Författare Ämne: Förteckning över märklins vagnar?  (läst 439 gånger)

Utloggad Christian

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
Förteckning över märklins vagnar?
« skrivet: tis 15 sep 2020, 07:07:10 »
Hej alla,

Jag har snart lagt ut rälsen för mitt första bygge - cirka 45 meter räls i tre plan. Innan jag sätter igång med det roligaste - landskapsbygget vill jag naturligtvis säkerställa att banan fungerar som den ska med strömförsörjning och inte en massa onödiga urspårningar - därför tänkte jag köpa lite vagnar för att få ett bra "testtåg" för detta ändamål.

Loket från barndomen är ett mycket slitet RC-lok så jag tänker mig att jag ska komplettera detta 6-8 SJ-vagnar av längre modell. Det råder ingen brist av vagnar på Tradera men modellutbudet är en djungel. Därav min fråga:

- Finns det någonstans ett bra artikelregister över märklinvagnar som jag kan använda som stöd i mitt sökande? Typ artikelnummer, ursprungsland, tillverkningsår. Jag är absolut ingen "niträknare" - tvärtom utan vill bara ha ett gäng vagnar som verkar hyfsat rimliga till en anläggning som utspelar sig runt 1970. Med hjälp av ett sådant skulle det bli lättare att veta vad jag behövde....

- Om det är någon här som har ett gäng halvrisiga vagnar med som ändå är fungerande är denne naturligtvis välkommen att höra av sig

/Christian

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.692
SV: Förteckning över märklins vagnar?
« Svar #1 skrivet: tis 15 sep 2020, 08:22:54 »
Om det specifikt måste vara vagnar från Märklin så kommer det säkert dyka upp fler svar ganska fort.

Tänkte dock att Helmut Kerns sida kan vara en inledning. http://www.hfkern.gmxhome.de

Den kan vara lite trög att öppna, men sedan är det ju bara att klicka sig vidare på Märklin, vagnar och Sverige.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.332
« Svar #2 skrivet: tis 15 sep 2020, 12:38:23 »
Man ska dock betänka att Helmuts hemsida inte uppdateras så frekvent.
Svenska personvagnar var senast uppdaterad i december 2004.

Utloggad sintra

• Stammis
« Svar #3 skrivet: tis 15 sep 2020, 12:44:54 »
Man kan nog även få lite information här:http://modelltag.se/viewforum.php?f=61

Utloggad Christian

• Nykomling
  • **
« Svar #4 skrivet: tis 15 sep 2020, 17:09:16 »
Hej,

Tack! Som vanligt snabba och tydliga svar. Anledningen till att jag frågar om just "märklinvagnar" är naturligtvis helt min egen okunskap - jag vet helt enkelt inte vilka som passar med spårbredd och koppel till min anläggning (analog M-räls).

Som jag nämnde i inlägget är jag främst ute efter något som ser hyfsat rätt ut i Sverige runt 1970 framförallt för att kunna validera att räls och spårplan fungerar innan jag sätter igång med byggandet av landskap. Det verkar som att det är 4030,4031,4072 och 4073 jag ska hålla ögonen öppna efter.

Jag kan ju passa på att fråga om tips om alternativa inköpskällor till Tradera. Det mesta verkar dyka upp på tradera till väldigt varierande priser - det trista är att man får köpa en vagn i taget och helt plötsligt ökar priset med 30-50% bara i frakt. Det optimala vore att hitta ett mera komplett tåg men då är det oftast "samlarobjekt" eller "ny i kartong" med priser därefter... Jag är som sagt inte särskilt kräsen vare sig gällande skick eller realism så länge allt fungerar som det ska men samtidigt känns det "fel" att köpa ett gäng blåa DB vagnar till mitt tänkta svenska landskap. Med tanke på att anläggningen är hyfsat stor så lär det ta några år innan jag kommer behöva fokusera på lok och vagnar - det har tagit 9 månader att komma så här långt....

/Christian

Inloggad Roberto

• Användare
  • Antal inlägg: 115
  • 0704-385030
« Svar #5 skrivet: tis 15 sep 2020, 17:37:18 »
Tidigare var det Brassen medan nu är det Koll`s som är bibeln, jag lyckades komma över, svindyrt, en huvudbok + en med sondermodelle vilka är värdefulla för bud på Tradera och för samlare :beer:
Nygammal MJ-nörd...

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.814
« Svar #6 skrivet: tis 15 sep 2020, 20:08:25 »
Jag tror du undersöka om inte NMJ har vagnar som kan passa för ditt behov? De har ju en fin serie med 60-talsvagnar i brunt som passar mycket bra för 70-talet.

NMJ's vagnar har betydligt mer detaljer och är mer korrekta.

Vagnarna är dock lite längre (äkta skalenlig längd!) än Märklins svenska 60-talsvagnar och jag är inte hundra på om de går att köra på m-räls och särskilt inte om det är den gamla typen av växel med stor växellykta.

Jag kör c-räls och använder NMJ's svenska 60-talsvagnar med Märklins vanliga nyare brunerade 11 mm hjul. RC-lok från Märklin och helst Roco.

Finns ju även T44 från Märklin i orange och blå som passar bra.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad Christian

• Nykomling
  • **
« Svar #7 skrivet: tis 15 sep 2020, 20:14:30 »
Jag tror du undersöka om inte NMJ har vagnar som kan passa för ditt behov? De har ju en fin serie med 60-talsvagnar i brunt som passar mycket bra för 70-talet.

NMJ's vagnar har betydligt mer detaljer och är mer korrekta.

Vagnarna är dock lite längre (äkta skalenlig längd!) än Märklins svenska 60-talsvagnar och jag är inte hundra på om de går att köra på m-räls och särskilt inte om det är den gamla typen av växel med stor växellykta.

Jag kör c-räls och använder NMJ's svenska 60-talsvagnar med Märklins vanliga nyare brunerade 11 mm hjul. RC-lok från Märklin och helst Roco.

Finns ju även T44 från Märklin i orange och blå som passar bra.

NMJ verkar göra fina vagnar, men känns spontant både för dyrt och fint i det här läget - ska som sagt primärt testa banan. Just nu kikar jag på begagnade vagnar i 150:- klassen och NMJ verkar ligga 3-4ggr högre

Utloggad sintra

• Stammis
« Svar #8 skrivet: ons 16 sep 2020, 06:36:05 »
Tidigare var det Brassen medan nu är det Koll`s som är bibeln, ...

Kanske det, men nu trycks inte Koll's huvudbok längre. tror det var 2019 som var sista utgåvan.

Utloggad Lars T

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #9 skrivet: ons 16 sep 2020, 10:44:11 »
Det är enkelt att på de flesta vagnar från 2-räls märken att "klämma in" hjulen cirka 0,5 mm för att få dem att fungera på Märklinräls.
Lars
lars t
Jag reagerar mot att jag givits epitetet "nykomling". Jag har varit aktiv inom mj sedan slutet av 1960-talet och ansluten till detta forum sedan 2007 (tror jag).

Lars

Inloggad Roberto

• Användare
  • Antal inlägg: 115
  • 0704-385030
« Svar #10 skrivet: ons 16 sep 2020, 11:02:13 »
Gör en själv i excel och lägg ut tex på Märklinverkstaden som pdf :beer:
Nygammal MJ-nörd...