Författare Ämne: Vad är denna för kabel till för?  (läst 603 gånger)

Utloggad Hans O

• Stammis
  • Antal inlägg: 594
Vad är denna för kabel till för?
« skrivet: tis 29 sep 2020, 12:58:56 »

Någon som vet?

Med vänlig hälsning Hans O
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......fösöker också lära mig LokProrammer och löda in dekodrar snyggt....

Utloggad Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 143
SV: Vad är denna för kabel till för?
« Svar #1 skrivet: tis 29 sep 2020, 13:38:13 »
En gissning är att den är för felsökning, test och laborationer.
Till vad vet jag inte, men kan vara till ljudutrustning såsom bandspelare eller radioapparater från 1970 talet.

Även om kabeln är nyare kan den ju tex ha varit till att testa gamla Japanska bilstereoanläggningar från början på 80 talet så att man kan ha radion lös medan man felsöker den eller kontrollerar att kablaget i bilen fungerar som det skall.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.354
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: tis 29 sep 2020, 15:47:17 »
I vilket sammanhang har du funnit denna kabel? Lös eller tillhörande någonting?
Kontakten påminner om en 3-polig DIN-kontakt som går till isolerade krokodilkontakter.
En test sladdtill något mätinstrument..väldigt kort!  Eller adapterkabel med övergång från DIN-kontakt till testclips.

Färgerna på klämmorna antyder audio/video anslutning som sign. Rörradio är inne på
« Senast ändrad: tis 29 sep 2020, 16:08:19 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Hans O

• Stammis
  • Antal inlägg: 594
« Svar #3 skrivet: tis 29 sep 2020, 18:14:51 »
….tack för svar det kan ju vara så enkelt att det är för ljud/video,  färg koden vi är vana vid mest nu för tiden är ju gul för video och röd och vit för ljudet...   RCA..... men för var den "vita" ofta svart och då stämmer det förstås.  länk till RCA nedan

https://sv.wikipedia.org/wiki/RCA-kontakt

Med vänlig hälsning Hans O 

Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......fösöker också lära mig LokProrammer och löda in dekodrar snyggt....

Utloggad Rörradio

• Användare
« Svar #4 skrivet: tis 29 sep 2020, 18:26:56 »
Undras om det kan ha haft någonting med Amerikanska "husvagns" TV apparater att göra?

Utloggad Per Lind

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.125
« Svar #5 skrivet: tis 29 sep 2020, 20:54:11 »
Det ser ut som krokodilklämmor i den vita/röda/gula plasten och då har det inget med ljud/video att göra.
Måste vara till något experiment-verktyg att göra.
Den grå ser ut som en DIN-kontakt eller en S-VHS men den sistnämnda är mindre och har en svart styrplugg.
Tror dock inte På DIN.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.354
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #6 skrivet: tis 29 sep 2020, 22:00:11 »
Det ser ut som krokodilklämmor i den vita/röda/gula plasten och då har det inget med ljud/video att göra.
Den grå ser ut som en DIN-kontakt eller en S-VHS men den sistnämnda är mindre och har en svart styrplugg.
Tror dock inte På DIN.
-Per

Varför skulle det inte finnas testkablar för ljud/video med krokodilklämmor?
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Inloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.297
« Svar #7 skrivet: ons 30 sep 2020, 00:41:04 »
Tror dock inte På DIN.
-Per

Jag satt för en stund sedan och vände på en nätadapter (till gud-vet-vad, kanske en bildskärm?) för 12V, 5,83 A med just en sådan där kontakt. Men jag vill minnas att den formen av kontakter med viss likhet med DIN-kontakter används också av vissa tillverkare av periferienheter till datorer för att mata både 12 och 5V, t.ex. hårddiskkabinett. Men krokodilklämmorna gör att det känns rätt mycket som någon temporär lösning för strömförsörjning. Kan det vara till någon typ av batteriladdare med kapacitet att ge ordentlig laddström vid olika spänningar till batterier direkt på polerna? Den ser väl inte direkt hembränd ut för kopplingstrådarnas utgång ur kabelhöljet verkar vara annat än hemhantverk. Audio/Videosignalkoppling känns i alla händelser lite främmande.
- o000oo -

Utloggad Rörradio

• Användare
« Svar #8 skrivet: ons 30 sep 2020, 18:48:24 »
Alternativt kanske att mäta transistorer och thyristorer som inte passar i instrumentet?