur bra som helst, skitbra rent ut sagt.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.338
« Svar #2 skrivet: fre 16 okt 2020, 21:26:38 »

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.164
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #3 skrivet: lör 17 okt 2020, 10:15:14 »
Vi får väl se om  MJ-magasinet hamnar på en spik på utedasset.  :)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 496
« Svar #4 skrivet: lör 17 okt 2020, 11:08:07 »
Det mesta finns digitalt nu. Det har både gott och ont med sig. Borta är de drivor av gamla tidningar och kataloger med allsköns "bra att ha" som förr tog upp hyllmetrar och lådvis med utrymme. Särskilt mycket irriterade det mig att de innehöll så enorma mängder kunskap och tips som jag ändå aldrig drog nytta av. Främst för att jag aldrig hittade vad jag skulle, eller rentav hade glömt att det fanns.

Nu har jag bara digitala prenumerationer, vilket i stort sett bara ger fördelar. Plötsligt kan man söka bland artiklar och återvända till gamla nummer utan att behöva göra ett besök i källaren eller bland drivor med gamla tidningar. Och dessutom får man dessutom tillgång till digitala arkiv med tidningar man inte ens köpt.

Visst, samtidigt saknar jag exakt den nostalgin FONTANA beskriver, känslan av att bläddra i en fysisk katalog eller tidning. Ipaden funkar även om det inte är riktigt samma känsla. Men som sagt, det uppvägs av att jag slipper förvara dessa tidnings-/katalogdrivor.
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.577
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #5 skrivet: lör 17 okt 2020, 12:02:20 »
Det mesta finns digitalt nu. Det har både gott och ont med sig.
Nu har jag bara digitala prenumerationer, vilket i stort sett bara ger fördelar. Plötsligt kan man söka bland artiklar och återvända till gamla nummer. 
Och dessutom får man dessutom tillgång till digitala arkiv med tidningar man inte ens köpt.

Vad händer om de digitala möjligheterna upphör, vilket inte är helt omöjligt.
Då är inte längre detta fantastiska digitala bibliotek åtkomligt längre :|
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Utloggad Stefanpi

• Användare
  • Antal inlägg: 102
« Svar #6 skrivet: lör 17 okt 2020, 13:29:22 »
För de som kan och vill läsa utländska MJ-tidningar kan jag rekommendera Readly.
Där hittar ni ex. Rail, Railway magazin, Märklin magazin, LGB Depesche, Bahn extra, Eisenbahn magazin,
Rail hobby NL, Lok magazin.

Finns även en del gamla Allt om Hobby innan Jocke tog över.

Mycket är på tyska men även engelska, polska och nederländska finns.

Kostar knappt en hundring i månaden. Har man Telia tror jag att de bjuder på 3 månader om man tar det via dem.

På köper får man även andra tidningar från hela världen. Går att läsa på datorn men även mobil, plattor m.m.

För er som gillar Expressen och Aftonbladet så finns även de som "blädder" tidingar.

Adress www.readly.com
Ecos 50200, DiCoStation, LZV200, DR5000, TC Guld, Märklin C,

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 735
    • http://www.bylen.se/
« Svar #7 skrivet: lör 17 okt 2020, 13:35:34 »
Postorderkatalogerna var verkligen en del av min uppväxt:

Sture

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.164
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #8 skrivet: lör 17 okt 2020, 14:34:14 »
Det mesta finns digitalt nu. Det har både gott och ont med sig. Borta är de drivor av gamla tidningar och kataloger med allsköns "bra att ha" som förr tog upp hyllmetrar och lådvis med utrymme. Särskilt mycket irriterade det mig att de innehöll så enorma mängder kunskap och tips som jag ändå aldrig drog nytta av. Främst för att jag aldrig hittade vad jag skulle, eller rentav hade glömt att det fanns.

Nu har jag bara digitala prenumerationer, vilket i stort sett bara ger fördelar. Plötsligt kan man söka bland artiklar och återvända till gamla nummer utan att behöva göra ett besök i källaren eller bland drivor med gamla tidningar. Och dessutom får man dessutom tillgång till digitala arkiv med tidningar man inte ens köpt.

Visst, samtidigt saknar jag exakt den nostalgin FONTANA beskriver, känslan av att bläddra i en fysisk katalog eller tidning. Ipaden funkar även om det inte är riktigt samma känsla. Men som sagt, det uppvägs av att jag slipper förvara dessa tidnings-/katalogdrivor.

Med tanke på vad gamla tidningar användes till på torrdasset är ju risken uppenbar att någon råkar torka sig med Ipaden.  :D
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.270
« Svar #9 skrivet: lör 17 okt 2020, 15:08:21 »
Torka sig i ändan med Ipaden??? :???: Använd molnet istället. Mjukt och fluffigt, bättre än Lambi. :D
/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad Sven-E

• Användare
  • Antal inlägg: 230
« Svar #10 skrivet: lör 17 okt 2020, 16:08:38 »

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #11 skrivet: lör 17 okt 2020, 16:37:00 »
He he  :D,tack för svaren , framförallt du sintra. Där fanns ju kataloger och framförallt Rocos "senaste" som jag är ute efter. Så där slår du mig på fingrarna. På flera av dom andra affärerna så har dom bara kataloger, en typ 5 10 år gamla. Ska beställa hem några direkt nu ifrån norr!  ;)

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 496
« Svar #12 skrivet: lör 17 okt 2020, 17:38:53 »
Vad händer om de digitala möjligheterna upphör, vilket inte är helt omöjligt.
Då är inte längre detta fantastiska digitala bibliotek åtkomligt längre :|

Helt relevant fundering. Jag vill dock hävda att mina drivor med tidningar och kataloger inte heller var särskilt tillgängliga, av de skäl jag nämnde. Är nog mer en illusion av kontroll. Även om information fanns där så var den nästan omöjlig att söka efter. Även i de fall jag visste exakt vad jag letade efter, så var det ganska svårt att hitta.
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.338
« Svar #13 skrivet: lör 17 okt 2020, 19:26:00 »
För min del handlar det mest om att jag kombinerar, särskilt vad gäller manualer, det digitala med det ”analoga”.
Jag tycker dock inte om formatet på katalog som tex Märklin/Trix använder sig av, dvs liggande A4. Helt värdelöst att sitta och bläddra i om man inte har något som det ligger på, som ett bord.

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.696
« Svar #14 skrivet: sön 18 okt 2020, 02:28:39 »
Jag tycker dock inte om formatet på katalog som tex Märklin/Trix använder sig av, dvs liggande A4. Helt värdelöst att sitta och bläddra i om man inte har något som det ligger på, som ett bord.

Ämnet är inte nytt, tog upp det själv för ett antal år sedan i denna tråd.

Det där med liggande kataloger är som sagt ett otyg och är väl mest ett designpåhitt. Tanken var väl initialt att få in bättre och större bilder, men även det är det ofta si och så med då man hellre verkar vilja trycka in så mycket som möjligt. Blir mer att det tas fram en produkt som kanske är snygg att se på, men värdelös att försöka läsa.

På senare år är det inte ovanligt att även vanliga böcker görs i liggande format. Även de har samma problem samt att de är ett litet h-e att få in i en bokhylla om man vill ha synlig rygg. Kataloger kan man i alla fall ställa på högkant i en tidskriftssamlare.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.577
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #15 skrivet: sön 18 okt 2020, 11:57:46 »
En kombination är att med det utbud som ges idag via den digitala möjligheten med ett brett bibliotek, att inte slänga iväg sina kataloger då dessa är en tillgång oavsett.
Eventuella olyckor kan naturligtvis inträffa.
Att strukturera upp intressanta tema i katalogerna, så det blir en överblick vad man har och var man då kan hitta dessa artiklar.
Arkivera på ett bra sätt, så man har en bra översikt.
Tycker man detta är jobbigt så scanna av artiklarna samt ha tillgång i datorn samt fysiskt, detta drar ju ner på själva platsen där katalogerna utgör en del.

Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.664
« Svar #16 skrivet: sön 18 okt 2020, 13:37:28 »
Jag föredrar gamla kataloger, där hittar man det man inte visste man ville ha :)  Betydligt svårare digitalt..... Har ett par flyttkartonger med mj och plastmodell kataloger. Verkar obekvämt att sitta med datorn i knät när man år på toa :D

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Roberto

• Gäst
« Svar #17 skrivet: mån 19 okt 2020, 12:37:28 »
1959 års katalog är min favorit då och i denna kryssade jag för allt jag inte skulle få som 7051 kran, vändskiva, krokodilen etc(ironi) :'(

Utloggad x137abe

• Användare
  • Antal inlägg: 72
« Svar #18 skrivet: mån 19 okt 2020, 18:20:57 »
Så är det! Digitalt är sökbart men ger ingen riktigt bra överblick (om man frågar mig). Papper är läs- och bläddervänligt fram och tillbaka och man hittar sånt man inte visste man letade efter. För- och nackdelar med allt. Nu har vi båda och låt oss lovprisa det!
Vänligen
Anders

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #19 skrivet: mån 19 okt 2020, 18:38:36 »
Helt klart är det :up: så 71:an! I N-skalan finns det en N-spur databank på nätet, något liknande finns inte för H0. Och där kan man snabbt kolla upp en modell som man kanske är sugen på att köpa. Vips, så får man fram, tillverkare, tillverkningsår, bild, art-nr mm mm. Då får man direkt en hint om hur man kanske ska lägga sitt bud på objektet, om man handlar på nätet. I H0 finns inget liknande, så därför sparar jag äldre kataloger för att kunna kolla upp ett objekt när man ser det på en sälj sajt. Oj, är den här modellen 30 år gammal, den såg ju nyförlöst ut enl bilden på nätet, det trodde jag inte. Åren går fort. Fanns den bara som analog, lödpunkter, digitalplugg, olika digitalpluggar, kkk, koppelficka mm mm? Se där, det skulle verkligen behövas en sådan bank också ang H0! Men hur som helst, en riktigt bra katalog gör sig absolut bäst som en riktig fin kompis på toan i en kvart ungefär. och det har man nog med tid med!  :D ;)

Utloggad Nix

• Användare
  • Antal inlägg: 56
« Svar #20 skrivet: mån 19 okt 2020, 19:47:23 »
Vad tycker ni om mitt inlägg, och kan man överhuvudtaget köpa huvudkataloger idag?

Det ena behöver ju inte utesluta det andra och man borde väl kunna ha två tankar eller fler i huvudet samtidigt. Den digitala revolutionen har förstås skapat fantastiska möjligheter för att att se, välja och vraka. Och för att dela och diskutera sitt intresse med andra. Bara att ha ett sådant här forum är en gåva i sig. Men papper finns ju fortfarande parallellt och är faktiskt inte helt utslaget ännu. Det kommer förhoppningsvis att finnas kvar i framtiden också, och visst är det  något speciellt med att emellanåt få bläddra i en tjock MJ-katalog eller det senaste numret av MJ-magasinet. Jag gör både och beroende på syfte, humör och tillfälle. Det hoppas jag att fler vill göra så att katalogutgivningarna kan fortsätta även i framtiden. Folk slutade ju inte att lyssna på radio när TV:n kom. De kanske blev färre, men radion lever ändå vidare i etern ännu idag.