Författare Ämne: Inte ens halvvägs men på G ( Kvartalsrapport )  (läst 363 gånger)

Utloggad RunNil

• Användare
  • Antal inlägg: 55
Inte ens halvvägs men på G ( Kvartalsrapport )
« skrivet: fre 09 okt 2020, 17:02:23 »
Inte för att jag vet om det finns intresse men jag tänkte försöka mig på en kvartalsrapport bl.a. för att påvisa att era råd och stöttning gör skillnad.
Intresset för tåg har nog funnits sen morfar tid vid järnvägen i Boden och då vi åkte till sommarstugan både med rälsbuss och ”vanligt tåg” som stannade i obygden utefter stambanan för att vi skulle kliva av. 
Efter pensionering (61 år) så märkte jag att helt plötsligt fanns det tid över och tankarna på att bygga en modelljärnväg började komma allt oftare.

Planeringen startade i  mars 2020  med hjälp av Anyrail  och I samband med planeringen hittade jag detta forum och såg möjligheten att både hitta svar på frågor men också kunna fråga om sånt jag inte begrepp. Perfekt.

Paj2 hade tipsat om bord som skulle kunna fällas upp för att lättare jobba med elektroniken, så det blev liknande bord dock inte så flådiga som hans bord.

Frigolit ville jag ha för att få höjdskillnader. Så här efteråt kanske jag borde ha skippat frigoliten ( 10cm) då det krånglade till möjligheten att ha tex Tortoise växelmotorer med pinne under board skivan.  Nu fick det bli Peco PL10 och PL10w växelomläggare som hängandes/ satt fast under växeln i ett urgröpt hål i frigoliten. Men det gick ju också.

Rälsläggning påbörjad. Att bygga om växlar var både roligt och bökigt. Att lära sig löda var skoj. Att kapa rälsen i växeln för att säkerställa polarisering var knöligt i början. Det var nämligen svårt att får tag på en tillräckligt liten ”kapskiva” till dremmeln så det gällde att var stadig på handen så man inte av misstag också gjorde jack på sidan i de andra rälsen. Lyckades väl inte alltid. Några jack på fel sida fick lödas och filas. Skam den som ger sig.

Berget och älven påbörjad

Mycket studerande av Gissbergs bergsbyggarsidor och även någon fråga sen eget försök att producera ett mindre berg i ena hörnan av gruvdelen samt ett mindre Kilimanjaro. Inte perfekt men för att vara första egentillverkade bergen i livet så är jag nöjd. Utan Forumet hade det inte blivit något berg alls. Överdelen av berget går att ta av

Efter mycket om och men börjar gruvhörnan ta form.

Nåt som jag läst mig till i forumet och som jag absolut tycker stämmer är att kameran inte ljuger. Att ta bilder under arbetets gång och genom att titta på dom så får man en bättre uppfattning om hur det egentligen ser ut. Man blir hemmablind under bygget men att titta på kamerabilderna gör att det blir som nytt igen och att avvikelser mm kommer fram på ett bra sätt (inte alltid roligt)

Kyrkan norr om staden med stenmur i frigolit är så pass färdig så att bröllop är inbokat

Stationsområdet är grusat och till del klart dock måste tiden gå så ogräset växer upp. Staden provisoriskt satt på plats och älvbotten är bara påbörjad.

Och där står vi idag med massor kvar att göra som tur är. Alltifrån belysning stad/hus och stationsområde, till hela andra bordet som saknar infrastruktur utöver spåren.
Vad skulle jag gjort annorlunda.
-   Jag är inte alls säker på att jag hade använt frigolit utan kanske lagt underlag och spår direkt på boarden.
-   Jag borde nog ha lyssnat ännu mer på erfarenheten från forumdeltagarna. Jag köpte och har en vit z21 som jag kör med Ipad och Multimaus men redan nu så suktar jag efter stora svarta Z21 då den ger fler möjligheter framöver (bl.a. Loconet)
-   Jag trodde det bästa var att hålla sig till samma märke och köpte z21 switch decoder men tyvärr så fungerade den lite eljest på vissa växlar då den inte orkade lägga om växeln, surrade bara. Jag borde direkt ha följt Paj2 råd och från början köpt Digitrax DS64 med inbyggd CDU. Digitrax DS64 löste problemet, omläggning av växel med pl-10.
Den ekonomiska delen av kvartalsrapporten hoppar vi över då den bara står på minus men genererar en massa nöje.
Som sagt detta var bara mina personliga synpunkter och eftersom jag är nybörjare så finns det säkert en massa vinklar på dessa.
Slut i rutan.

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.111
SV: Inte ens halvvägs men på G ( Kvartalsrapport )
« Svar #1 skrivet: fre 09 okt 2020, 17:22:13 »
Om alla kvartalsrapporter såg ut så här hade jag varit en intensiv förespråkare för "kvartalsekonomi". Tack för att du delar med dig och sprider inspiration. Hoppas det inte dröjer ett kvartal tills nästa rapport :up: :up: :up:
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.