Författare Ämne: Youtube tips: Steampunk Special! Was Bassett Lowke's Range Worth the Wait?  (läst 360 gånger)

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.500
  • Gävleborg
    • Mitt CV
Steampunk Special! Was Bassett Lowke's Range Worth the Wait?
Jennifer E. Kirk

Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 143
Kul att det verkar vara fler här som också är intresserade!
Har något urverksdrivet Basset Lowke lokomotiv i nollskala från mitten på 30 talet jag håller på med i skrivandets stund.
(Har ett "live steam" också från samma tidsepok, det jag postade bilden på tidigare (Det var krossat då jag köpte det men alla delar fanns med så lagade det med mjuklod enligt originalbyggbeskrivningarna, gängan är Brittisk BA om någon undrar, tror det är det på de urverksdrivna och de elektriska också om de är tillverkade före 1965, men mig veterligen var det bara Hornby som hade egentlig tillverkning i England då. Basset Lowke var legotillverkade, tror de alltid har varit det, en del var gjorda i Tyskland har jag för mig.))

(Äldre elektriska Basset Lowke lokomotiv är snarlika Hornby men använde kugghjulsdrevet från urverksväxeln även i motorversionen (Vilket har ett stort liggande kugghjul vid centrum av axeln), till skillnad mot Hornby loken som hade ett helt annat drev som påminde om det Fleischmann använde vid denna tid, men dubbla sidokugghjul, Hornbys kuggväxel är troligen ett arv från franska JEP, då samtlige JEP jag har använder denna typ av dedicerad motorutväxling med dubbla drev, vilket ger en starkare drivlina och äkta drivning på två hjulpar i ställetför bara det bakersta.)

Edit, tidiga Brittiska 00 hade en vinkelställd liggande DC motor som gick över i ett snäckdrev, (ungefär som på TRIX loken) de brukar vara ganska simpelt gjorda, är rätt säker på att även de kinatillverkade använder en liknande drivlina men gissningsvis i nylonplast i ställetför mässing.

Har för mig att H0 introducerades år 1955, så 00 bör ha sina rötter någonstans därikting tippar jag på.
(00 skapades på grund av att Britterna inte kunde tillverka sidoställda motorer i så liten skala, Tyska lok från denna tid brukar vara tjockare än de senare för att få plats med drivhjulen till motorn, tror det försvann helt här i början på på 60 talet, men 00 var då redan etablerat som en egen skala.).

De fungerar ganska bra på Fleishmann räls tycker jag, i teorin borde det gå även på Märklinräls om man använder samma system som på Trix loken, men vet ej om det går att göra i efterhand då det kräver ganska stora förändringar av strömupptagningsmekanismen jämfört med lok som är dedicerade.
Har funderat litet på en vagn med strömupptagare och en diskret lina till loket. (90% av min bana är "kortsluten" AC räls... Men det vore kul att köra 00 loken även på den. (Gamla Märklintåg på DC räls brukar ju däremot vara en dålig idé om man råkade blanda ihop vagnarna... ))

« Senast ändrad: fre 25 sep 2020, 11:37:00 av Rörradio »