Författare Ämne: Bygga punkt till punkt bana på 100x200 cm  (läst 988 gånger)

Utloggad Jonatan

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 6
Bygga punkt till punkt bana på 100x200 cm
« skrivet: mån 21 sep 2020, 19:57:52 »
Hejsan!

Är en ung kille här som har ett stort intresse för modelljärnvägar. Har ett startset i N skala som jag lagt ut på några små träplattor på golvet men jag skulle gärna vilja bygga ut den banan på ett större bord och med fler spår såklart ;). Har inte jättestort utrymme att jobba på, tyvärr bara ungefär 100x200 cm i min pyttelilla lägenhet om man inte vill bygga en hyllbana. Skulle vilja fokusera mycket på landskapet kring järnvägen och helst bygga upp någon slags 1950-talsbana med gamla lok och någon gammal industri. Persontrafik och godstrafik som går på en enkel punkt till punkt bana genom de vackra Svenska ängarna och byarna.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra allt det här på ett bra sätt. Därför frågar jag nu er veteraner som har erfarenhet av detta.

Tycker ni att jag ska satsa på en hyllbana, golvbana eller på bord, och hur gör jag en bra spårplan för det?

Och beroende på svaret på fråga ett, vilket material är bäst att använda?

Är det någonting speciellt man behöver veta som nybörjare till modelljärnväg och om man vill bygga en gammal järnväg?

Tack på förhand,
Jonatan

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.756
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Bygga punkt till punkt bana på 100x200 cm
« Svar #1 skrivet: mån 21 sep 2020, 22:27:02 »
N-skala är perfekt för en hyllbana. Tyvärr finns inte så mycket svenskt att välja på (De som tycker att så inte är fallet har samlat prylar i 30 år)

En aptitretare för hyllbana fanns i Model Railroader 1/1977...

SA
PK... varför det? Jag pysslar liksom inte med politik...

Utloggad SOL

• Användare
  • Antal inlägg: 189
« Svar #2 skrivet: tis 22 sep 2020, 09:30:31 »
Vill man inte hålla på mycket med landskap, så är en ganska grund hyllbana rätt bra. Man kan låta rälsen försvinna bakom någon byggnad, kulle eller tom träd ibland för att få lite dynamik.
Jag brukar alltid rekommendera folk att gå in och läsa på Layout Vision på nätet. De har bland annat en liten guide för vad man måste ta ställning till innan man kontaktar dem för prisförslag på konstruktionen av en layout, men den guiden fungerar också väldigt bra för att reda ut tankarna runt vad man faktiskt vill uppnå med sin modelljärnväg. En skiva på 100x200 i ett rum brukar vara en av de minst effektiva layouterna om man har ont om plats.

Utloggad Staffan

• Stammis
  • Antal inlägg: 583
« Svar #3 skrivet: tis 22 sep 2020, 10:57:57 »
Det beror ju precis på hur din lilla lägenhet ser ut. Eftersom du är ung och har en liten lägenhet kan det vara bra att planera banan i moduler som går att demontera när du flyttar.
Själv tycker jag att det är roligare  om tåget kommer någonstans i stället för att bara cirkulera på en skiva. Punkt till punkt på hyllor eventuellt kompletterat med vändslinga i ena änden.

/Staffan

Utloggad andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.744
    • http://www.mollehem.se
« Svar #4 skrivet: tis 22 sep 2020, 16:16:32 »
En väldigt bra och inspirerande tråd om en hyllbana år Pärs "Hyllbana i skala N"!
Sen kan ju moduler vara ett alternativ och då ta kontakt med tokholmarna i Fniss :D
mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

Utloggad Jonatan

• Nykomling
  • **
« Svar #5 skrivet: tis 22 sep 2020, 16:35:21 »
Vill man inte hålla på mycket med landskap, så är en ganska grund hyllbana rätt bra. Man kan låta rälsen försvinna bakom någon byggnad, kulle eller tom träd ibland för att få lite dynamik.
Jag brukar alltid rekommendera folk att gå in och läsa på Layout Vision på nätet. De har bland annat en liten guide för vad man måste ta ställning till innan man kontaktar dem för prisförslag på konstruktionen av en layout, men den guiden fungerar också väldigt bra för att reda ut tankarna runt vad man faktiskt vill uppnå med sin modelljärnväg. En skiva på 100x200 i ett rum brukar vara en av de minst effektiva layouterna om man har ont om plats.

Tack så mycket för svar!

Skulle egentligen vilja fokusera väldigt mycket på landskapet runt omkring järnvägen också och är lite tveksam om hyllbana är det bästa alternativet. Tack för tipset på Layout vision. Har checkat sidan lite och kollat in grejer där men har ingen riktig idè om hur jag ska bygga min layout. Har ungefär 180x200 cm utrymme att jobba med och har skänkt 80 cm till mig själv för ståplats mm.

Men om jag nu köper en cellplastskiva och skär upp den i ungefär 100x200 cm skulle det inte vara en bra lösning om jag tog upp den över sängen ibland och körde? Eller ska jag skära upp den i bitar och köra modulinriktat kanske? Eller är ens cellplast bra material?

Mvh,
Jonatan

Utloggad Jonatan

• Nykomling
  • **
« Svar #6 skrivet: tis 22 sep 2020, 16:40:33 »
Det beror ju precis på hur din lilla lägenhet ser ut. Eftersom du är ung och har en liten lägenhet kan det vara bra att planera banan i moduler som går att demontera när du flyttar.
Själv tycker jag att det är roligare  om tåget kommer någonstans i stället för att bara cirkulera på en skiva. Punkt till punkt på hyllor eventuellt kompletterat med vändslinga i ena änden.

/Staffan

Tack för svar!

Känns som en lite bättre lösning att köra med moduler än på hylla eftersom det är betydligt enklare att flytta modulerna. Hur stora är dom? Har ett utrymme på 180x200 cm totalt som jag kan jobba på och skärde av lite som jag tänkte använda som ståplats utrymme lite bakom. Men hur många moduler kan man få plats då? Eller ska man kanske satsa på en stor cellplastskiva och ta upp den och sedan lägga den under sängen vid önskat tillfälle? Skulle verkligen vara kull att bygga punkt till punkt med säckstationer och godskomplex i båda ändarna. Men vet inte hur bra en hyllbana skulle funka då eller om det är bättre att bygga på bord eller moduler.

Mvh,
Jonatan

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.046
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #7 skrivet: tis 22 sep 2020, 17:20:33 »
Kanske en kombination av moduler & hyllbana?

Jag har c:a 3 m hyllbana på en vägg i gäststugan. I vardera ände har jag standard MMM-gavlar och kan där koppla in valfria standard MMM-moduler. Det bästa av två världar, enlig mig.

Nu är ju min hyllbana förvillande lik tre moduler monterade på vägg istället för ben... :) Men poängen är att man kan ha friare disponering av ytan på hylldelen och kanske även en spårplan så man t.ex kan köra rangerspel närhelst körbehovet uppstår.

Vill man sen köra längre eller mer omfattande kopplar man på fler moduler med station, vändslinga, industri eller vadhelst man vill ha. Man kan t.o.m ha olika moduler att välja på!

Bara en idé!

Jag vet inte hur breda N-skalemoduler får vara, men i värsta fall kan man väl göra anpassningmoduler mellan egen bredd och standardbredd? Det funkar i alla fall med MMM 2R H0-standarden.
---
Mvh Peter

Utloggad Jonatan

• Nykomling
  • **
« Svar #8 skrivet: tis 22 sep 2020, 18:07:35 »
Kanske en kombination av moduler & hyllbana?

Jag har c:a 3 m hyllbana på en vägg i gäststugan. I vardera ände har jag standard MMM-gavlar och kan där koppla in valfria standard MMM-moduler. Det bästa av två världar, enlig mig.

Nu är ju min hyllbana förvillande lik tre moduler monterade på vägg istället för ben... :) Men poängen är att man kan ha friare disponering av ytan på hylldelen och kanske även en spårplan så man t.ex kan köra rangerspel närhelst körbehovet uppstår.

Vill man sen köra längre eller mer omfattande kopplar  man på fler moduler med station, vändslinga, industri eller vadhelst man vill ha. Man kan t.o.m ha olika moduler att välja på!

Bara en idé!

Jag vet inte hur breda N-skalemoduler får vara, men i värsta fall kan man väl göra anpassningmoduler mellan egen bredd och standardbredd? Det funkar i alla fall med MMM 2R H0-standarden.

Vilket material är det enklast att bygga moduler i? Har funderat på att skaffa cellplast och köra med men jag är osäker på om det kanske är bättre att snickra ihop egna träboxar. Finns det andra material som är bättre? Helst med möjlighet att köpa på närmaste Ikea :lol:. Annars kör jag gärna med cellplast. Läste en annan tråd om cellplast här på forumet och det känns som om den är väldigt bra. Men som sagt, tips om andra material mottages gärna.

Lutar mest åt modulhållet numera efter att ha läst lite mer rekommendation på bland annat detta forumet. Låter intressant att blanda en hyllbana med modulbana, eller att liksom sätta upp modulerna på väggen. Vill helst inte ha den jättehögt upp då jag inte är så jättelång. Att ha den på skrivbordet kanske skulle va en bra lösning. Och sedan att man kunde följa ut den som du sa med flera moduler. Kanske skulle den kunna gå runt väggen också så att den inte blir helt rak bara.

Utloggad Per Lind

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.083
« Svar #9 skrivet: tis 22 sep 2020, 19:15:19 »
En modulbana och en hyllbana är väl egentligen samma sak.
Bygg modulerna så dom passar i en hylla. I ytterändarna planerar Du så rälsen kan fortsätta tillsammans med egna eller andras moduler.
Inom Dina egna moduler kan Du lägga spåren som Du vill men vid ytterändarna bör Du hålla Dig till modulstandard.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.083
« Svar #10 skrivet: tis 22 sep 2020, 20:06:52 »
En modulbana och en hyllbana är väl egentligen samma sak.
Bygg modulerna så dom passar i en hylla. I ytterändarna planerar Du så rälsen kan fortsätta tillsammans med egna eller andras moduler.
Inom Dina egna moduler kan Du lägga spåren som Du vill men vid ytterändarna bör Du hålla Dig till modulstandard.
-Per

Jag brukar numera reservera ordet "moduler" om en bana där delarna följer någon standard som medger att delarna kan fogas ihop på flera sätt, även med andras moduler.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad SOL

• Användare
  • Antal inlägg: 189
« Svar #11 skrivet: ons 23 sep 2020, 08:26:47 »
Moduler är väl egentligen ett system för att kunna koppla ihop flera, var för sig byggda enheter. Däremot kan man ju ha ett flertal sektioner inom en modul. Tittar man på en modulkörning så hittar man ofta ett antal moduler som består av två eller flera sektioner.

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.069
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #12 skrivet: ons 23 sep 2020, 11:43:08 »
Så här tänker jag om de olika begreppen, tror vi är ganska överens:

En hyllbana är monterad på väggen, som en hylla....
Kan vara hel eller delad i sektioner eller moduler.

En sektionerad bana är en bana som är uppdelad i sektioner, oftast av praktiska skäl, som t.ex. att man kanske inte bor i samma hus hela livet, eller för att man ska kunna arbeta med en sektion i taget, kanske vid köksbordet eller i garaget.
En sektion passar normalt bara ihop med nästa sektion, de är byggda för att passa varandra, ofta som delar på bestämda platser i en större bana (eller inom en stor modul).

En modul är en sektion (eller flera sammanhängande sektioner) byggd enligt en modulstandard.
Om man bygger efter en vedertagen standard eller egen spelar mindre roll (om man inte ska ta med den på en träff), det som skiljer, enligt min mening, är att den ska följa en standard så att den passar ihop med andra moduler, likt en byggkloss. Man ska kunna flytta runt moduler och de ska passa ihop med andra moduler byggda enligt samma standard (att man ofta med enkla medel kan passa ihop dem med moduler enligt annan standard är en bonus, inget krav)

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.164
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #13 skrivet: ons 23 sep 2020, 14:42:09 »
Med den definitionen är i alla fall vi helt överens......bra uttryckt!  :up:
« Senast ändrad: ons 23 sep 2020, 15:37:09 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad AlexEhn

• Stammis
  • Antal inlägg: 507
« Svar #14 skrivet: ons 23 sep 2020, 19:50:09 »

Vilket material är det enklast att bygga moduler i? Har funderat på att skaffa cellplast och köra med men jag är osäker på om det kanske är bättre att snickra ihop egna träboxar. Finns det andra material som är bättre? Helst med möjlighet att köpa på närmaste Ikea :lol:. Annars kör jag gärna med cellplast. Läste en annan tråd om cellplast här på forumet och det känns som om den är väldigt bra. Men som sagt, tips om andra material mottages gärna.

Lutar mest åt modulhållet numera efter att ha läst lite mer rekommendation på bland annat detta forumet. Låter intressant att blanda en hyllbana med modulbana, eller att liksom sätta upp modulerna på väggen. Vill helst inte ha den jättehögt upp då jag inte är så jättelång. Att ha den på skrivbordet kanske skulle va en bra lösning. Och sedan att man kunde följa ut den som du sa med flera moduler. Kanske skulle den kunna gå runt väggen också så att den inte blir helt rak bara.

Hej Jonatan,

För att få upp tråden på banan igen.

Enklast är att ha en träskiva i botten och sen bygga på den. Sen om träskivan ligger på ett bord eller en hylla spelar mindre roll.

Vill du göra det absolut enklast, och föredrar IKEA, så är det enkelt att köpa färdiga hyllplan eller skrivbordsskiva i lämplig dimension. Och när du ändå är där kan du ju köpa konsoler också om du vill ha den på väggen
Om du skarvar hyllplan för att få smalare och längre anläggning så är rätt så nog att hyllplanen inte kan ändra position sinsemellan om du ska lägga räls över skarven, så skruva en stabil träbit/skiva/plattjärn på undersidan av hyllplanen för att hålla dem i rätt läge.

Om du har tänkt att styra dina växlar med någon elektronik, i stället för att lägga om dem med handen, så är det bra att bestämma sig för typ av växelmotor du vill använda när du bestämmer dig för hyllplan. "Ovanmonterade" växelmotor, typ Fleischmann Piccolos motorer, går utmärkt att snäppa på utan att det spelar någon roll vad du har för underlag. Vill du ha motorer monterade undertill så behöver ju såklart underlaget ge dig möjlighet att göra hål och montera under växeln.

Vill du har cellplast så kan du såklart ha den på skivan eller som landskapsmaterial direkt på skivan.

Inspiprationstips är https://www.instagram.com/rickardarvius/. Rikard bygger väldigt fint i lägenhet och har varianter på hyllbanor utan höjdskillnader, så i praktiken är det som att bygga direkt på en skiva.

Utloggad Jonatan

• Nykomling
  • **
« Svar #15 skrivet: fre 25 sep 2020, 12:22:28 »

Hej Jonatan,

För att få upp tråden på banan igen.

Enklast är att ha en träskiva i botten och sen bygga på den. Sen om träskivan ligger på ett bord eller en hylla spelar mindre roll.

Vill du göra det absolut enklast, och föredrar IKEA, så är det enkelt att köpa färdiga hyllplan eller skrivbordsskiva i lämplig dimension. Och när du ändå är där kan du ju köpa konsoler också om du vill ha den på väggen
Om du skarvar hyllplan för att få smalare och längre anläggning så är rätt så nog att hyllplanen inte kan ändra position sinsemellan om du ska lägga räls över skarven, så skruva en stabil träbit/skiva/plattjärn på undersidan av hyllplanen för att hålla dem i rätt läge.

Om du har tänkt att styra dina växlar med någon elektronik, i stället för att lägga om dem med handen, så är det bra att bestämma sig för typ av växelmotor du vill använda när du bestämmer dig för hyllplan. "Ovanmonterade" växelmotor, typ Fleischmann Piccolos motorer, går utmärkt att snäppa på utan att det spelar någon roll vad du har för underlag. Vill du ha motorer monterade undertill så behöver ju såklart underlaget ge dig möjlighet att göra hål och montera under växeln.

Vill du har cellplast så kan du såklart ha den på skivan eller som landskapsmaterial direkt på skivan.

Inspiprationstips är https://www.instagram.com/rickardarvius/. Rikard bygger väldigt fint i lägenhet och har varianter på hyllbanor utan höjdskillnader, så i praktiken är det som att bygga direkt på en skiva.

Tack så mycket för svar.

Upptäckte nyligen att en hyllbana inte är möjlig att bygga då väggen jag har är alldeles för ostabil. Så jag tror att jag kommer bygga upp banan på ett bord med en skrivbordsskiva. Har testat konsoler oxå men det verkar inte fungera.

Ska börja skissa på ritningar över spårplaner mm och försöka hitta ett bra bord. Som jag sa tidigare i tråden så skulle jag vilja fokusera mycket på landskapen och kanske ha med någon industri. Vilken tjocklek är bra att använda på skrivbordsskivor? Om man vill hålla på och joxa med sjöar, åar och sånt så behöver man väl en ganska skärbar skiva men den ska ju såklart vara ganska hård. Sedan tar jag cellplast till andra delar av landskapet.

Återkommer när jag börjat fundera lite mer på spårplaner och sånt.

Mvh
Jonatan

Utloggad AlexEhn

• Stammis
  • Antal inlägg: 507
« Svar #16 skrivet: lör 26 sep 2020, 08:57:03 »
Hej, jag tror det är lämpligt att ha en träskiva i botten i ca 10-15 mm tjocklek. Sen lägger du cellplastskivor på det upp till ditt tänka 0-plan där rälsen ska ligga.

Då kan du gräva neråt i landskapet genom cellplasten utan att riskera att det faller sönder, i och med att du har träskivan i botten.

Du lägger alltså rälsen på cellplasten, inte på skivan i så fall.

Utloggad Jonatan

• Nykomling
  • **
« Svar #17 skrivet: ons 21 okt 2020, 17:46:25 »
Hejsan igen!

Har nu börjar bygga upp min punkt till punkt bana och det kommer att bli en modulbana. Fast inte riktigt med riktiga moduler utan med träskivor som fungerar som moduler som sedan tågen går på. Tyckte det var den bästa lösningen. Har varit på vissa affärer och köpt lite saker och fått mycket tips där också så nu har jag börjar bygga upp en del av landskapen också. Jättekul att banan verkar ändå fungera ganska bra både prismässigt och utrymmesmässigt. När man bor så här litet är det ju svårt att bygga sin drömmodelljärnväg.

Har också börjat bygga ett stort berg som kommer ligga vid järnvägen. Först använde jag cellplast och sedan gipsade jag innan jag färglade allt med earth colour och gräs från ett landskaps-kit jag köpte. Det kommer inte att gå någon tunnel igenom berget men ett vattenfall ska jag försöka göra som möjligtvis rinner ner i en liten sjö nedanför berget. Sedan är det bara att sätta in den på banan!

Men även fast det mesta har gått ganska bra så går fortfarande tågen lite hackigt på banan. Det stannar ofta vid växlar helt plötsligt oavsett fart och ibland stannar den på andra delar av banan. Väldigt irriterande när man försöker köra så jag undrar om ni har några tips på vad det kan vara?