Hej,
ja - det g-å-r att få Z digitalt - men det är inte lika lätt som N-skala och uppåt. Det är helt enkelt för lite plats i loken, men jag har sett även det minsta ångloket i Z digitaliserat. Exakt hur de gjorde för att få plats med dekodern (elektroniken) i det loket vet jag inte, men det måste ha funnits något som de kunde fräsa bort.
Ett sätt att lösa det på - är att ha en fast vagn kopplad till loket med nödvändig elektronik i. Jag tycker väl inte att det är den bästa lösningen - men det fungerar. Inga Z-lok är förberedda för digital på något sätt. De flesta lok i andra skalor är idag försedda med en "snabbkoppling" (dekoderkontakt) för att göra dem digitala om de inte redan är det (och även då har de "snabbkopplingen" för smidigt dekoderbyte om det skulle behövas).
I N-skala är det så mycket enklare - där kan du direkt köpa digitala lok även med ljud (eftersom du inte vill öppna dem själv)! Flertalet, om inte alla, som tillverkas idag har dekoderkontakt.
Du väljer förstås själv - men n-ä-r du har lok med digitaldekoder i - då är det "bara" att koppla in Trix Mobile Station (eller annan kanske bättre central) och köra. Skulle du tänka om, och tänka N-skala, skulle jag nog råda dig till en annan central (z21 om du köper en startsats, eller Digikeijs DR5000, vill du slå på stort en Z21).
Jag vet att Z ger dig mer på samma yta, men...
Mitt råd är: Gå och titta på respektive skalor i verkligheten innan du bestämmer dig!