Ytterligare ett alternativ för att rita 3D är Autocads webbtjänst Tinkercad (tinkercad.com)
Gratis, lite annorlunda sätt att rita jämfört med traditionella 3D-ritprogram.
Extremt enkelt gränssnitt. Skapat av någon som tänker geometri precis som jag.(tycker jag)
Verkar vid första titten vara relativt begränsad i vad man kan göra.
Baseras på ett antal färdiga men påverkbara mer eller mindre avancerade geometriska former.
Jag kompletterar med egna 2D-ritade former ritade i Corel Draw som importeras som.svg-filer och extraheras till 3D-form
Allt lagras tyvärr i i molnet i Tinkercad-format och man kommer inte åt "raw-filerna"
Export kan göras till stl och obj.
Trots begränsningarna har jag inte orkat ta steget från Tinkercad till Fusion 360 (som är mitt mål) mer än i ett par små detaljer jag ritat.
Det har gått fortare att rita en ny modell i Tinkercad jämfört med att ta sig över tröskeln till Fusion.
Det finns ju otaliga sätt att skapa i Fusion, det gäller bara att hitta sin egen väg i djungeln av möjligheter
och mitt tänk stämmer inte alls med logiken och gränssnittet i Fusion.
Och hittills har ju begränsningarna inte hindrat mig från att ta fram nya modeller

Men någon gång när jag får tid borde jag lägga en orörd vecka där jag bara försöker lära mig Fusion via några YuoTube tutorials
(Jag har redan bokmärke några som borde passa, men det var det där med tiden, när det finns så mycket runt om som stör)