Författare Ämne: Märklin Da som ska bli Du2  (läst 282 gånger)

Utloggad Patrick Grotenius

• Användare
  • Antal inlägg: 150
Märklin Da som ska bli Du2
« skrivet: ons 16 sep 2020, 07:57:23 »
Jag har ett projekt där jag sätter Jecos D-lokskåpa på Märklin Da-driv och tänker mig då skapa två Du2 som skall gå nära nog permanent sammankopplade. Men originalkopplen medför ju att loket går ganska långt isär. Jag efterlyser därför lite bra tips om lämplig sammankoppling. Kan nämna att buffertarna är fjädrande och minsta radie på banan är 360 mm och kör på Märklin M-räls.

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.745
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Märklin Da som ska bli Du2
« Svar #2 skrivet: ons 16 sep 2020, 09:30:23 »
Standard löphjulsvagga i plåt där kopplet är integrerat?
Isåfall kapa kopplet alldeles utanför hjulaxeln, borra ett 2 mm hål i mitten på den kvarvarande plåtbiten (båda löpaxlarna, en på varje lok) och gör en fast stång med 2 mm hål i ändarna som du fäster med givetvis M2 skruv. Sen får du labba dig fram till hur lång stången ska vara. De fjädrande buffertarna funkar bara om du har fina kurvor med raksträckor emellan... i S-kurvor mellan växlar och liknande kommer de antagligen att gå omlott och orsaka urspåring. Man måste nog hålla kurvradier över 1 m för att ha någon nytta av fjädrande buffertar... kanske mer.

SA
« Senast ändrad: ons 16 sep 2020, 19:56:36 av Svante Andersson »
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad To1973

• Användare
  • Antal inlägg: 224
« Svar #3 skrivet: ons 16 sep 2020, 18:32:57 »
I developed this coupling in cooperation with Mobaadapter.  the Swedish locomotives in the picture gallery are mine.
 :)

Utloggad To1973

• Användare
  • Antal inlägg: 224
« Svar #4 skrivet: ons 16 sep 2020, 18:51:02 »