Författare Ämne: Ny spårplan för Hemköping  (läst 1340 gånger)

Utloggad PanTrosa

• Användare
  • Antal inlägg: 57
Ny spårplan för Hemköping
« skrivet: fre 04 sep 2020, 19:37:56 »

Efter en period med mindre aktivitet har jag börjat fundera på en ny spårplan där jag har försökt att ta lärdom av misstagen på min första anläggning.
Tillgänglig yta har även ökats på för att kunna få in lite mer körning av flera tåg samtidigt och fler alternativa sträckningar.
Spårplanenär gjord i Anyrail 6.33.2

Detta är huvudbanan

Detta är underliggande skuggbangård

Tar tacksamt emot synpunkter och råd.
Per-Arne

TrainController Guld, Lenz LZV100
2R H0 Hemmabana

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.814
SV: Ny spårplan för Hemköping
« Svar #1 skrivet: fre 04 sep 2020, 22:23:04 »
Hej
Topologin är i huvudsak bra tycker jag. Nästlad dogbone med extra dogbone eller triangelspår lite hur man väljer att se på det.
Dvs hur de olika stationerna och delarna hänger ihop. Flera stationer och diverse lastspår ger möjlighet till intressant trafik, samtidigt som själva banan också ger variationsmöjligheter med alternativa vägar.

Anslutningen med skuggbangården: Där skulle jag rekommendera dubbelspår då det är ganska långt att köra ner och det blir lång väntetid mellan tågen i det snittet (låg kapacitet). Det i alla fall min erfarenhet när jag testbyggde utkastet till min bana och då var vägen inte ens i närheten så lång.
Jag hade också projekterat in fler spår på skuggbangården även om man kanske inte behöver bygga dem från början. Samma sak med vändskivan, kanske projektera in ett par till spår där om det är möjligt med vändskivan?

Rent allmänt så hade jag försökt att förlänga stationerna, de flesta verkar korta, men jag kanske missbedömer längden eller så har du en trafikidé med rälsbussar och korta tåg? Får man plats med 3-4 långa passagerarvagnar och lok hinderfritt på något spår? Du har ju rätt så rejäl  längd på spåren i skuggbangården.

Den lilla lastplatsen längst till vänster på det övre benet i nedre hörnet kan man t.ex. förlänga genom en kurvväxel eller en till växel i kurvan, eller så är det kanske en verkstad som bara tar emot 1-2 fordon i taget?

Övriga stationer kräver lite mer jobb och kanske man får ha någon kortare station men det ser ut som man kan förlänga de flesta stationerna rätt enkelt.

S-kurvor finns några som du kan jobba bort genom att flytta växlar eller byta mellan höger/vänster eller korsningsväxlar eller lite mer diagonal dragning av växlar och växelgator.

2-spårstationer är lite mysigt, men de ger ju inte så mycket utrymme för att lämna och växla vagnar. Något stickspår på en av 2-spårstationerna hade jag nog gjort, av typen som går mot stationshuset. Man kan vända en rälsbuss där eller ställa av bort en eller två godsvagnar där.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad PanTrosa

• Användare
« Svar #2 skrivet: sön 06 sep 2020, 17:54:27 »
Tack för dina utförliga synpunkter.
När det gäller anslutning till Skuggbangården har jag försökt att hitta vägar att ta mig ned utan att få höjdproblem med huvudbanorna. Att sträckan är lång beror på att jag vill komma ner på för närvarande -195 mm nivå. Vet egentligen inte om det verkar rimligt eller för lite. Från början försökte jag även att hitta en annan väg upp (komma upp på ett annat ställe) men har inte lyckats just på grund av att inte få för stora lutningar.
Fler spår på skuggbangården. Där är min tanke att dela varje spår i 2 sektioner. Det skulle innebära att jag kan placera 10 tågset i skuggbangården samtidigt. Dom flesta av mina stationer skall klara ett tågset bestående av lok samt 3st personvagnar.
Vid vändskivan håller jag med om att det kan finnas plats för något spår till. Det tänkte jag får visa sig under byggets gång.
Längre stationsområden har jag försökt att lägga in utan att få problem med lutningar.
Lastplatsen har jag gjort som du föreslog med kurvväxlar. Testade med ytterligare ett spår. Eller så behåller jag två spår och kanske får in lite vatten som en hamn.
S-kurvor ser jag inte riktigt vad du menar.
2-spårsstationer är i mitt fall mycket tänkt som mötesplatser, men ska absolut försöka få in lite stickspår för vagnar.
Tack än en gång för dina synpunkter.
/Per-Arne
2R H0 Hemmabana

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.814
« Svar #3 skrivet: sön 06 sep 2020, 22:16:28 »
Det är främst kapaciteten på sträckan ner till skuggbangården som är problemet. Det tar lång tid att köra ner och sedan lång tid att köra upp ett tåg. Med dubbelspår kan du köra ner och upp tåg samtidigt. Jag tror inte du har en så lång enkelspårssträcka på någon annan del av banan.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad PanTrosa

• Användare
« Svar #4 skrivet: mån 07 sep 2020, 17:18:04 »
Hej igen
Gjorde ett försök igår men fick inte till det med kurvor, fri höjd mm. Men håller med dig om att det vore bra. Kanske får försöka få till det när jag börjar bygga. Steg 1 i detta projekt blir att riva den gamla banan. Får återkomma när jag börjar uppbyggnaden. Har du eller någon annan förslag på uppbyggnad av ramverk?
/Per-Arne
2R H0 Hemmabana

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.654
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #5 skrivet: mån 07 sep 2020, 17:42:49 »
Hej igen
Gjorde ett försök igår men fick inte till det med kurvor, fri höjd mm. Men håller med dig om att det vore bra. Kanske får försöka få till det när jag börjar bygga. Steg 1 i detta projekt blir att riva den gamla banan. Får återkomma när jag börjar uppbyggnaden. Har du eller någon annan förslag på uppbyggnad av ramverk?
/Per-Arne

Som alltid - så föreslår jag öppet ramverk med spanter uppdelat i hanterbara sektioner. Så går det att flytta anläggningen utan att riva den om det skulle behövas. Innebär inte att det är "lätt" att flytta den, men lättare än utan sektionering. Varje sektion ska kunna bäras ut från befintlig plats av två personer. All el m.m. centreras till ett fåtal punkter där förbindelsen kan delas (kontakter). Se sektionskontakt här.
« Senast ändrad: lör 12 sep 2020, 15:05:15 av Fredrik »
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad PanTrosa

• Användare
« Svar #6 skrivet: lör 12 sep 2020, 14:33:45 »
Hej Fredrik
Tack för dina tips. Länken "sektionskontakt" fungerade dock inte.
/Per-Arne
2R H0 Hemmabana

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.654
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #7 skrivet: lör 12 sep 2020, 15:06:30 »
Hej Fredrik
Tack för dina tips. Länken "sektionskontakt" fungerade dock inte.
/Per-Arne

Ajdå - jag råkade förändra meny-strukturen där. :oops: Länken är nu uppdaterad.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad Hans O

• Stammis
  • Antal inlägg: 556
« Svar #8 skrivet: sön 18 okt 2020, 10:03:46 »
God morgon.....   (en liten tråd lyft förmodar jag)  lånade din skuggbangårds ritning och ritade om ner/upp farten......

Längre spår längd ner ger mer höjd som väl behövs om något händer i skuggbangården, redan omtalat i tråden. Dubbelspår som inte är enkelriktat för samtidig ner och uppfart men väntetid finns förstås vid växlarna, själva skuggbangården får mycket bättre flöde om den alltid är enkelriktad.
Där dubbelspåret kommer upp så  tar det förstås en viss yta från layouten.   Ner/uppfart från skuggbangården behöver ju inte vara tunnelmynning med dubbelspår,  skulle kanske fått till 2 in/ut gångar som kan döljas av hus, bro etc etc förskjutna från varandra.

Mvh Hans O

Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

Utloggad x137abe

• Användare
  • Antal inlägg: 67
« Svar #9 skrivet: Igår kl. 18:27:08 »
Citera
Har du eller någon annan förslag på uppbyggnad av ramverk?

Jag har precis byggt ramverk i planhyvlat virke. I princip dimensionerna 21x43 och 15X67 limmat och skruvat till L-balkar. Mycket starkt, stabilt, rakt och relativt lätt. Ska se om jag kan lägga upp en bild.
Vänligen
Anders

Utloggad x137abe

• Användare
  • Antal inlägg: 67
« Svar #10 skrivet: Igår kl. 18:37:39 »
Förstora bilden för att se hur det är byggt. Naturligtvis får man lägga till fler "reglar" efter smak och behov.

Vänligen
Anders