Författare Ämne: Mj styrcentral baserad på elektronrör??  (läst 529 gånger)

Utloggad Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 143
Mj styrcentral baserad på elektronrör??
« skrivet: mån 28 sep 2020, 12:01:02 »
Någon nämnde detta i en annan tråd här, tyvärr hittar jag inte igen den, men vet någon här mer om detta?

Detta fick mig osökt att tänka på att det en tid fanns signaler för Amerikansk nolla/etta som använde rörsocklar till bas.

En fundering är ju om man tex använde ett triodrör och ett relä borde det ge en transistor effekt.

Likriktning med rör är ju inga större problem, dock är min praktiska erfarenhet baserad på förstärkarbyggen för gamla radioapparater den att det kan vara riktigt svårt att hitta färdiga matartransformatorer för egenförbrukningen om man behöver gå upp mycket i effekt på röret.
Det torde heller inte vara några problem att reläa AC med rör vad jag vet.

(Varför? För att det vore kul att bygga! Effektivt, nej, bättre, nej, mer hållbart, nej, förbrukar mycket elström, ja. Roligare, JA! )

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.354
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Mj styrcentral baserad på elektronrör??
« Svar #1 skrivet: mån 28 sep 2020, 15:33:05 »
Jag skulle nog försöka hitta några OC71 och OC72 att ersätta rören... helst från 1958  :cool:  ;)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Rörradio

• Användare
« Svar #2 skrivet: mån 28 sep 2020, 15:56:30 »
Mmm... Har iof rör som klarar sig med några milliampere och ett ficklampsbatteri, Tja, varför inte kombinera...
Mest nyfiken på hur det hade sett ut på säg 1950 talet.

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #3 skrivet: mån 28 sep 2020, 17:57:07 »
Lionel utvecklade och sålde redan 1946 systemet  4109WS Lionel Electronic Set...en 1 Watt sändare med 10 knappar som motsvarade 10 olika frekvenser som togs emot av lokens motttagare. Knapparna påverkade olika lok/funktioner.
Efter resp. filtrering av olika frekvenser likriktades signalen och påverkade små reläer.

Analogt....men första steget till ett digitalt system?

Ett utdrag från historien om denna produkt.

The transmitter was built around a 117N7GT vacuum tube that functions as an oscillator and a rectifier. Ten buttons controlled the operation of the oscillator, which produced RF signals from 230 to 350 kHz. This signal, measuring about 3 volts, was superimposed on the 60 Hz AC track power.
Each receiver is a series tuned circuit, with a rectifier and a relay. The receiver is tuned to a specific frequency, which activates whistles, couplers or a dumping mechanism. Two types of receivers were made. One type was for the locomotive, the other for rolling stock.

The set was a technical wonder, and a maintenance nightmare. Troublesome operations and a $75 price tag (over $1000 in 2020) resulted in the system being discontinued in 1949. A sizeable problem was dirty track and poor rail joints. To counter this, stainless steel was employed for track and axles.

The set was withdrawn in 1949, a victim of its high retail cost and poor sales. These sets do command a good price on the collector market, but are rarely seen in operation.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Rörradio

• Användare
« Svar #4 skrivet: mån 28 sep 2020, 20:25:05 »
Riktigt intressant läsning!
Går det att ladda upp bilder på forumet?

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #5 skrivet: mån 28 sep 2020, 21:50:15 »
Riktigt intressant läsning!
Går det att ladda upp bilder på forumet?

https://dccwiki.com/DCC_History

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Rörradio

• Användare
« Svar #6 skrivet: tis 29 sep 2020, 13:35:27 »
Riktigt rolig läsning! Tackar!  :up: :up:

Men, jämrans! Nu blev man ju sugen på ett turbinlok... (Ligger dock någon löning framåt på grund av importkostnaderna.)
« Senast ändrad: tis 29 sep 2020, 21:56:00 av Rörradio »