Författare Ämne: Mässor, meetings och dyligt?  (läst 1165 gånger)

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 947
Mässor, meetings och dyligt?
« skrivet: ons 07 okt 2020, 17:26:27 »
Hej på er! Kommer det överhuvudtaget att bli någon mj mässa eller samlarmässa i år någonstans i landet? Är allt inställt? Man saknar ju
 att få komma hem med någon godbit eller två och en del (många :approve:) grejor som man inte alls hade kunnat förutse att man skulle köpa. Plus att man träffar en massa likasinnade hens. Nån som har koll på läget?

Mvh

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.361
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Mässor, meetings och dyligt?
« Svar #1 skrivet: ons 07 okt 2020, 18:51:20 »
Jag tycker att du skall ta kontakt med de som brukar anordna mässor och fråga varför de formodligen kan vara inställda.
Kanske fler på forumet som vill veta varför vi inte får "träffa en massa likasinnade hens".   :emm: :emm: :emm:
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.408
  • Lindome
« Svar #2 skrivet: ons 07 okt 2020, 20:48:11 »
Varför kan vi väl svara på redan här, det beror på viruset som härjar i hela världen, nu är jag inte helt hundra men det påpekar väl nån snart att infektionssjukdom som heter covid-19 o smittas av coronavirus.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.361
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #3 skrivet: ons 07 okt 2020, 21:29:56 »
Varför kan vi väl svara på redan här, det beror på viruset som härjar i hela världen, nu är jag inte helt hundra men det påpekar väl nån snart att infektionssjukdom som heter covid-19 o smittas av coronavirus.

Varma mj-hälsn Stefan

Hur läste du mitt inlägg Grävarn?  Var det inte tillräckligt tydligt?
Att det beror på den rådande pandemin måste väl ha framgått.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.408
  • Lindome
« Svar #4 skrivet: ons 07 okt 2020, 22:19:12 »

Varma mj-hälsn Stefan

Jag gjorde det bara lite tydligare...

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.349
« Svar #5 skrivet: ons 07 okt 2020, 22:47:39 »

Varma mj-hälsn Stefan

Ironi fungerar tyvärr sällan på internet...
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.439
« Svar #6 skrivet: tor 08 okt 2020, 06:40:58 »
I Tyskland verkar de köra på med mässor, eller fattar jag fel?
https://www.messe-stuttgart.de/spielemesse/

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 672
« Svar #7 skrivet: tor 08 okt 2020, 11:31:22 »
En sida med specialbestämmelser: https://www.messe-stuttgart.de/spielemesse/besucher/sicherer-messebesuch/
Begränsat antal biljetter, bara över nätet, 1,5 meter avstånd, ansiktsmask, hosta i armvecket, välförsett med desinfektionsmedel....
Friedrichshafen inställt, Warley (Birmingham) inställt, båda planerade i november.

Utloggad skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 162
« Svar #8 skrivet: tor 08 okt 2020, 14:57:59 »
Mässor och Marknader räknas som offentliga tillställningar och dessa omfattas av förbudet mot fler än 50 deltagare enl Polismyndighetens hemsida
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/mars/ytterligare-begransade-mojligheter-till-allmanna-sammankomster-och-tillstallningar/
Så om en tillställning räknas som en offentlig tillställning eller sammankomst så är den inte möjlig att genomföra. En del evenemang som egentligen inte faller under denna definition ställs in ändå. Det verkar som att en del arrangörer tar det säkra före det osäkra och ställer in för säkerhets skull.
Svårigheten verkar vara tolka vad som är en offentlig tillställning eller inte. Och det är inte alltid Polisen vet riktigt heller.
Men just marknader och mässor listas under typer av evenemang som omfattas.

I Stockholm har Polisen till exempel ansett att bilträffar utomhus är att anse som offentlig tillställning och gett avslag, även för mindre evenemang. Medan man på en annan plats på sin hemsida skriver att vissa typer av träffar är okej. Men i princip allt i träffväg har varit inställt i år.

Och idag meddelade regeringen att man inte kommer lätta på restriktionerna ang detta.
« Senast ändrad: tor 08 okt 2020, 15:10:30 av skanke1 »

Utloggad kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 694
« Svar #9 skrivet: tor 08 okt 2020, 23:23:10 »
Även loppmarknader utomhus har varit begränsade till max 50 personer sedan pandemins början. Trots att smittrisken borde vara mindre där än i en trång butik. Tåg- eller hobbymässor får vi nog tyvärr vänta med tills pandemin är över. Det går inte att genomföra med tillräcklig säkerhet. En stor del av besökarna är i vanliga fall män över 70 år och/eller har andra riskfaktorer. Nästa höst kanske...

Utloggad Stefanpi

• Användare
  • Antal inlägg: 110
« Svar #10 skrivet: fre 09 okt 2020, 14:05:55 »
Hej

Ja verkligen tråkigt att allt är inställt.
Inom UMJ i Uppsala funderar vi lite på att visa upp oss och då på platser som inte omfattas
av regelverket. I alla fall inte ännu.
Vår plan är att på köpcentrumet Gränby visa upp en eller fler av våra moduler och göra lite reklam för oss.
Blir ju inte en marknad med MJ-handlare men en lite möjlighet att se vår fina station och för oss att göra reklam.

Vi får väl se vad ägarna till centrumet tycker om idén men det har tidigare varit utställning av MJ på Gränby.

Som sig bör har vi även frågat Jernhusen som äger den "riktiga" (eller är det vi som har den riktiga?) om vi kan
få visa upp där under en eller flera eftermiddagar.

När vi får besked så återkommer jag med info i forumet och på vår hemsida.

Mvh
Stefan
Ecos 50200, DiCoStation, LZV200, DR5000, TC Guld, Märklin C,

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.439
« Svar #11 skrivet: ons 21 okt 2020, 17:28:54 »
En sida med specialbestämmelser: https://www.messe-stuttgart.de/spielemesse/besucher/sicherer-messebesuch/
Begränsat antal biljetter, bara över nätet, 1,5 meter avstånd, ansiktsmask, hosta i armvecket, välförsett med desinfektionsmedel....
Friedrichshafen inställt, Warley (Birmingham) inställt, båda planerade i november.

Men, men... inte hjälpte det med speciallbestämmelser. Nu är det inställt.