Författare Ämne: Erfarenheter av att blanda Märklin C+K+M  (läst 4660 gånger)

Utloggad H-nollan

• Användare
  • Antal inlägg: 181
SV: Erfarenheter av att blanda Märklin C+K+M
« Svar #25 skrivet: mån 04 jul 2016, 19:22:07 »
Tack LeoArietis & Traveller för input.
Nu vet jag inte vad jag ska tro.... haha...  :lol:

Skämt åsido så var ju tanken med denna tråd.... just detta med erfarenheter.

Passar på att berömma din fina anläggning Traveller. Den har något särskilt. Om det nu är färgerna som någon sa tidigt i tråden eller något annat?! Fin är den iaf. Grattis.  :clap:

Får se hur jag gör med lampor i M-växlarna.
Gillar det där klassiska gula skenet i växelindikatorn/huset.  :)

Vad gäller växelmotorerna i C-växlar så har jag flera av gamla modellen så det blir nog till att "brygga" dessa innan permanent montage.
Ska ju inte trycka in växelknappen under längre tid så det borde kunna klara sig.
Flera har ju dessutom klagat även på den senare varianten vad jag kunnat utläsa på div forum. Är det liknande problem trots "gnistsläckaren" månne?  :???:

//H-nollan

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.814
« Svar #26 skrivet: mån 04 jul 2016, 21:50:26 »
Jeg har M-veksler med lys og kjører digitalt (men med analog styring av veksler) på mitt anlegg (http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=9367.0). Disse er koblet på vanlig måte med gul ledning og "jord" gjennom sporet (brun ledning). Det har ikke vært noen problemer med digitalutstyret (mobile station) som følge av dette.

Mvh Traveller

Det är precis så man ska koppla. Så gör jag själv, dock med likriktad spänning. Man får bara se upp med att det inte får bli någon risk för att det uppstår någon form av kortslutning mot mittledaren från den "gula" analoga fasen.

Vad gäller gnistsläckare och C-rälsens växelmotor så är det väl generation 7eller 8 som kom under andra halvan av 2015. Enligt någon elektronikkunnig på stummiforum som mätte på den, så verkar det som om det numera funkar då "gnistan" nu var någon enstaka volt, vilket är inom specifikationen för brytaren.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad LasseA

• Användare
  • Antal inlägg: 146
« Svar #27 skrivet: mån 03 aug 2020, 11:45:34 »
Elektriskt så är det sällan problem med M-rälsen, utan det är främst problem med fladdrigheten i växeltungorna eller med skeva och vinda skarvjärn eller möjligen skeva rälsbitar, men det går ju att böja(!) till så det blir rakt och rälsen bör sedan skruvas fast med jämna mellanrum så den inte glider isär.

M-rälsens R0 (industriradien) är så pass snäv att inte alla fordon kan köra där, och det gäller i ännu högre grad de mer moderna loken och vagnarna, och Märklin upplyste om att inte alla fordon kan trafikera den radien i de gamla katalogerna när man producerade den kurvan.

C och K-rälsens fördel är att det är enkelt att få till detektion på valfritt spåravsnitt av alla fordon med ledande hjulaxlar, samt att det finns fler radier att välja på.

K har flexräls och många fasta raider att välja på, C har väl något bättre växlar, och nu med den senaste generationens växelmotor, så är kanske ändlägesbrytarproblemet fixat? C-rälsen levererar nu i månaden en ny kurvväxel i R3 (515 mm).

Eftersom du redan har räls så är det bara att testbygga några provbanor för att se om dina idéer på stationslayouter funkar i praktiken. Det gjorde jag.

Alla tre skensystem går att såga till.  :)

Blandning kan ju kräva övergångsskenor och de kan begränsa dina möjligheter, så du kan ju alltid överväga att inte använda övergångsskenor. Det finns skarvjärn som passar till C-rälsen.

Vad är anledning till att vissa lok inte funkar genom 5120? Har en henschel med drivning på en axel men som tar upp ström på alla axlar inte går att köra i krypfart på dessa skenor? I hög fart funkar det dock. Är det för spårvitt i den snävare radien?
Hightech rallare

Utloggad kattjaevel

• Användare
  • Antal inlägg: 67
« Svar #28 skrivet: mån 03 aug 2020, 12:04:45 »
Elektriskt så är det sällan problem med M-rälsen, utan det är främst problem med fladdrigheten i växeltungorna eller med skeva och vinda skarvjärn eller möjligen skeva rälsbitar, men det går ju att böja(!) till så det blir rakt och rälsen bör sedan skruvas fast med jämna mellanrum så den inte glider isär.

M-rälsens R0 (industriradien) är så pass snäv att inte alla fordon kan köra där, och det gäller i ännu högre grad de mer moderna loken och vagnarna, och Märklin upplyste om att inte alla fordon kan trafikera den radien i de gamla katalogerna när man producerade den kurvan.

C och K-rälsens fördel är att det är enkelt att få till detektion på valfritt spåravsnitt av alla fordon med ledande hjulaxlar, samt att det finns fler radier att välja på.

K har flexräls och många fasta raider att välja på, C har väl något bättre växlar, och nu med den senaste generationens växelmotor, så är kanske ändlägesbrytarproblemet fixat? C-rälsen levererar nu i månaden en ny kurvväxel i R3 (515 mm).

Eftersom du redan har räls så är det bara att testbygga några provbanor för att se om dina idéer på stationslayouter funkar i praktiken. Det gjorde jag.

Alla tre skensystem går att såga till.  :)

Blandning kan ju kräva övergångsskenor och de kan begränsa dina möjligheter, så du kan ju alltid överväga att inte använda övergångsskenor. Det finns skarvjärn som passar till C-rälsen.

Vad är anledning till att vissa lok inte funkar genom 5120? Har en henschel med drivning på en axel men som tar upp ström på alla axlar inte går att köra i krypfart på dessa skenor? I hög fart funkar det dock. Är det för spårvitt i den snävare radien?

Henscheln kanske kärvar då radien blir snäv och orkar inte på låg fart.

Utloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 669
« Svar #29 skrivet: mån 03 aug 2020, 19:07:37 »
Hej MJ-vänner !  :hug:
Kan inte låta bli att kasta in ett inlägg i denna tråd.
Jag tänker höja ribban en smula och säga att har man fått fatt på gamla M-skenor typ Modelgleis
Serie 38xx-39xx så är avståndet tekniskt till C-skenor inte stort.

Jag har kört å testat med dylika med stor framgång. Numera iofs så kör jag främst C+K. Men jag har en s k timesaver med Modelgleis.
I min anläggningstråd så hade jag lite övning med dessa och digitalt utan några som helst problem.

Men som många säger så är det mycket pyssel med växlar och främst korsningsväxlarna i M serie 51xx/52xx.
Men en uppställningsraka eller dylikt är nog inget problem med såtillvida.
 :beer:
// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.