Alla Nmodells referensmodeller har blivit stulna från mig, har inget alls kvar från alla de modeller som vi gjort via Nmodell. Det är flertalet unika ommålningar av Rc, TMY mfl modeller som var sparade för "framtiden". Alla gjordes i några exemplar (10-50 st) och jag har nog inte sett någon av dom till salu på Tradera eller Blocket, inte ens någon som gjort mig misstänksam. Och hade jag hittat dom, då skulle det ändå vara ganska svårt att avgöra om det var en av de vi sålde eller vårt eget referensexemplar...
Jag försökte gå ut via de kanaler som fanns när det hade hänt men det gav inte något. Jag tror att modellerna hamnar någonstans där de blir liggande så länge att det är i princip omöjligt att spåra som stöldgods den dagen de möjligen kommer fram igen, t.ex. dödsbon som sagts innan. Jag känner bara till ett exempel på där någon har fått modeller stulna där flertalet modeller ganska nära inpå dök upp till salu i en hobbybutik, i övrigt så "försvinner" dom...
Problemet med att göra en sammanställning är dels att nå ut så den används och dels att hålla koll på vad som händer, ska t.ex. en modell tas bort när man har fått ut på försäkringen? Är den "stulen" eller "köpt" då? Rent moraliskt är det ju enkelt, men juridiskt, vad gäller? Jag tror värdet av en sådan lista snabbt blir tveksamt. Det man får göra är, som så ofta, bedäm säljaren och om det finns en "kontext" i det han säger och hur han beter sig. Man får lätt en känsla av om någon vet vad de säljer eller om de bara "säljer lite prylar som jag har hittat på vinden". Om det inte stämmer, ställ några frågor och om svaren inte hänger ihop, backa om du är oroad över att köpa stöldgods... Att anmäla tror jag tyvärr är ganska döfött...
Jag har fått ut på försäkring på mina stulna mdoeller, jag hade hellre haft dom kvar och de går inte att köpa på nytt, men i praktiken gör det ju att jag inte kan göra anspråk på några modeller som möjligen återfinns. Självklart vore det intressant att få reda på hur de försvann, var det ett beställningsjobb eller bara "knarkare som sökte saker att sälja" (som ofta är en standardförklaring), men att få tillbaka några modeller, det har jag gett upp...
Det mest sorgliga är att de inte bara snodde mina modeller, tjuvarna sänkte mitt engagemang och driv för den delen av hobbyn helt. Det är värre än pengar och andra förluster känner jag...
/Anders Ö