Författare Ämne: TGV-historia!  (läst 428 gånger)

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.692
TGV-historia!
« skrivet: ons 16 sep 2020, 01:05:15 »
Jag har lite svårt för dagens moderna tåg, men de snabbtåg mm. som kom i början av 1980-talet... vilket ju i alla fall är omkring 40 år sedan nu... har jag faktiskt en viss svaghet för. Speciellt TGV har alltid fascinerat och jag hade en gång ett TGV-set från Lima. Sålde tyvärr det vilket jag ångrar lite så här i efterhand även om modellen inte var så där jättebra. Kanske är ensam om denna svaghet för äldre kontinentala snabbtåg, men kan inte låta bli att lägga in en bildlänk till ett i mitt tycke intressant YouTube-klipp om just TGV.

»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.756
  • On the foothills of the Headlines...
SV: TGV-historia!
« Svar #1 skrivet: ons 16 sep 2020, 10:33:13 »
Du ska inte sörja ditt Limatågsätt... barn av sin tid och jämfört med senare skapelser från andra tillverkare inte vära att funder vidare på.
För egen del har jag alltid haft ögonen på första generationens Shinkansentåg och fram till för några år sedan fanns det enbart sådant från Lima och enstaka mässingsmodeller med utförande som inte motsvarade priset.
Och vad var det då som händ för några år sedan... jo det dök upp en serietillverkad modell från en firma vid namn Zoukei-Mura. Inte billiga men uj vad fina de är.
https://www.hattons.co.uk/newsdetail.aspx?id=659

Här är mitt tåg på Tillberga station... får plats med 8-vagnars tåg men tyvärr inte hela 12-vagnars som jag har.

Övriga snabbtåg i samlingen...
TGV Thalys fullängd (8 mellanvagnar) med driv i båda ändarna.
TGV Duplex (Atlantiqe) fullängd med driv i båda ändarna.
X2000 som den borde ha sett ut... drivar i båda ändarna och 8 mellanvagnar
X2000 som ASEA/ABB från början ville ha den... alltså drivning i hela tåget som på Shinkansen. Manövervagnar i båda ändar och 6 mellanvagnar.

SA
« Senast ändrad: ons 16 sep 2020, 19:50:34 av Svante Andersson »
PK... varför det? Jag pysslar liksom inte med politik...

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.692
« Svar #2 skrivet: ons 16 sep 2020, 13:18:43 »
Tack för det Svante. Verkligen intressant modell som ger lite habegär... Kruxet är väl även att de tar plats. Ett helt tåg motsvarar väl omkring 15-16 vagnar så det kräver lite plats.

Sedan så var det mera lite nostalgikänsla över den gamla Lima-modellen av TGV. Den gick uselt och lät ännu värre, men det var ändå en pampig modell i sig.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad KES

• Användare
  • Antal inlägg: 84
  • Tåget hem går inte tillbaka
« Svar #3 skrivet: ons 16 sep 2020, 16:53:47 »
Mina planer på att bygga höghastighetsbanor i H0 för TGV-tåg tog aldrig riktigt fart...
...trots en hel del inspiration från fullskalan 1984!

KES

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.756
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #4 skrivet: ons 16 sep 2020, 19:53:43 »

Hyttåkning på TGV... inte illa pinkat!!! :up:

SA
PK... varför det? Jag pysslar liksom inte med politik...

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.150
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #5 skrivet: mån 21 sep 2020, 20:57:33 »
Min TGV-historia....ett tågset Bachman i N-skalan som fått vila i 15 år i sin orginalförpackning.
Inköptes nytt och provkördes några gånger med ett klart minus för gångegenskaper och rasslande ljud från drivningen.
Jag bemödade mig inte med att digitalisera drivenheten.

Snyggt att titta på men längre än så kanske det inte blir..... eller en insats att kanske få det att gå bättre när projektlistan sinar.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal