Författare Ämne: Kristinehamnsprojektet  (läst 414 gånger)

Utloggad N-TrainOnTheBrain

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 3
Kristinehamnsprojektet
« skrivet: mån 14 sep 2020, 14:12:31 »
Hej alla N-rallare.
Efter en röjning på vinden hittade jag min gamla järnvägsdröm, efter si så där 40 års väntan.
Sagt och gjort, mer ned kartongen och börja på mitt projekt att få till en bana som aldrig blev till.
Har en hel del spår och växlar, så rälsmatreal lider jag ingen brist på, och det mesta är Minitrix samt en del Roco.
Började att planera hur jag vill ha det hela, och plattan är 1.80 x 1.00 meter, för att den ska passa under en 120 cm säng.
här är mitt första försök att få till en start.
Nu till min fråga till er.
Efter så lång tid på vinden är kontakten mellan räls och lok minst sagt bristfällig.
Har ni några bra tips på hur man rengör räls på ett bra sätt?
Dessutom är det lite klent med kontakten i rälsskarvarna, kan man klämma åt dem eller är det bästa att byta ut alla skarvar?
Har även planer på att bygga om den till digitalt, men det blir ett senare skede i byggandet, eller skall man konvertera direkt?

/Håkan

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.609
    • SaFre Modelrailroading
SV: Kristinehamnsprojektet
« Svar #1 skrivet: mån 14 sep 2020, 14:39:11 »
Välkommen åter! ;)

Jag tycker du ska ge dig in i det digitala direkt...  :up:

Du får mata in ström på flera ställen så blir det bättre, sen är det inte så konstigt om något som legat på vinden i 40 år går lite sisådär...  :( När du bygger banan så förbered för blockindelning direkt (d.v.s. dra kablar för kommande återkoppling m.m.). Då har du också matning betydligt oftare.

Under en säng är kanske inte bästa stället heller - medför mycket damm och annat skräp som hamnar på den (look who's talking: Jag som har banan i mitt sovrum - men vad gör man när det är platsbrist :disapprove: ).
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

• Nykomling
  • **
« Svar #2 skrivet: mån 14 sep 2020, 16:00:17 »
Hej.

Tack för tipset.  :handshake:
Det här med blockindelning, betyder det även att jag isolerar blocken var för sig med isolerskarvar, så att varje block får sin egen spänningsmatning?
Skall jag då tänka slingor så att ett av dubbelspåret blir ett block tex?
Om jag går digital, så är jag novis på detta område.
Har du tips på vad som är bra att införskaffa, tänkte en Z21 och multimouse, är det bra, samt lämpliga växeldekoders som kan driva mina gamla trix-växlar, mm
Jag behöver i så fall även bygga om en del av mina gamla analoga lok till digitala, vet någon lämpliga DCC som kan få plats (kommer nog även införskaffa nya DCC lok vad det lider)

Många frågor, men det är väl så när man är nybörjare inom DCC-världen.

PS Håller på med att förhandla om nytt utrymme för min nystartade hobbyverksamhet, så jag kanske slipper dammgömman  :up:

/Håkan

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #3 skrivet: mån 14 sep 2020, 18:11:09 »
Det här med blockindelning, betyder det även att jag isolerar blocken var för sig med isolerskarvar, så att varje block får sin egen spänningsmatning?

Japp, så blir det. Men även om du bara förbereder för senare blockindelning - så kan du ansluta alla till en ringledning fram till dess - och då har du fler matningar och det lär gå bättre.

Skall jag då tänka slingor så att ett av dubbelspåret blir ett block tex?

Exakt hur du ska göra, går inte att säga på förhand. Då behöver man en tänkt spårplan först.

Om jag går digital, så är jag novis på detta område.
Har du tips på vad som är bra att införskaffa, tänkte en Z21 och multimouse, är det bra, samt lämpliga växeldekoders som kan driva mina gamla trix-växlar, mm
Jag behöver i så fall även bygga om en del av mina gamla analoga lok till digitala, vet någon lämpliga DCC som kan få plats (kommer nog även införskaffa nya DCC lok vad det lider)

Många frågor, men det är väl så när man är nybörjare inom DCC-världen.

PS Håller på med att förhandla om nytt utrymme för min nystartade hobbyverksamhet, så jag kanske slipper dammgömman  :up:

/Håkan

Z21 är ett bra val - men se då gärna till att du får den svarta och inte den vita (z21 eller z21Start, OBS skillnaden på stort (Z) och litet z). De senare saknar nämligen Loconet-buss och den är att rekommendera. Och när du skriver Z21 och multimouse så får jag tanken att du tänker dig att köpa ett startpaket, och då får du den vita...

Annars är Z21 och multimouse ett bra val - WLan Mouse kanske ännu bättre (vet inte har varken den ena eller den andra, jag kör min Z21 från mobilen).

Ett alternativ till Z21 är Digikeijs DR5000. Den har samma funktioner som Z21 och du kan ansluta samma köraggregat (d.v.s. Multimouse m.fl.).

I denna länk kommer du till min testbana 1.0, en bit ned på sidan finns en liten film när tågen kör via datorstyrning. Z21 tjänstgör som central och återkoppling sker via Loconet. Samtliga växlar är servostyrda. Just nu pågår konstruktion av testbana 2.0.
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

• Nykomling
  • **
« Svar #4 skrivet: tis 15 sep 2020, 14:27:32 »
Hej.

Tack för informationen.
Skall få ner min spårplan på print så att jag kan visa hur jag har tänkt det hela, och kanske kan få hjälp med hur man skall tänka när det gäller blockindelning.
Tack för tippsen om digital och jag skall kolla in din testbana.
Är lite gammalmodig av mig och vill ha något med knappar där av multimouse, men om man ansluter en platta iställer för en mobil så kanske det blir så stort ätt även en skumögd farbror ser  ;)

/Håkan

Utloggad PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.303
« Svar #5 skrivet: tis 15 sep 2020, 21:12:08 »
Hej.

Tack för informationen.
Skall få ner min spårplan på print så att jag kan visa hur jag har tänkt det hela, och kanske kan få hjälp med hur man skall tänka när det gäller blockindelning.
Tack för tippsen om digital och jag skall kolla in din testbana.
Är lite gammalmodig av mig och vill ha något med knappar där av multimouse, men om man ansluter en platta iställer för en mobil så kanske det blir så stort ätt även en skumögd farbror ser  ;)

/Håkan
Det fiffigaste med digitalt är att du kan ha både multimouse, platta och mobil (om skumögda farbrorn låter barn/barnbarn vara med) samtidigt.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
« Svar #6 skrivet: tis 15 sep 2020, 21:47:57 »
Jag tror att du kommer väldigt långt med en vit z21 och multimus.
Skulle du i framtiden behöva tillgång till Loconet så kan du komplettera med ett sådant system då. Använd pengarna du sparar på digitalsystemet till ett digitalt lok till.
Att digitalisera äldre N-skalelok som saknar digitalkontakt är inte det enklaste.
Växlar brukar många styra analogt även om dom kör digitalt. Växeldekodrar behövs främst om man vill köra datorstyrt.
För egen del så vill jag ha ett körhandtag, plattor och mobil tycker jag inte funkar så bra eftersom jag inte kan känna reglagen med fingrarna, jag behöver inte titta på kontrollen utan kan koncentrera mig på att titta på tåget.

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #7 skrivet: ons 16 sep 2020, 02:24:07 »
Just priset är orsaken till att jag nämnde DR5000 - då den kostar mindre än hälften av vad en Z21 gör - men med i princip samma funktionalitet (ffa. Loconet). Säkerligen går du inte och planerar för en datorstyrning redan idag - "risken" finns dock att du hamnar där vad det lider och då tycker jag inte att du sitter bra till med en vit z21 (men det är ju bara min subjektiva åsikt).

Och ska du styra även växlar digitalt - så välj för guds skull inte Rocos växel- och/eller återkopplingsdekodrar - de är på tok för dyra och det finns annat som gör samma sak betydligt billigare.
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...