Författare Ämne: NMJ E ånglok  (läst 763 gånger)

Utloggad PTR MJ

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
NMJ E ånglok
« skrivet: mån 14 sep 2020, 12:40:58 »
Hej,

Fråga angående Nmj E-ånglok (s.k Superline). Är eventuellt intresserad inskaffa ett sånt lok, men det handlar om hur är det praktiskt att köra dessa lok på olika moduler.  Verkar att vissa av dessa lok har plogen fram hänga nära skenor vilket kan orsaka att loket fastnar.
Är det någon av er som innehar sånt lok eller praktiskt kännedom?
Uppskattar info.  :D

 


Utloggad Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.756
  • On the foothills of the Headlines...
SV: NMJ E ånglok
« Svar #1 skrivet: mån 14 sep 2020, 15:02:05 »
Om du verkligen ska ANVÄNDA loket på modulkörningar bör du istället skaffa ett Jeco E eller E2.
NMJ:s lok är mycket snygga men känsligt för "mindre bra" lagda spår.

SA
PK... varför det? Jag pysslar liksom inte med politik...

Utloggad PTR MJ

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
SV: NMJ E ånglok
« Svar #2 skrivet: mån 14 sep 2020, 17:22:48 »
Om du verkligen ska ANVÄNDA loket på modulkörningar bör du istället skaffa ett Jeco E eller E2.
NMJ:s lok är mycket snygga men känsligt för "mindre bra" lagda spår.

SA
Ja, Det lutar mot Jeco E/E2
Jag misstänkte det. Tråkigt att Nmj:s fina E-modeller är känsliga, det skulle vara roligt köra annars.
Men det är sant , vissa moduler ( "mindre bra" lagda spår.) förekommer ofta och ställer till det.

Tack för upplysningen.

Inloggad Marley

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 28
SV: NMJ E ånglok
« Svar #3 skrivet: tis 15 sep 2020, 07:51:34 »
Jag har ett antal modeller i NMJs Superline-serie och samtliga har gått mycket bra att köra med på modulträffar. Den största risken är att plogarna tar i i modulskarvarna men det brukar oftast inte vara nått problem eftersom vi är noggranna med att få till modulskarvarna bra.
Har även "vanliga" modeller med exakt samma problematik.
Barnbarnsbarn till Ivan Öfverholm

Utloggad nortrahof

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 45
    • N/A
SV: NMJ E ånglok
« Svar #4 skrivet: fre 18 sep 2020, 13:51:10 »
Om du kjøper NMJs Superline SJ E2, så er det på FREMO-treff vanskelig å unngå at løpeakselen sporer av på forskjellige moduler. Løpeakselen trykker på skinnene (rälsen) kun med egen tyngde.
Det kan enkelt utbedres med den tynneste gitarstreng som fjæring. Bor opp og gjenge med 1,2/1,4 mm. inne i lagerhuset for løpeakselen (gjerne vertikalt). Bruk gitarstrengen som fjæring som en "liggende V". Fest fjæren i en sirkel rundt skruen (øgla?). V-formet fjær skaper lengre fjæringsvei og trykker løpeakselen fjærende til loket. Det er helt usynlig!
Flere av NMJ Superline forskjellige modeller har problem med avsporing av løpeakselen på modultreff og trenger fjæring. Alle lar seg utbedre ved litt tålmodighet og egnet verktøy.

Jeg har ikke bilder av loket fordi jeg er på ferie (semester?)

Utloggad PeO

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 625
SV: NMJ E ånglok
« Svar #5 skrivet: fre 18 sep 2020, 20:46:27 »
Takk for tipset.
Jag har en E2, löpaxeln spårar ur i tre kurvor med 600 mm radie, men kanske radien inte är jämn genom hela kurva, utan mindre på någon del. NMJ:s E2 har fått bli vitrinlok sedan Liliput/Jeco kom, men det vore artig att få fram den igen.