Författare Ämne: Västra Bodarna järnväg - ett hobbyprojekt  (läst 3127 gånger)

Utloggad Claes W

• Användare
  • Antal inlägg: 167
Västra Bodarna järnväg - ett hobbyprojekt
« skrivet: sön 27 sep 2020, 19:08:33 »
sedan ett halvår tillbaka tillbringar jag en hel del tid i garaget med min modelljärnväg byggd med Märklins C-räls. Det finns vare sig budget eller tidsplan för detta projekt -det mesta sker ad hoc i stundens ingivelse. Ibland går det bra o ibland är det bara att gå tillbaka till Start o göra ett nytt försök. Ska lägga upp lite bilder under byggets gång så får vi se var det slutar...

Eftersom jag enbart satsar på diesellok tyckte Peter att banan behöver lite nostalgi och var vänlig att donera ett äldre ånglok. Det står nu, tillsammans med två utrangerade vagnar, uppställt som en historisk relik från längesedan svunna dagar. På informationstavlan kan man studera lokets prestanda etc etc. Så småningom kommer det även några soffor, träd  o annan utsmyckning.
I bakgrunden står Ludmilla på ett mötesspår o väntar på tågmöte - inga dubbelspår uppe i bergen....

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 418
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
SV: Västra Bodarna järnväg - ett hobbyprojekt
« Svar #1 skrivet: sön 27 sep 2020, 20:01:30 »
Hej Claes

Märklin har en dekoder för de här gamla trotjänarna med art. nr. 60906. Det är lite synd att ett så fint lok bara skall stå till ingen nytta.
Hälsningar
Janne

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #2 skrivet: mån 28 sep 2020, 17:38:01 »
janne, det får stå som planerat i den blivande parken. Har inte plats för ett nostalgispår på banan...
Claes

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #3 skrivet: mån 28 sep 2020, 21:13:20 »
Idag kom beskedet att Preem inte ska bygga ut raffet i Lysekil. Styrelsen för Västra Bodarne järnväg har haft detta på känn ett tag och införde därför för en tid sedan investeringsstopp för ytterligare tankvagnar. Ett bra beslut men vad hände sedan? Jo, utan några som helst underlag för beslutet inköptes idag åtta (8) malmvagnar!!! Finns inte vare sig en gruva, ett järnverk eller en utlastningshamn inom VB JVGs trafikområde. Lokalpressen tror att styrelsen planerar en rejäl utbyggnad av banan. Styrelsens ordförande, en kvinna, säger sig inte veta något om dessa planer De nya vagnarna beräknas levereras från Tyskland inom någon vecka. Mera snart... :D :D :D

Utloggad janaagersten

• Användare
« Svar #4 skrivet: mån 28 sep 2020, 21:39:05 »
Hej Claes

Du börjar bli som jag. Kör nutid med en omfattande museiverksamhet samt saknar helt trafikidé.
Det fina med det konceptet är att man kan köpa allt som man tycker är kul. :beer:
Hälsningar
Janne

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #5 skrivet: mån 28 sep 2020, 22:00:00 »
Janne,
huvudet på spiken!

Roberto

• Gäst
« Svar #6 skrivet: tis 29 sep 2020, 07:48:55 »
Paradoxalt nog så älskar min "styrelse" läs alter ego just tankvagnar så ett större övertagande skulle kunna bli aktuellt framöver menar densamma dock flest av typen "Systembolaget" för god tillgång på "råvara" vid både styelsemöten samt det årliga mötet :beer:
Utöver det tidigare uttalandet är tankvagnar av typ Castrol den svarta varianten tänkvärda, skall ställas upp i avsikt att avskräcka :lol:

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.522
« Svar #7 skrivet: tis 29 sep 2020, 10:52:16 »
Hej Claes!

Bakgrunden blev bra och gör mycket för intrycket jämfört med bara en tapet eller stenvägg. Det kan vara så att gruvvagnarna är byggda på ortens fabrik och test körs före leverans till nått gruvbolag. Det viktiga är att man har kul och då kan man göra som man vill.

Mvh!

Alf k
En som inte kan men vill mer!

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #8 skrivet: sön 04 okt 2020, 11:58:39 »
Så här såg "industridelen" ut tills jag beslöt riva en del för att försöka få till en mera omväxlande spårplan.

Efter att ha avlägsnat rampen

Den observante läsaren noterar säkert av Sydtyskland tog slut vid rören på väggen. mera bakgrund är beställd - är för tillfället slut hos handlaren ;)
Eftersom den nya carporten blivit färdigbyggd och godkänd blev det plats för lite mera järnväg i garaget

Här ska bli plats för ett utökat sågverk och någon form av gruvhantering, malm eller kol, plus en slinga med fler o mjukare kurvor som ger lite längre körsträckor.
De som kan rita upp sin anläggning på datorn och direkt har en genomtänkt spårplan har det bra - själv lägger jag ut en sträcka, kör tåg och upptäcker alltsomoftast att det kanske inte blev optimalt . men övning ger färdighet - det blir bättre trafikmöjligheter efter några försök :)

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #9 skrivet: mån 05 okt 2020, 19:51:58 »
En första ide' till spårläggning. Längst till vänster, där Ludmilla står, blir det troligen en hamn. Ska bli två avställningsspår - tågen måste backas in men jag har inte bråttom. Den långa slingan kom till för att öka körtiden men den öppnade också för möjligheten att få till en vändslinga. Kan nog bli ok så småningom..

Ludmilla har på prov backat in med åtta bulklastvagnar, kol, malm eller pellets - vem vet vad som ska skeppas ut från den blivande hamnen? Vagnarna är sju st från Roco, notera att jag lärt mig stava namnet! och en Märklin. De är identiska - undrar om det är en tillverkare bakom allt som bara ändrar namnet på förpackningen?? Troligen inte men lite konstigt är det allt...

Utloggad janaagersten

• Användare
« Svar #10 skrivet: mån 05 okt 2020, 20:34:45 »
Hej Claes

Jag följer dramat med spårplanen. Det skall bli spännande att se hur det blir. :beer:
Hälsningar
Janne

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #11 skrivet: mån 05 okt 2020, 21:27:37 »
Janne,
då är vi två som undrar hur det slutar :) :)
Claes

Roberto

• Gäst
« Svar #12 skrivet: mån 05 okt 2020, 21:31:39 »
Stationen f.d. i Norsesund, kan du få till denna och nu som restaurang med frestande matlukt från deras berömda wienerschnitzel, skall snart dit och avsmaka denna, kontaktar dig för att kolla om ingångsspåret är ledigt ;)

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.389
  • Lindome
« Svar #13 skrivet: tis 06 okt 2020, 05:40:41 »
Spännande hur du löst "benen" på din anläggning med små byråer, det löser två uppgifter antar jag dels hålla upp mj`n o sedan smart förvaring  :up: det är en riktigt trevlig anläggning på gång annars verkar det som.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #14 skrivet: tis 06 okt 2020, 09:25:30 »
hej Stefan,
när vi byggde om köket för några år sedan hade jag inte beslutskraft nog att slänga allt vi rev ut utan ställde upp underskåpen och bänkskivorna i garaget. Återanvändning är ju modernt - det gäller att hänga med. innan jag avslutade min tidigare hobbyverksamhet - skalabygge av RC-styrda fartyg - fungerade bänkskivorna som arbetsbänk för mina maskiner och i underskåpen finns biltvätthinkar, verktyg, trädgårdsredskap etc etc...

När varvet lagts ner uppstod ett hobbyvakum. I februari i år besökte jag en mj-mässa i Trollhättan och på den vägen är det... :D   Bänkskivorna blev ett stabilt fundament för den 12 mm plywoodskiva som jag bygger anläggningen på. Dock är det alltmer uppenbart att jag börjat med järnvägandet alldeles för sent med tanke på hur mycket elektronik som är en del av verksamheten idag. Men det går ganska bra att köra tåg hands on - allt behöver inte vara datorstyrt. Som tur är har jag kontakt med några verkliga fenor när det gäller att bygga MJ och den vägen har jag fått ovärderlig hjälp att komma vidare när jag kört fast. men jag har kul och det räcker för min del...

Hälsningar
Claes

Claes

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #15 skrivet: lör 10 okt 2020, 13:14:34 »
I och med utbyggnaden blev det tydligt att den tidigare platsen för CS2an var opraktisk såden har nu flyttats till utbyggnadens kortsida - ger bra överblick över hela anläggningen

På den öppna ytan på skivan ska det anläggas ett bergsmassiv - blir ett första försökt med gipsbindor.

det är ju inne med livslångt lärande och jag lär mig hela tiden - just i dagarna har jag lärt mig att lagda spår ibland måste justeras eller rent av byggas om. Avställningsspåret vid sågverket är "felvänt" - det ska naturligtvis vara närmast själva sågen för att trucken ska komma åt att lossa/lasta timmer och sågade trävaror

Så det blir mer o mer arbete men det är väl egentligen vad det hela går ut på - ett tidsfördriv utan ett fastställt datum när "allt" ska vara klart

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #16 skrivet: mån 12 okt 2020, 19:56:23 »

Så här blev ombyggnaden av spåret. Sågverket fick mycket mera plats och det finns plats för två vagnset att lasta/lossa samtidigt. Blir svettigt för truckföraren....

Runt ett sågverk borde det ju vara ganska mycket sågspån o annat bröte. Första försöket att  skapa mer realism gick väl sådär... Tror att det beror på att sågspånet är närproducerat ( 3 m bort) idag - ganska fuktigt.  Fick ihop ett kilo  o ska lägga ut det på tork inför nästa försök. De två flisburkarna ska lastas på vagnen o sedan går in under flislastningsrampen....
Den lilla gaffeltrucken jobbar med att lasta virkespaket i en godsvagn - mycket på gång...

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #17 skrivet: tor 15 okt 2020, 21:40:23 »
Fick tipset av Peter Z att montera träden genom att borra ett hål för "stammen".  Efter att ha gödslat marken med Blomstra blev dungen riktigt fin...

Lastningen är avslutad och Lok 1 med fyra finkor med sågade trävaror är klart för avgång. Stenblocket kommer, hur märkligt det än kan låta, från Södertälje men har nu hittat en permanent plats i Västra Bodarna.

det var allt för den här gången. ha de o håll avstånd!!
Claes

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #18 skrivet: ons 21 okt 2020, 19:50:28 »
Hej igen,
dags att ta hand om den tomma ytan på utbyggnadsskivan.

Stommen till berget är skrotbitar från det nerlagda varvet. ovanpå stommen och i "facken" runtom lägger jag hopknycklad kartong, tidningspapper etc och sedan på med gipsbindor.

Så otroligt mycket snabbare och enklare än att slabba med tapetklister, riva tidningsremsor etc som jag gjorde för 65 år sedan - och det tog evigheter innan det hade torkat.
 Fick tipset om att använda gipsbindor av Peter och det  fungerade över förväntan. 
Nu känns det mera naturligt med spåret runt berget. och inom 10 dagar kommer ytterligare en bit av sydtyskland att klistras upp på vgägen i bakgrunden ....
Återkommer

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #19 skrivet: ons 28 okt 2020, 20:11:59 »
 Hej i vintermörkret - detta är skrivet kl 20.00 o det är becksvart ute...

det här med att få till färgen på berget.  det låter så lätt när någon berättar hur man gör men i verkligheten...
Ska kanske låta det vara o döpa berget till Mont Blanc ;)

Ludmilla har anlänt med en last av timmer till sågverket medan Nohab väntar på att vagnen ska lastas med tre fliscontainers

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #20 skrivet: ons 28 okt 2020, 20:27:42 »
vet inte vad som hände men ett avbrott blev det...
Hursomhelst

detta är en del av mitt ställverk. har hittat on - off - on brytare som stannar i önskat läge. Så brytaren Framåt = växeln ligger för trafik rakt fram, Brytaren  bakåt = sväng. Busenkelt men fyller mina krav just nu...
och ett litet problem:  dessa tankvagnar har väldigt orealistiska koppel - vagnarna är flera centimeter isär. vad kan göras få att få till ett mera realistiskt koppel???

Och så avslutar  jag med en stämmningsbild från torget i Alingsås. Lights in Alingsås lyser upp oktobermörkret....

Utloggad janaagersten

• Användare
« Svar #21 skrivet: ons 28 okt 2020, 21:21:01 »
Hej Claes

Ingen har sagt att det är lätt att bygga landskap. Men vad jag kan se så är du på god väg, det börjar se riktigt bra ut. :up:
Roco har olika kortkoppelkulisser beroende på vagnslängd.
Hälsningar
Janne

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #22 skrivet: tor 29 okt 2020, 20:33:04 »
Lastningen går trögt idag. truckförare har på sin lediga tid jobbat med elinstallationen i en nybyggd carport - klart han e lite trött

Det kan inte vara lätt att vara stadsplanerare. Fram till idag på eftermiddagen skulle här bli en väg för tung trafik, till o från oljedepån. framåt 16-tiden bjöd hustrun på en Dry Martini o lite tilltugg. Detta skapade en bra grund för kreativt tänkande. Växlar o räls som ligger på lager måste användas...
30 min senare hade spårområdet i oljedepån (vågar inte skriva oljeraffinaderiet) kompletterats med ett spår med anslutning till huvudspåret och nu kan ytterligare ett antal tankvagnar sättas i trafik

En konsekvens av denna förändrade plan är att en nyligen påbörjad överfart måste rivas och flyttas... Men det blir nog bra till slut...

Utloggad HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 772
« Svar #23 skrivet: tor 29 okt 2020, 21:35:33 »
Vad härligt det ser ut med spån liggandes både i och bredvid containrarna!  :up:

//HåkanE

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #24 skrivet: ons 04 nov 2020, 19:25:19 »
 Hej på er,
efter ett kortare uppehåll kommer här lite nyheter från Västsverige.
Ledningen (!) för Västra Bodarne jvg jobbar i tiden och idag kunde den första laddhybriden ställas på spåret. Fördelen med att ha en egen järnväg att man har stort manöverutrymme vad gäller autencitet etc. Alltså är ett ellok med nerfällda pantografter helt ok på en anläggning utan luftledning

Körde några varv och passade på att fota när loket passerade banans högsta punkt

Loket laddades snabbt upp på CS2an och går fint. Nu ska jag försöka få tag på den oranga varianten - tips mottages tacksamt.

Godstrafik ställer krav på en fungerande infrastruktur. Därför uppförs en stor kran för lastning/lossning på de två spåren på området som (kanske) ska bli en hamn...

det var allt för idag. projektet framskrider sakta...