Författare Ämne: Märklin digital 2  (läst 1165 gånger)

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 490
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
SV: Märklin digital 2
« Svar #25 skrivet: lör 14 nov 2020, 16:25:22 »
Hej

De har inte samma funktion även om de ser lika ut. Man kan hoppas på att jag inte är ensam om att göra det pinsamma misstaget att ta fel för i sådana här sammanhang är det inte roligt att vara ensam. :oops:
Hälsningar
Janne

Utloggad HL

• Användare
  • Antal inlägg: 231
« Svar #26 skrivet: lör 14 nov 2020, 16:49:24 »
Nej det är inte samma sak!

Ber om ursäkt för följande föreläsning som säkert kommer att reta en del forumdeltagare. De som vill ta till sig kunskap är välkomna att göra så, andra kan hoppa över och läsa vidare nedanför.
Det är inte skrivet för att förolämpa någon, lita på mig.

Väldigt populärvetenskapligt, nedan:

Drosseln (låneord från tyskan) eller mer allmänt induktorn karaktäriseras av att den består av en spole vanligtvis lindad av koppartråd. Man eftersträvar normalt att en induktor bara skall ha induktans dvs göra motstånd mot växelspänningars polaritetsförändring. Detta "motstånd" benämns induktiv reaktans ("växelströmsmotstånd") Den induktiva reaktansen är inte konstant utan ökar med ökande frekvens. Resistans är normalt en oönskad parameter hos induktorer.

Resistans (populärt: "motstånd") som är resistorns ("motståndets") önskade karaktäristik är normalt inte frekvensberoende. Man tillverkar resistorer så att de inte blir "induktiva".
Resistans är frekvensoberoende, dvs samma uppmätta (och uppmärkta) resistans gäller för likström och växelström.

Att sätta resistorer i serie med motorledningarna gör väldigt lite nytta ur avstörningssynpunkt. Därför väljer tillverkarna att montera induktorer, vilka hjälper till att dämpa högfrekventa störningar som kan uppstå när motorn roterar, tex vid gnistbildning mellan borstar och kollektor. Vanligen sätter man en kondensator tvärs emellan induktorerna på motsatt sida mot motoranslutningarna och kortsluter på detta sätt störningarna.

För tydlighet: kondensatorers huvudsakliga karaktäristik är kapacitans. Kapacitansen är ett mått på kondensatorns växelströmsmotstånd, den kapacitiva reaktansen.
Den kapacitiva reaktansen är inte konstant utan avtar med ökande frekvens, se ovan.

Resistorer i serie med motorledningarna medför spänningsfall då motorn belastas, dvs en del av den tillförda effekten skulle användas att värma resistorerna, vilket är synnerligen oönskat. Det skulle leda till att loken går långsammare i uppförsbackarna, med konstant pådrag. Motstånd i den storleksklass som syns på bilderna (1/4 W effekttålighet) skulle överhettas och förstöras.

Utloggad Twalle

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Renoverar "skrot", kör digitalt.
    • Källtorpsvägen 7
« Svar #27 skrivet: sön 15 nov 2020, 11:49:51 »
Har janneost fått igång sin krokodil?
Annars har jag en lösning.

Utloggad cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 342
« Svar #28 skrivet: sön 15 nov 2020, 13:16:19 »
Skillnaden är att ett motstånd (normalt) bara har likströmsegenskaper och begränsar strömmen genom den. Ju högre värde - ju mindre ström släpps igenom. Ju högre ström ju varmare blir motståndet/resistorn - används ju i alla former av värmeslingor/element, glödlampor, spisplatta, grilltändare, osv.

En drossel är en (normalt) trådlindad komponent kring en metallkärna (som ena halvan av en trafo som ju inte funkar vid likström). Drosseln påverkar/påverkas av frekvensen (som ju inte finns vid likström) och beroende på kärna och lindning så verkar den vid en (ganska) bestämd frekvens. De drosslar som finns i lok är så avstämda att de hindrar spikar från motorn i "radiobanden" dvs. där vi har våra radioapparaters frekvenser. En drossel stryper (normalt) högre frekvenser och låter lägre passera.

Om vi nån gång går över till digital radio i luften så behövs inte avstörnings-drosslar, kanske.

PS Såg just att andra lämnat fina förklaringar, nåja.
Med bästa hälsningar
/CGN  (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)

Utloggad cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 342
« Svar #29 skrivet: sön 15 nov 2020, 13:20:21 »
@janaagersten: Asså jag tycker personligen att det är korkat (ganska) att tillverkarna gör drosslar så "motståndslika". Hade varit enkelt skilja ut dem men det har väl som vanligt med pengar att göra.

Nedan är alla droslar, lätta att känna igen - utom den nere till höger som enkelt kan förväxlas med en kondensator, dumt!
Med bästa hälsningar
/CGN  (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.437
« Svar #30 skrivet: ons 18 nov 2020, 11:00:10 »
... Detta "motstånd" benämns induktiv reaktans ("växelströmsmotstånd")...
...Kapacitansen är ett mått på kondensatorns växelströmsmotstånd, den kapacitiva reaktansen...

Jättebra skrivet tycker jag.
Tycker dock att det kan vara värt att nämna att "växelströmsmotstånd" benämns Impedans. Impedans är resultatet av resistans och reaktans (reaktansen kan som HL skriver vara induktiv och/eller kapacitiv).

Utloggad HL

• Användare
  • Antal inlägg: 231
« Svar #31 skrivet: ons 18 nov 2020, 12:29:43 »
... Detta "motstånd" benämns induktiv reaktans ("växelströmsmotstånd")...
...Kapacitansen är ett mått på kondensatorns växelströmsmotstånd, den kapacitiva reaktansen...

Jättebra skrivet tycker jag.
Tycker dock att det kan vara värt att nämna att "växelströmsmotstånd" benämns Impedans. Impedans är resultatet av resistans och reaktans (reaktansen kan som HL skriver vara induktiv och/eller kapacitiv).

Jo, det är känt att det heter impedans, fast jag försökte vara tydlig och sätta de populärvetenskapliga namnen inom citationstecken. Sen kändes det som jag redan komplicerat det mer än behövligt så jag tog inte med ströparametrarna, det hade lett till en härledning av telegrafekvationen och det kände som det hade blivit FÖR mycket.

Vi kan sätta upp en egen tråd kring begreppet ellära och elektronik här, så slipper modellbyggarna dras med det som inte ligger i huvudfåran för hobbyn dvs modelljärnväg..
Jag tror dock inte att det skulle dra särskilt många besökare. Därav att jag bad om ursäkt från början, så att det inte skulle betraktas som en hemläxa.

Jag har inte för avsikt att låta detta bli en skådeplats för akademiskt gnabb, där vi läxar upp varann för att vi inte använder rätt terminologi, för det gagnar inte syftet med forumet. Därför sätter jag punkt här och ber än en gång trådstartaren om ursäkt för olägenheten.

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.437
« Svar #32 skrivet: ons 18 nov 2020, 12:38:02 »
Vi kan sätta upp en egen tråd kring begreppet ellära och elektronik här,...
Jag tror dock inte att det skulle dra särskilt många besökare.

Jag tror tvärtom att sådan tråd (eller vad det nu skulle vara) torde bli hyfsat välbesökt.
Finns nog en hel del kunskaper om både det ena och det andra som skulle slippa repeteras allt för ofta i "vanliga" trådar. Ta bara en sådan sak som hur man kan/bör beräkna förkopplingsmotstånd till lysdioder.