Författare Ämne: Roco Geo vs Line?  (läst 667 gånger)

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 915
Roco Geo vs Line?
« skrivet: fre 09 okt 2020, 16:45:52 »
Rälsen med bädd, Geoline. Om man tar bort bädden är dom som Roco line, dvs, dom kan användas med Rocos räls utan bädd?

Mvh

Utloggad gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.354
SV: Roco Geo vs Line?
« Svar #1 skrivet: lör 10 okt 2020, 15:05:28 »
Nej.  Rocoline och Geoline är helt skilda rälssystem.

Utloggad Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 233
« Svar #2 skrivet: sön 11 okt 2020, 11:13:12 »
Hej Fontana

Det går sätta ihop dem bra, du får kapa bort en bit under skarvjärnet på Geo-line skenan. För att slipersen ska komma ända in. Tror det blir svårt "ta bort" skenan på Geo-line.

MvH Du618

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #3 skrivet: tis 13 okt 2020, 17:42:17 »
Bra, då vet jag det gromitt, tack!  Ska nämligen köpa en digital start sats ifrån Roco nu när löningen kommer, och då verkar det ju som att alla startsatser har rälsen med den fula bädden enligt mig. men det är väl bara att låta den ligga kvar i lådan tillsvidare. Det är ju ändå bara en rund slinga med en växel. En fråga: funkar det bra med att köpa lite äldre roco räls (utan bädd) på begagnat marknaden, och dom funkar bra ihop med nytillverkade? Tänker jag inte till :emm: ordentligt ang rocos två räls system när jag skall välja? Kan ni peka på några fördelar med deras räls med bädd? För nog tycker jag att rälsen utan bädd är mycket snyggare och har mycket snyggare växlar. Sedan måste man ju ta jobbet med att ballastera rälsen, det förstår jag. Hoppas på lite tips och råd av er som kör med Rocos räls :up:!

Mvh

Utloggad Stefan E

• Stammis
  • Antal inlägg: 506
    • -
« Svar #4 skrivet: tis 13 okt 2020, 22:58:56 »

Hela Roco-Line systemet finns att köpa utan rälsbädd om man inte vill ha den.

Alla räls med banvall kan separeras i banvall, kärna och räls, de är bara ihoptryckta.

Växlar och korsningar går inte att separera från rälsbädden utan måste köpas direkt utan banvallen.

Geoline har en helt annan geometri, spårprofil (det finns övergångsskenor...) och går inte att separera, dessutom kommer Roco att sluta tillverka geoline rälsen då patentet på banvallen numera är fritt.

Stefan E  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Utloggad elindahl

• Användare
  • Antal inlägg: 168
« Svar #5 skrivet: ons 14 okt 2020, 08:13:23 »
Stefan E:s svar ovan tar upp de väsentliga skillnaderna mellan Geoline och Rocoline, men jag ska be att få göra några kompletteringar utifrån vad jag lärt mig de senaste åren när jag, liksom du, funderat över detta i samband med att jag köpt Rocoline-räls:

1. GEOLINE
Räls och banvall i ett, kan inte separeras. Banvall av hårdplast. Artikelnr på formen 611XX.

2. ROCOLINE (UTAN BANVALL)
Räls utan banvall. Artikelnummer på formen 424XX.

Rocoline (utan banvall) har funnits i ganska många år (sen 2010? 2000? jag vet inte riktigt). Därför skriver jag "utan banvall" inom parentes eftersom det från början och fram till nyligen (i fjol?) var den enda varianten av Rocoline.

3. ROCOLINE MED BANVALL
Räls och banvall kan separeras, dock ej för växlarna enligt Stefan E:s svar ovan. Artikelnr på formen 425XX.

4. CODE 83 OCH CODE 100
Rocoline (och Geoline) har räler med code 83 (mått på rälens höjd). Det finns även en äldre roco-räls utan banvall med code 100 (något högre räl). Denna äldre räls kan se förvillande lik ut, åtminstone på bild. Jag vet inte hur de passar ihop med code 83, men hur som helst har denna äldre räls en annan geometri med andra kurvradier och växlar, och det ska man vara medveten om ifall man tänker blanda dem.
Ibland marknadsförs code 83 som "2,1 mm" och code 100 som "2,5 mm".

6. VAD SKA MAN KÖPA?
Det viktiga med startsatsen - tycker jag -  är att man, utöver lite räls och några lok och vagnar, får transformator, körhandtag och ev körcentral (z21) till väldigt förmånligt pris. Själv köpte jag därför Roco:s allra billigaste startsats för att få en Multimaus så jag hade nåt att köra med. Sen la jag pengarna på Rocoline och rullande materiel separat, så att säga. Den lilla ovalen med Geoline-räls lät jag ligga kvar i startsatsens kartong...
Men köper du en startsats med Rocoline med banvall så kan du ju som sagt låta banvallen ligga kvar i kartongen och sedan köpa mer Rocoline (utan banvall) allt eftersom.

7. VAR SKA MAN KÖPA?
De flesta butiker och näthandlare saluför Rocoline.
Ska man köpa begagnat måste man dock ha koll på skillnaden mellan code 83 och den äldre code 100 så man inte råkar köpa fel, eftersom det inte alltid framgår av annonsen (säljaren kanske inte känner till skillnaden själv?).

Lycka till  :)

PS En trevlig sak med Rocoline är att det även finns flexräls om man vill böja och kapa efter behov och inte vara så styrd av fasta längder och radier.

PS (igen) Kan i sammanhanget inte låta bli att tipsa om min lokala mj-butik här i Umeå, https://webshop.mjumea.se/. Han  håller på att fasa ut H0 till förmån för N-skala och har därför utförsäljning på bla Rocoline (enligt utsago har han bara en (1) kund som köper den, nämligen jag  :P), så där kan du köpa till lite lägre pris, ifall du vill: https://webshop.mjumea.se/lagerrensning/h0-roco-line-21-mm-rals

Utloggad Stefan E

• Stammis
  • Antal inlägg: 506
    • -
« Svar #6 skrivet: ons 14 okt 2020, 10:07:07 »
Tack för en bra komplettering!

Roco-line utan banvall har funnits att köpa ända sedan räls-systemet kom, även under patent-bråket.

Det gamla Roco-rälssystemet brukar kallas "Roco Modellräls", har code 100 och en helt annan spårgeometri.

Geo-line introducerades då Roco blev av med patentet på den mjuka banvallen i en konkurs (enkelt uttryckt, det är en komplicerad historia).
Nu har patentet gått ut på den mjuka banvallen så Roco kan tillverka Rocolineräls med banvall igen.

Det finns övergångs skenor mellan Roco-Line/Modell-räls och Rocoline/Geoline om man behöver.

I de nyare startsatserna börjar Rocoline komma tillbaka, geo-line finns i de billigaste, men startsatserna är ändå förmånliga att köpa.

Själv har jag köpt tre större startsatser för att få körhandtag, lok och digital utrustning, det man inte behöver/vill ha går att sälja vidare.

Stefan E  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #7 skrivet: ons 14 okt 2020, 17:34:04 »
Tack för svaren elindahl, där fick jag svar på det mesta ang Rocos räls system! :up: :up: Tack även till dig Stefan E och ni andra. Nu väntar jag bara på löningen :D!
Mvh

Utloggad larslars

• Användare
  • Antal inlägg: 241
« Svar #8 skrivet: tor 15 okt 2020, 18:31:19 »
hm typiskt att ROCO går (fått) tillbaka den mjuka rälsbädden när jag bytt bort allt mot Geoline...

hade dock problem med JECO,s X2000 som spårade ur i de böjda växlarna i innerkretsen, beror på att boggin inte kan röra sig fullt ut så den lyfter upp ytterhjulen.

"Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna."