I ett annat forum ställs följande fråga:
Är det nackdel att limma spår direkt på cellplasten?
Nackdelar som jag upplever:
1, - Det låter mer från tågen som passerar. Man hör skillnaden hemma, men kanske inte på en publik visning?
2, - Blir nog svårt att montera styrning av växlar?
3, - Lite knöligare att få upp strömmatningen.
4, - Lite svårare att fästa saker under modulen (men man kan limma dit en träbit att skruva fast saker i eller använda dubbelhäftande tejp).
5, Och apropå punkt nummer tre:
Är det nån som har tips på hur man "borrar" hål genom cellplast/markskiva? Typ för just strömmatning.
Hej!
Frågeställaren i det andra forumet kanske läser här också

men här når vi troligen fler

Mina erfarenheter efter att ha kuskat Europa runt med Malmbanemodulen "Lenatjåkka" är:
1, Ja det låter mer på en cellplast-modul än på en trämodul, skillnaden är bara hörbar om man är
ensam i tågrummet och kör med
1 tåg i taget. Har man vänner på besök eller kör på en "tillställning" drunknar skillnaden i bakgrundsljud.
2, Nej, det finns modulklubbar som av bl a viktskäl kör med cellplastmoduler de har oftast en 5x5 cm stor 10-12 mm plyfaplatta försänkt under spåret för att kunna fästa växelmotorer i. Samma princip då de använder kontaktledningsstolpar, signaler et c. En av klubbarna kör med fungerande kontaktledning (system Sommerfeldt) och en lös bit över modulskarven.
3, Nej, varför det?
4, Se nummer 2.
5, Jag gör så här: Märk ut var du ska gå ner (från landskapet) med en pryl. Gör ett hål med hjälp av en borr/grillpinne/vsh i lämplig diameter. "Fodra hålet" med ett exempelvis ett sugrör av lämplig längd och diameter. Nu kan du enkel trä in en eller flera kabel/lar från valfritt håll. Tipset kommer ursprungligen från Modelrailroader.
Fö cellplast är ett gudomligt material att forma landskap med - då menar jag givetvis vad en del kallar markskiva. Det finns markskivor av betydligt bångstyrigare material än cellplast - dessa undviker jag dock i det längsta.
Någon som har sett grön cellplastskiva? Blå, Gul, Rosa och Vit har jag provat samt … Hej Svante! Vit och Grå frigolit

Har även byggt landskap med kapa-skiva...
Lycka till med bygget Granne! Glöm inte att tala om varifrån du får tips och idéer