Författare Ämne: Börja i N-skala (total nybörjare)  (läst 431 gånger)

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.658
    • SaFre Modelrailroading
Börja i N-skala (total nybörjare)
« skrivet: tor 06 aug 2020, 14:08:28 »
Tidigare tråd: Hur gör jag Z digital?

Där har du något som jag tror du blir bra mycket mer nöjd med än Z-skala...

I den satsen har du ett färdigt digitalt lok med ljud och den vita z21 med WLan-mus att köra med. Den innehåller alltså allt för att kunna styra både tåg och växlar - ja. Även förberedd för en ev. senare datordrift, men: Jag tror inte de växlar som medföljer är direkt styrbara från körkontrollen. Det är oftast (tyvärr) handmanövrerade växlar som medföljer startsatser. Ser inte att det medföljer någon växeldekoder (styrenhet för växlar) heller. Däremot kan du naturligtvis lägga till detta senare!

Det ska också nämnas att "den vita" z21 saknar en tillbehörsbuss som heter Loconet som är bra att ha. Det betyder INTE att det är fel att köpa satsen - men jag vill att du ska vara medveten om det. Loconet är en buss där man kan koppla in såväl växelstyrning, signalstyrning, återkoppling (för datorstyrning) m.m. Du har alla möjligheter att koppla in sådana enheter ändå - men det blir då på ett annat sätt. Tyvärr innehåller inga startsatser "den svarta" Z21 (med stort "Z") som har denna koppling.

Fundera lite på anläggningsyta också - jag har själv en testbana idag som är 2,40 * 0,75 i N-skala. Den är bara i ett plan - men är som sagt just en testbana. Jag bor också trångt, och har funderingar på att hänga den nedsänkbar i taket. Då får jag mer utrymme under då jag inte behöver sänka den hela vägen ner.

Men jag tycker som sagt du hittat en bra startsats som säkerligen passar det du skrev att du vill göra! :up:

« Senast ändrad: fre 07 aug 2020, 00:12:16 av Fredrik »
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad johho

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
SV: Börja i N-skala (total nybörjare)
« Svar #1 skrivet: tor 06 aug 2020, 14:12:26 »
Där har du något som jag tror du blir bra mycket mer nöjd med än Z-skala...

I den satsen har du ett färdigt digitalt lok med ljud och den vita z21 med WLan-mus att köra med. Den innehåller alltså allt för att kunna styra både tåg och växlar - ja. Även förberedd för en ev. senare datordrift, men: Jag tror inte de växlar som medföljer är direkt styrbara från körkontrollen. Det är oftast (tyvärr) handmanövrerade växlar som medföljer startsatser. Ser inte att det medföljer någon växeldekoder (styrenhet för växlar) heller. Däremot kan du naturligtvis lägga till detta senare!

Det ska också nämnas att "den vita" z21 saknar en tillbehörsbuss som heter Loconet som är bra att ha. Det betyder INTE att det är fel att köpa satsen - men jag vill att du ska vara medveten om det. Loconet är en buss där man kan koppla in såväl växelstyrning, signalstyrning, återkoppling (för datorstyrning) m.m. Du har alla möjligheter att koppla in sådana enheter ändå - men det blir då på ett annat sätt. Tyvärr innehåller inga startsatser "den svarta" Z21 (med stort "Z") som har denna koppling.

Fundera lite på anläggningsyta också - jag har själv en testbana idag som är 2,40 * 0,75 i N-skala. Den är bara i ett plan - men är som sagt just en testbana. Jag bor också trångt, och har funderingar på att hänga den nedsänkbar i taket. Då får jag mer utrymme under då jag inte behöver sänka den hela vägen ner.

Men jag tycker som sagt du hittat en bra startsats som säkerligen passar det du skrev att du vill göra! :up:

Tack för återkopplingen.

Har du något enkelt foto på din testbana? Så att jag får en känsla för vad den ytan innebär?

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #2 skrivet: tor 06 aug 2020, 14:30:19 »
Tack för återkopplingen.

Har du något enkelt foto på din testbana? Så att jag får en känsla för vad den ytan innebär?

Testbanan

Den kommer att uppdateras inom kort - i princip samma storlek men med annan räls (jag vill använda andra växlar), och annan grund. Så är du i behov av mer räls till din bana sen så... ;) Men det ska sägas att den rälsen som ligger här ÄR begagnad.

Det ska tilläggas att den här banan är 2,40 * 0,60 m. Den kommande blir 15 cm bredare och den är tänkt att hängas i taket - den här är inte stabil nog för det.
« Senast ändrad: tor 06 aug 2020, 14:35:44 av Fredrik »
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad johho

• Nykomling
  • **
« Svar #3 skrivet: tor 06 aug 2020, 14:49:27 »
Tack för återkopplingen.

Testbanan

Den kommer att uppdateras inom kort - i princip samma storlek men med annan räls (jag vill använda andra växlar), och annan grund. Så är du i behov av mer räls till din bana sen så... ;) Men det ska sägas att den rälsen som ligger här ÄR begagnad.

Det ska tilläggas att den här banan är 2,40 * 0,60 m. Den kommande blir 15 cm bredare och den är tänkt att hängas i taket - den här är inte stabil nog för det.

Lite bredare ser ju ut att kunna gör stor skillnad ja :)

Nu när jag ändå fått dig på tråden så att säga, hur lång sträcka krävs för att höja en nivå på spåret så att man kan dra en bro över bottenplanet så att säga.

Ska sätta mig i planeringsprogrammet ikväll och se vad som går att plocka ihop :)
« Senast ändrad: tor 06 aug 2020, 14:58:34 av johho »

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #4 skrivet: tor 06 aug 2020, 15:09:57 »

Nu när jag ändå fått dig på tråden så att säga, hur lång sträcka krävs för att höja en nivå på spåret så att man kan dra en bro över bottenplanet så att säga.

Ska sätta mig i planeringsprogrammet ikväll och se vad som går att plocka ihop :)

Du ska absolut inte ha mer stigning än 3%, och minska av i början och slutet av stigningen. Jag minns inte riktigt vad som är genomfartshöjd för N-skala men har för mig att det är någonstans runt 50 mm. Beror lite på om man har kontaktledning också eller inte (vilket du väl bör räkna med att ha). Så snabbt räknat knappa 2 meter... med reservation för fel eftersom jag själv inte riktigt brytt mig om den detaljen (hittills).
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad johho

• Nykomling
  • **
« Svar #5 skrivet: tor 06 aug 2020, 15:14:14 »

Du ska absolut inte ha mer stigning än 3%, och minska av i början och slutet av stigningen. Jag minns inte riktigt vad som är genomfartshöjd för N-skala men har för mig att det är någonstans runt 50 mm. Beror lite på om man har kontaktledning också eller inte (vilket du väl bör räkna med att ha). Så snabbt räknat knappa 2 meter... med reservation för fel eftersom jag själv inte riktigt brytt mig om den detaljen (hittills).

Som sagt, noob här :)

Kontaktledning är bara för "show" väl?

Planen med Z-spåret var ett endast ha "diesellok" men det verkar inte lösbart i N-skala om jag nu endast önskar mig alp-tåg :)

Utloggad Fredrik

• Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #6 skrivet: fre 07 aug 2020, 00:08:51 »
Som sagt, noob här :)

Planen med Z-spåret var ett endast ha "diesellok" men det verkar inte lösbart i N-skala om jag nu endast önskar mig alp-tåg :)

Vad gäller backar, börja med att stiga 1 mm. på en dm., nästa dm. ökar du 2 mm. och sedan 3 mm/dm. När du kommer till önskad höjd (nästan) gör du tvärtom. Således följande höjder/dm. spår: 1 (1%), 3 (2%), 6 (3%), 9, 12, 15, 18, 21, 24, 27 (3%), 29 (2%), 30 (1%). Det tar alltså 1,2 m. att höja 30 mm. med utjämning före och efter.

Kontaktledning kan vara fungerande eller bara för syns skull - det väljer man ju själv. "Förr" i den analoga tiden var det nog mer vanligt att den faktiskt var fungerande - nu behövs det inte längre på samma sätt (fler strömkretsar).

Njaej... vill du köra alp-tåg är det nog mycket el faktiskt. ÖBB har naturligtvis även diesellok, men det är mycket elektrifierat vad jag minns.

Eftersom vi nu mer trillat in på N-skala än Z - så flyttar jag större delen av tråden till N-avdelningen...
Hälsningar,

RTFM - det gör jag...

Utloggad blid

• Användare
  • Antal inlägg: 114
« Svar #7 skrivet: fre 07 aug 2020, 11:39:59 »
Nu har jag ännu inte läst alla inlägg men några påpekanden vad gäller Z och digitalt. Det var ju den ursprungliga frågan.
Det finns färdiga digitala lok i Z att köpa hos t ex Freudenreich, https://fr-model.eshop.t-online.de/epages/Shop46559.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/Shop46559/Categories,  men de är dyra. Fördel för mig är att det är svenska förebilder. Dessutom gillar jag amerikanskt och där finns t ex American Z Line som kan förses med ”Plug-in” dekodrar. I princip öppna kåpan och byt ut kretskortet för belysning mot kretskort med dekodern. Har ännu inte försökt själv. Tror även Märklin har börjat med detta.
Om du har plats för N är det nog ett bättre val. Mindre pilligt och mycket större utbud för digitalt.
Min rekommendation är att skaffa ett spårplaneringsprogram med både Z- och N-räls för att se vad du får plats med. Dessutom bra att ha även när man väl bestämt sig för ett spårsystem.
Själv har jag klämt in en Z-slinga på ett hyllplan i en bokhylla med tre delar, 2 st 60 cm och en 80 i mitten (hyllplanen är ju inte tillräckligt djupa så det sticker ut lite i vardera änden). Där kan jag köra analogt eller digitalt även med datorstyrning.
blid
1:32 Märklin/MTH CS1 Reloaded. LGB-räls. 1:48 3-räls MTH DCS, GarGraves. 1:87 Märklin CS2 4x60174 C-räls, LDT HSI-88, TC Gold. 1:220: Analogt/Digitalt TC, Rokuhan-räls.

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.083
« Svar #8 skrivet: fre 07 aug 2020, 14:15:19 »

Lite allmän info om kontaktledning:
http://www.svenskmjwiki.se/Kontaktledning

Faktiskt fungerande kontaktledning, det vi kallar "alternativ 4" på wikin, har jag aldrig sett i N-skala.

Lite allmän nybörjarinfo kanske också hjälper:
http://www.svenskmjwiki.se/Nybörjare
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II