Författare Ämne: Lägga räls direkt på cellplast?  (läst 659 gånger)

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.026
    • Modelljärnvägsmoduler
Lägga räls direkt på cellplast?
« skrivet: ons 16 sep 2020, 17:14:58 »
I ett annat forum ställs följande fråga:
Citera
Är det nackdel att limma spår direkt på cellplasten?

Nackdelar som jag upplever:
 - Det låter mer från tågen som passerar. Man hör skillnaden hemma, men kanske inte på en publik visning?
 - Blir nog svårt att montera styrning av växlar?
 - Lite knöligare att få upp strömmatningen.
 - Lite svårare att fästa saker under modulen (men man kan limma dit en träbit att skruva fast saker i eller använda dubbelhäftande tejp).

Och apropå punkt nummer tre:
Är det nån som har tips på hur man "borrar" hål genom cellplast/markskiva? Typ för just strömmatning.
---
Mvh Peter

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.613
    • SaFre Modelrailroading
SV: Lägga räls direkt på cellplast?
« Svar #1 skrivet: ons 16 sep 2020, 17:51:02 »
Citera

- Det låter mer från tågen som passerar. Man hör skillnaden hemma, men kanske inte på en publik visning?
 - Blir nog svårt att montera styrning av växlar?
 - Lite knöligare att få upp strömmatningen.
 - Lite svårare att fästa saker under modulen (men man kan limma dit en träbit att skruva fast saker i eller använda dubbelhäftande tejp).

Och apropå punkt nummer tre:
Är det nån som har tips på hur man "borrar" hål genom cellplast/markskiva? Typ för just strömmatning.

Jag har ju min testbana version 1.0 uppbyggd på cellplast, och har väl egentligen inte haft några problem med det i någon av de punkter du tagit upp här.

"Borra" hål gjorde jag genom att ha en elektrisk Foam Cutter med möjlighet till både tråd och gravyrspets, vars gravyrspets jag stack rakt ned genom cellplasten.  ;)

Å andra sidan är just cellplasten anledningen till att testbana version 2.0 just nu byggs...  :cool:
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.746
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #2 skrivet: ons 16 sep 2020, 20:00:03 »
Snälla... använd inte ordet cellplast när det än markskiva ni använder. Tack!

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.613
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #3 skrivet: ons 16 sep 2020, 20:25:31 »

SA

För min del refererar jag till två st. skivor av denna typ: Markskiva.

Övriga (vita) detaljer är av typen frigolit: Cellplast.

Kan inte riktigt se att cellplast skulle vara fel...   :???: Men tänker inte gå längre i den diskussionen då det är OT.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 490
« Svar #4 skrivet: ons 16 sep 2020, 22:26:27 »

SA

Snälla... varför inte det?

XPS är ju extruderad cellplast.
Jämfört med ESP cellplast som är expanderad cellplast.

Ordet markskiva indikerar det vanligaste användningsområdet. Och för MJ-bygge är det fullständigt ointressant hur andra använder det.

Dessutom är ordet markskiva tvetydigt om det är EPS eller XPS som avses, i och med att båda är markskiva. Men för MJ-bygge är distinktionen mellan ESP och XPS väldigt avgörande då de olika typerna av cellplast har väldigt olika effekter som byggmaterial i MJ-sammanhang.

Läs mer här. https://www.soprema.se/sv/article/sopravoice/vi-reder-ut-skillnaden-mellan-eps-och-xps-isolering
« Senast ändrad: tor 17 sep 2020, 20:54:34 av Fredrik »

Utloggad Södra station

• Användare
  • Antal inlägg: 270
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
« Svar #5 skrivet: tor 17 sep 2020, 08:48:35 »
Citera

1, - Det låter mer från tågen som passerar. Man hör skillnaden hemma, men kanske inte på en publik visning?
 2, - Blir nog svårt att montera styrning av växlar?
 3, - Lite knöligare att få upp strömmatningen.
 4, - Lite svårare att fästa saker under modulen (men man kan limma dit en träbit att skruva fast saker i eller använda dubbelhäftande tejp).

5, Och apropå punkt nummer tre:

Hej!

Frågeställaren i det andra forumet kanske läser här också  ;) men här når vi troligen fler  :D

Mina erfarenheter efter att ha kuskat Europa runt med Malmbanemodulen "Lenatjåkka" är:
1, Ja det låter mer på en cellplast-modul än på en trämodul, skillnaden är bara hörbar om man är ensam i tågrummet och kör med 1 tåg i taget. Har man vänner på besök eller kör på en "tillställning" drunknar skillnaden i bakgrundsljud.
2, Nej, det finns modulklubbar som av bl a viktskäl kör med cellplastmoduler de har oftast en 5x5 cm stor 10-12 mm plyfaplatta försänkt under spåret för att kunna fästa växelmotorer i. Samma princip då de använder kontaktledningsstolpar, signaler et c. En av klubbarna kör med fungerande kontaktledning (system Sommerfeldt) och en lös bit över modulskarven.
3, Nej, varför det?
4, Se nummer 2.
5, Jag gör så här: Märk ut var du ska gå ner (från landskapet) med en pryl. Gör ett hål med hjälp av en borr/grillpinne/vsh i lämplig diameter. "Fodra hålet" med ett exempelvis ett sugrör av lämplig längd och diameter. Nu kan du enkel trä in en eller flera kabel/lar från valfritt håll. Tipset kommer ursprungligen från Modelrailroader.

Fö cellplast är ett gudomligt material att forma landskap med  - då menar jag givetvis vad en del kallar markskiva. Det finns markskivor av betydligt bångstyrigare material än cellplast - dessa undviker jag dock i det längsta.

Någon som har sett grön cellplastskiva? Blå, Gul, Rosa och Vit har jag provat samt … Hej Svante! Vit och Grå frigolit  ;) Har även byggt landskap med kapa-skiva...

Lycka till med bygget Granne! Glöm inte att tala om varifrån du får tips och idéer ;)

Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.155
« Svar #6 skrivet: tor 17 sep 2020, 09:27:18 »
Jag ställde frågan i modulforumet och har fått bra synpunkter och erfarenheter från båda. Har ju bara byggt linjemoduler tidigare men funderar på att ha fler spår och några växlar och då är det ju plan yta som gäller och inte banvall med diken. Då kom tanken på att lägga rälsen direkt på cellplasten. Men man får som sagt tänka över det här med växeldrivning, el och även signaler innan växlar och räls sätts på plats så man inte efteråt ska försöka komplettera har jag förstått.
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad Roberto

• Användare
  • Antal inlägg: 101
  • 0704-385030
« Svar #7 skrivet: tor 17 sep 2020, 11:31:37 »
Hur är det med tunna korkskivor som underlag, utan att ha undersökt borde det finnas skivor att skära ur med kanske 2 millimeters tjocklek, vad säger anläggningsbyggarna ;)
Nygammal MJ-nörd...

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.267
« Svar #8 skrivet: tor 17 sep 2020, 12:55:02 »
5, Jag gör så här: Märk ut var du ska gå ner (från landskapet) med en pryl. Gör ett hål med hjälp av en borr/grillpinne/vsh i lämplig diameter. "Fodra hålet" med ett exempelvis ett sugrör av lämplig längd och diameter. Nu kan du enkel trä in en eller flera kabel/lar från valfritt håll. Tipset kommer ursprungligen från Modelrailroader.

Bra tips! Själv har jag nöjt mig med att trycka en grillpinne rakt igenom och sedan trycka igenom kabeln, ifall den är styv nog. En böjligare kabel kan tejpas i änden på grillpinnen innan den trycks igenom.

Hål som hamnar under banvallen tätas med fördel med lite trälim som får torka innan jag häller på fin sand som ballast, annars blir det slukhål och jag upptäcker för sent att jag har sand på hela golvet.  :D
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad Roberto

• Användare
  • 0704-385030
Nygammal MJ-nörd...

Utloggad Södra station

• Användare
  • Antal inlägg: 270
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
« Svar #10 skrivet: fre 18 sep 2020, 11:02:21 »
Hej!

Min modul "Lenatjåkka" är från MMMs ursprung och jag har inte haft något problem med att den "spricker" i skarvarna mellan sarg (trä) och cellplast.

Principen för bygge:

• Köpa plyfa
  • Låt stå inomhus (torrt utrymme) minst 1 månad på högkant så "rå-fukten" kommer ut. 
  • Tiden beror på fukt i luften, årstid och temperatur.
  • Såga till delarna
  • Bygg en låda (gärna med stöd inuti för cellplasten)
  • Försänk cellplasten i lådan
  • Limma med smältlim (det fungerar även med sk snickarlim)
  • Måla all trä-yta minst 3 gånger.

Spåret ligger på 4 mm korkbanvall.
På nya moduler, över 50 cm, brukar jag lägga 2 rälsskarvar.
Landskapet är delvis utkarvat i cellplast, delvis med gips och delvis med husfix.1:a skarven c:a 10 cm in och andra skarven på motsvarande ställe från andra hållet. 

Tyvärr har jag varit med om att "Någon" har varit ovarsam och krökt/lossat ena rälen vid demontage. Har du "väderskarven" c:a 10 cm in så blir skadan/reparationsområdet inte större än så.

Så är "Lenatjåkka" byggd - har fungerat hittills utan att cellplasten spricker/släpper från modulsargen. Landskapet har klarat sig hittills - förutom att "vattnet" har fått längsgående sprickor - misstänker att det är temperaturväxlingar bakom det.

Normalt så förser jag mina moduler med kontaktledning och det är enklare att bygga med T-list för spåret än att göra "förankringar" för kontaktledning - annars hade jag byggt helt enligt ovan.

Sedan finns det "modul-experter" som säger att det inte fungerar, men det säger nog mer om dem än min byggmetod. Modulen klarar, med bred marginal, de vanliga "skevningsövningarna" som blir då spåret ska justeras in på modulträffar. Och här använde jag 10 mm fin-plyfa i furu genomgående.
« Senast ändrad: fre 18 sep 2020, 11:11:25 av Södra station »
Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #11 skrivet: fre 18 sep 2020, 17:32:58 »
Om vi byter ut orden "svårt" och "knöligt" mot "omständligare" så kanske det blir mer korrekt beskrivning av mina erfarenheter.

Men visst, det beror ju även på modulkonstruktion, kunskap och tillgång till verktyg. Jag kan t.ex hantera trä bättre än cellplast, men att få styrning till en växel hävdar jag ändå är omständligare i cellplast än under en plywoodskiva.

Å andra sidan så finns det väl inget som hindrar att bygga vissa saker omständligare heller, man kanske vinner något annat istället?!

Hur jag bygger stommen kan man se i en rad guider på sidan:
https://www.infolagret.se/mj/guide/stommen/
---
Mvh Peter

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #12 skrivet: sön 20 sep 2020, 16:47:26 »
Oops! Glömde hel bort att tacka så jättemycket för tipsen om håltagning! Tack!  :handshake:

Har nu testat grillpinne och det var precis vad jag behövde! Fodra med sugrör känns "overkill" för det jag gör nu, men jag försöker lägga det på minnet (hur länge det nu räcker :) ).
---
Mvh Peter

Utloggad Roberto

• Användare
  • 0704-385030
« Svar #13 skrivet: Igår kl. 15:10:52 »
:beer:
Nygammal MJ-nörd...