Författare Ämne: Hur gör jag Z digital? (total nybörjare)  (läst 806 gånger)

Utloggad johho

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
Hur gör jag Z digital? (total nybörjare)
« skrivet: tor 06 aug 2020, 13:26:41 »
Hej!

Lite kort om varför jag hamnat här. Jag kollade på "den stora modeljärnvägskampen" som finns på SVT och började kika runt.

Jag bor i lägenhet så utrymmet är lite begränsat så jag har kikat lite på z skalan och mest kikat på Märklins grejer.

Efter lite efterforskning så förstår jag att digital styrning är bra att ha om man vill ha flera tåg och lite annat och jag har letat och letat och förstår att z inte är digital i grunden.

Men hur gör jag för att den digital?

Hittade ett klipp på Youtube där han kopplar in Trix mobile station , anslutningsbox, transformator till sin räls och vips så fungerar det.

Men är det verkligen så enkelt? Loken står ju att de är analoga? Eller är de redo att ta emot digitalt?

Hoppas ni förstår min fråga. Z skalan lockar då den inte är så utrymmeskrävande, men jag vill ju ha det digitalt och jag vill ha det enkelt då jag inte kommer sätta mig och skruva isär tåg.

Tack för hjälpen!

Inloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.716
    • SaFre Modelrailroading
SV: Hur gör jag Z digital? (total nybörjare)
« Svar #1 skrivet: tor 06 aug 2020, 13:44:26 »
Hej,

ja - det g-å-r att få Z digitalt - men det är inte lika lätt som N-skala och uppåt. Det är helt enkelt för lite plats i loken, men jag har sett även det minsta ångloket i Z digitaliserat. Exakt hur de gjorde för att få plats med dekodern (elektroniken) i det loket vet jag inte, men det måste ha funnits något som de kunde fräsa bort.

Ett sätt att lösa det på - är att ha en fast vagn kopplad till loket med nödvändig elektronik i. Jag tycker väl inte att det är den bästa lösningen - men det fungerar. Inga Z-lok är förberedda för digital på något sätt. De flesta lok i andra skalor är idag försedda med en "snabbkoppling" (dekoderkontakt) för att göra dem digitala om de inte redan är det (och även då har de "snabbkopplingen" för smidigt dekoderbyte om det skulle behövas).

I N-skala är det så mycket enklare - där kan du direkt köpa digitala lok även med ljud (eftersom du inte vill öppna dem själv)! Flertalet, om inte alla, som tillverkas idag har dekoderkontakt.

Du väljer förstås själv - men n-ä-r du har lok med digitaldekoder i - då är det "bara" att koppla in Trix Mobile Station (eller annan kanske bättre central) och köra. Skulle du tänka om, och tänka N-skala, skulle jag nog råda dig till en annan central (z21 om du köper en startsats, eller Digikeijs DR5000, vill du slå på stort en Z21).

Jag vet att Z ger dig mer på samma yta, men...

Mitt råd är: Gå och titta på respektive skalor i verkligheten innan du bestämmer dig!
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad johho

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
« Svar #2 skrivet: tor 06 aug 2020, 13:55:50 »
Då är nog inte Z för mig. Jag saknar teknisk kunskap och jag gillar att det är lite enkelt :)

Men utrymmesfrågan är ju dock viktig. Jag kanske kan avsätta runt 2*1 meter.

Kikar lite på N-skalan också och den erbjuder ju än mer saker att variera sig med :)

Om man köper en sådan här https://www.modellhobby.se/sv/n-startsatser/84550-fleischmann-digital-starter-set-z21-electric-locomotive-class-193-and-goods-train-oebb-fleischmann-931900.html

Har man då det som krävs för att köra digitalt med några tåg och sköta om lite växlar?

Mitt mål är egentligen att ha en liten bangård där 3 tåg kan stuvas undan och en bana med flera nivåer, gärna 3. Jag älskar Österrike så det blir isf endast tåg från Österrike och kanske Schweiz.

Tack för återkopplingen till en total noob :)

Utloggad Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.598
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Inloggad kattjaevel

• Användare
  • Antal inlägg: 211
« Svar #4 skrivet: tor 06 aug 2020, 13:57:32 »
Jag körde z-skalan i många år innan det blev för smått. Händerna vill inte det huvudet vill. Köp ngt i n-skalan.
Ha det bra vänner
Torbjörn Jonsson

Inloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.716
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #5 skrivet: fre 07 aug 2020, 00:17:34 »
Tråden flyttad hit (N-skala): Börja i N-skala (total nybörjare)
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...