Jag har INTE lusläst normen men jag är ganska van att läsa "krav" och "standarder" så jag anade att det fanns något mer i normen som påverkade, och jag tror jag hittade det...
Det som jag gissar påverkar att dessa hål är valfria är nedanstående bör-statement:
"
Om landskapsutformningen tillåter bör även skruvhål utföras vid var 100:e mm vågrätt från hålet under spåret, i hela modulens bredd."
Och om man sen kikar på modulgavlarna i Appendix så börjar man se ett mönster i hålbilderna och orsaken till varför dessa är valfria för högprofilgavlar kan skönjas...
Jag tänker så här:
Lågprofilgavlar har obligatoriska hål hela vägen, bygger du en lågprofilmodul har du troligen ett landskap i modulskarven som går upp över modulens 0-plan eller möjligen svagt nedanför.
För att få bra "skevningstålighet" vid sammanfogning är alla hål utåt från centrum obligatoriska.
Högprofilavlarna har bara tre obligatoriska hål i övre hålraden, de tre mittersta hålen under rälsens mittpunkt. Om du ska göra t.ex. en hög järnvägsbank så har du max 45 graders lutning från spåret och då hamnar alla dessa hål inom den "banken". Men de andra hamnar utanför och måste då bli "valfria" för att normen ska tillåta t.ex. järnvägsbanksmoduler. Däremot så är alla hål i den nedre raden obligatoriska, så "problemet" med skevningen löses med dessa nedre hål, jänrvägsbanken kan alltså inte bli hur hög som helst.
Det finns kvar ett "problem" om man ansluter en högprofil med en lågprofil, det blir bara tre hål att foga modulerna med.
Med lite noggrannhet vid uppställning kommer det att fungera också, problemet eliminerat...
I mina ögon, för att normen ska möjliggöra "kuperat landskap" t.ex. moduler med järnvägsbank (påfart till en bro) över modulskarven måste dessa hål i översta raden på en högprofilgavel vara valfria, annars försvinner möjligheterna till kuperat landskap över modulskarvar. Nu kanske det är få som utnyttjar denna möjlighet i normen men normen bör tillåta det och därmed är de övre hålen utanför de tre under spåret valfria på höga modulgavlar men obligatoriska på lågprofil. Det "måste" vara så, annars blir högprofilgavlarna samma som lågprofil fast bara större och tyngre...

Om min tolkning är rätt vet bara den/de som skrev normen men jag kan förstå och förhoppningsvis förklara varför dessa hål är "valfria" på höga modulgavlar men inte på lågprofil...
/Anders Ö