Författare Ämne: Windows 10 på nytt moderkort utan problem  (läst 131 gånger)

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.041
Windows 10 på nytt moderkort utan problem
« skrivet: tis 15 sep 2020, 12:00:32 »
Det ser ut som om Microsoft har gjort det betydligt möjligare och enklare att uppdatera datorer med Win 10 på hårddisken.
Kanske i senaste versionen 2004?

Använde en gammal slö dator från runt 2008 med AMD processor som HTPC. Den blev gratis uppdaterad och licens aktiverad till Win 10 pro 32 bit för något år sedan och uppdaterad till senaste version 2004.

Fick fatt på ett något år gammalt bättre begagnat moderkort med I3 processor och 8 Gb minne som passar rakt in i lådan.
Då var frågan om jag behövde en ny Windows licens? Läste på nätet en del och det skulle vara möjligt att byta moderkort osv. om man editerade på två ställen i registret och satte parametrar till 0. Tittade i registret på dessa punkter och där står redan värden på 0!
Byte ut moderkort med processor och minne, endast hårddisk och lådan var kvar sedan tidigare.
Startade upp datorn efter några automatiska omstarter så kom Win 10 pro upp och gick mycket snabbare än tidigare. Tittade på kontrollpanelen och Windows har aktiverats. Datorn har varit kopplad till nätet.

Men nu var det en himla massa minne i datorn som inte kunde brukas. Funderade på att uppdatera till 64 bitars system. Det skulle gå fint enligt vad jag läste på nätet. Tankade hem 64 bitars Win 10 från MS och lät installationsprogrammet göra en botbar USB sticka med installationsfiler för 64 bitars Windows. Eftersom jag inte hade något av särskilt värde på partitionen med Windows så var det bara att köra på. Startade datorn på USB stickan och installationsprogrammet för Win 64 gick igång.
Efter lite frågor så kom man till en skärmbild som berättade att Windows inte kunde installeras på denna hårddisk. Detta för att hårddisken var MBR formaterad och 64 bits Win måste ha GPT formaterat. Troligen så hade installationsprogrammet formaterat om disken till rätt format men det var på en partition så det gick nog inte.
Vad göra nu. Hade en oanvänd SSD 250mb disk liggande. Fick ta den då och så får jag köpa en licens. Sagt och gjort, bytte ut disken med Windows 32 på mot den tomma SSD disken, installerade och nu gick det som tåget. Ganska snart var Win 10 pro 64 bit uppe och körde på datorn.
Tittade på kontrollpanelen och Windows har aktiverats! Hur det gick till är för mig en gåta :up:

Ett tipps om man vill ha en Win 10 dator helt utan inloggning osv (som bara startar och kör helt utan några frågor) som  i mitt fall med en HTPC och som driver en TV skärm.
Då skall man under installationen av Win 10  inte skriva in något i  PW rutan, svara att datorn används av flera, och används i offentlig miljö.  Har för mig att det var så eller liknande.

BJ