Författare Ämne: Rocos modell av en udda fågel?  (läst 1026 gånger)

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 868
Rocos modell av en udda fågel?
« skrivet: fre 31 jul 2020, 17:43:49 »
För en tio tolv år sedan åkte jag upp till Karlskogas station för att ställa av släpet, och naturligtvis kika om det fanns något fränt att se när jag tog frukost. Man får väl aldrig en bättre frukostmiljö än när man står nära spår och lok och vagnar, eller? Nåväl, vad skådar mitt öga :D, där står det en riktigt udda fågel och jag går ju ut och tittar på vagnen. Det är en tysk vagn med svenska emblem (frimärket), första/andra klass. Jag ställde frågan då här på forumet om vagnen men dom inläggen är väl borta sedan länge antar jag och jag har glömt. Nu ligger det ute två modeller på Tradera och jag är sugen på att köpa en, beroende på att jag har stått på fotstegen, kikat in igenom fönsterna, känt och klättrat på vagnen live, och det skulle vara kul att ha den som modell. Kan någon ge mig lite historik om vagnen, för det var väl bara en enda? Hoppas på svar!

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
SV: Rocos modell av en udda fågel?
« Svar #1 skrivet: fre 31 jul 2020, 17:53:04 »
Vad var det för vagn då?

Utloggad jorot

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 11
« Svar #2 skrivet: fre 31 jul 2020, 17:54:15 »

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #3 skrivet: fre 31 jul 2020, 17:58:04 »
Helt rätt jorot! Ja ja, då vet jag att dom fanns i sex exemplar. Tack för svaren!

mvh

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #4 skrivet: fre 31 jul 2020, 18:04:12 »
Jag vill ha mera historik!! I vilka tåg gick dom? Alltid en vagn eller flera i samma tågsammansättning? Om någon kan det här naturligtvis!

Mvh

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.781
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #5 skrivet: fre 31 jul 2020, 18:09:40 »
Intressant, jag såg just ett foto av modell av en sån vagn i skala Z och undrade var det var för någon typ. Så dök detta inlägg upp. :) Det bör stå mer om vagnen i nån av SMJ:s böcker gissar jag.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #6 skrivet: fre 31 jul 2020, 18:31:20 »
Det står lite här: http://www.tydal.nu/postvagnen/271616.htm
Inte var i tåget den gick men en del annat.

Jag vill minnas att de köptes för att vi skulle se prydliga ut när färjeförbindelserna återöppnades efter kriget.

Det var inte populärt bland svenska växlare med så långa vagnar och än värre med de "riktiga 26,4 m-vagnarna. De fick inte komma hit för de ansågs för farliga. Överhängen medförde att växlaren fick ge extra noga akt på var rälen fanns så han inte snavade och kom i vägen för buffertarna.

Det tog några år av fackliga förhandlingar innan svenska vagnar av denna längd tilläts.
Har växlingsspåren rätats ut sedan dess?

Dessa är så att säga i cirka 94 % längdskala jämfört med "riktiga tyska vagnar". Undrar om det finns fler svenska förebilder som är avkortade versioner av de riktiga grejerna från Kontinenten.
Man kan också undra om Märklin & co  lärde sig att man kan skala ner längden genom att studera denna vagn.  :)
« Senast ändrad: fre 31 jul 2020, 18:41:18 av BenWah46 »

Utloggad A4 4468 The Mallard

• Användare
  • Antal inlägg: 332
« Svar #7 skrivet: fre 31 jul 2020, 19:51:10 »
AB8K var 23,5 meter långa, lika långa som 30- och 40-talsvagnarna.

Utloggad ccgan

• Användare
  • Antal inlägg: 52
« Svar #8 skrivet: fre 31 jul 2020, 22:34:03 »
Det står lite här: http://www.tydal.nu/postvagnen/271616.htm
Inte var i tåget den gick men en del annat.

Jag vill minnas att de köptes för att vi skulle se prydliga ut när färjeförbindelserna återöppnades efter kriget.

Det var inte populärt bland svenska växlare med så långa vagnar och än värre med de "riktiga 26,4 m-vagnarna. De fick inte komma hit för de ansågs för farliga. Överhängen medförde att växlaren fick ge extra noga akt på var rälen fanns så han inte snavade och kom i vägen för buffertarna.

Det tog några år av fackliga förhandlingar innan svenska vagnar av denna längd tilläts.
Har växlingsspåren rätats ut sedan dess?

Dessa är så att säga i cirka 94 % längdskala jämfört med "riktiga tyska vagnar". Undrar om det finns fler svenska förebilder som är avkortade versioner av de riktiga grejerna från Kontinenten.
Man kan också undra om Märklin & co  lärde sig att man kan skala ner längden genom att studera denna vagn.  :)

Jag undrar vad du egentligen menar? Blandar du inte ihop informationen? Jag fattar inte vad du menar! AB8K var väl inte lång?

Skulle se prydliga ut???
De användes väl i tågen utomlands eftersom de har en annan profil och var tillåtna i bl.a. Tyskland.

Och ditt snack om modeller förstår jag mig inte heller på.

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.202
« Svar #9 skrivet: fre 31 jul 2020, 23:32:01 »
...
Dessa är så att säga i cirka 94 % längdskala jämfört med "riktiga tyska vagnar".
...

Har jag missat någon mattelektion? Jag får inte ihop ekvationen. Inte för att det nu gör så mycket då syftet med resonemanget framstår som lika svårförståeligt.

Däremot kan man kanske reflektera över hur pass mycket Roco's artikel 4257 B verkligen är en modell av SJ-vagnen.

Det har ju funnits en modell till av vagnen i H0. Visserligen existerade den i flera år, men bara som aviserad nyhet från Heris. Och därvid verkar det ha förblivit. Klen tröst för den som suktade efter en svensk personvagn att skicka iväg på utlandsresa.

- o000oo -

Utloggad jorot

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 11
« Svar #10 skrivet: lör 01 aug 2020, 00:50:09 »
Jag vill ha mera historik!! I vilka tåg gick dom? Alltid en vagn eller flera i samma tågsammansättning? Om någon kan det här naturligtvis!
Fontana

Se denna tråd på Postvagnen så ser du en AB8K till höger i bilden efter en Tysk liggvagn. På väg till Hamburg.
https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/14350-Lite-bl%C3%A5tt-bland-allt-det-bruna

Mvh
« Senast ändrad: lör 01 aug 2020, 00:56:15 av jorot »

Utloggad Per Lind

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.053
« Svar #11 skrivet: sön 02 aug 2020, 09:12:36 »
Lite intressant är vad vagnen gjorde i Karlskoga långt efter att den tagits ur tjänst.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 614
« Svar #12 skrivet: sön 02 aug 2020, 09:57:10 »
Hallå MJ-kamrater!  :hug:
Blev nyfiken på vagnarna, så jag köpte dem.  :approve:
Blir rapport senare om skick och utförande ...

:beer:

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 600
« Svar #13 skrivet: sön 02 aug 2020, 12:47:09 »
Det står "en del" att läsa om vagnen i Helmstein/Runbergers bok SJ personvagnar av 1940-50-talsmodeller, sid. 58-62, inklusive 9 bilder.
https://www.smj.org/f%C3%B6rs%C3%A4ljning/b%C3%B6cker,-dvd/sj-personvagnar-1940-och-1950-talsmodeller-36838674
Det finns även en ritning i Ho på sidan 206.
« Senast ändrad: mån 03 aug 2020, 18:14:46 av PeO »

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #14 skrivet: sön 02 aug 2020, 13:12:55 »
Även i Svensk MJ-Wiki finns en del basal information om vagnens data och historia samlat.
- o000oo -

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #15 skrivet: sön 02 aug 2020, 14:18:35 »
Plzeta ;) din rackare! Jag budade jag med, men tyckte det blev lite högt pris utan originalbox. Såg att det var du där :emm: med, när jag budade på andra vagnen. Då höjde jag inte mer. Lycka till med vagnarna och att dom är i fint skick! Tack för svaren ifrån er andra med :up:.

mvh

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #16 skrivet: sön 02 aug 2020, 14:25:21 »
Får kanske göra som förebilderna...Leasa eller hyra ut vagnparken  :)

m v h

//PZ

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.050
« Svar #17 skrivet: sön 02 aug 2020, 19:30:39 »
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.663
« Svar #18 skrivet: sön 02 aug 2020, 19:54:02 »
Dessa vagnmodeller brukar förekomma bland diverse vid olika marknader. Ofta ser man samma modeller som verkar åka runt med sina säljare, men utan att bli sålda. Såg två st. (utan OVP) på Hjulmarknaden i vintras och de var prissatta till runt 100 kr. Troligen följde de med sin säljare på vidare äventyr även denna gång, för intresset var ljumt minst sagt, men så är det ju inte heller en korrekt modell utan bara ommålat tyskt. Denna modell var för övrigt inte heller Rocos första försök utan de hade innan detta även provat med brunmålade och SJ-märkta varianter av sina Hechtwagen.

Som komplement sedan till det som stod på Svensk mj-wikis sida om modellen. Där angavs att "1978 presenterade Roco en modell av en AB8K med frimärket och vulstbälgar, katalognummer 4257B. Denna modell är en ommålning av en tysk vagn med längre förebild. Genom att modellen är förkortad, stämmer längden ungefär med den svenska vagnen, men modellen har ett fönster för mycket." Kollade igenom lite av 'referensbiblioteket' och troligen är det mera så att Roco aviserade modellen 1978, men att den inte kom ut direkt utan bara långt i förväg aviserades med en originalbild i olika nyhetsblad. Roco gjorde så med en del modeller, delvis kanske även för att meddela konkurrenterna att hålla sig borta. T.ex. deras Rc2 presenterades som nyhet så långt i förväg (har den i ett nyhetsblad från 1977) att det som till slut kom blev en Rc5.

Jag hittade sedan modellen av AB8K i katalogen först för år 1983/1984, året efter bytte den art.nr (när Roco införde femsiffriga art.nr) till 44392 att sedan vara borttagen ur katalogen från 1986/1987. Modellen är mycket riktigt i längdskala 1:100 och har en l.ö.b. på 264 mm. I grund är detta som sagt en tysk Aüm203/Am203 (oxå den i 1:100) som Roco sålde som 4257A. Man tog alltså i princip bara något som var någorlunda passande och målade det bokstavligt talat brunt och tryckte dit lite SJ-emblem. Som kuriosa är det ju en kul grej, speciellt om det är en modell som är hel och fin med OVP, men vill man köra mer förebildsenligt så är det inte så mycket att falla tillbaka på.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #19 skrivet: sön 02 aug 2020, 22:09:07 »
... men vill man köra mer förebildsenligt så är det inte så mycket att falla tillbaka på.

Man kan göra det hela än mer komplicerat genom att vara noggrann beträffande vilken av vagnarna och när i tiden man vill se den korrekt återgiven. Studerar man bilder av de olika vagnarna över deras livstid kan man notera en del skillnader och ombyggnader i stort och i smått. Mest märkbart är måhända att kjolen under långsidorna försvann i slutet på 1960-talet. Men också vestibulsidodörrar och deras fönster samt toalettfönster verkar ha förändrats genom åren. Vissa avvikelser kan möjligen vara isolerade till de två första individerna som verkar ha varit minst olika de tyska "halvsyskonen" hos DB. Mer ordinära skillnader att hålla reda på är naturligtvis alla märkningsvarianter. Man kan t.ex. urskilja åtminstone 3 generationer loggor och 3 litteror som använts.
- o000oo -

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.022
« Svar #20 skrivet: mån 03 aug 2020, 14:41:56 »
Hittade en bild på nätet.
Just denna utgåva har förebild med vagnsnummer 4587.
Tillverkad av Westwaggon 1957 och får littera ABo24. 1970 så blir vagnen AB8K. 1987 så slopas vagnen. 1990 skrotad.
Som tidigare nämnts så är vagnen en ommålad tysk standardvagn med en del liknelser med förebilden. Märkningen är dock relativt bra och korrekt.
BJ
Edit: Det skall vara ABo24 inte ABo25 som jag skev först!

Två AB8K i Göteborg på väg till Köpenhamn i mitten av 80 talet

« Senast ändrad: mån 03 aug 2020, 17:26:22 av BJ »

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #21 skrivet: mån 03 aug 2020, 16:39:37 »
Tack för den infon :) Coppas! Vagnarna gick ju upp till nästan fem hundra styck på Tradera så nu är jag nöjd med att jag inte budade mer:  :cool:.

mvh

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #22 skrivet: mån 03 aug 2020, 16:47:31 »
Och sedan för att avsluta tråden. Vi kan väl konstatera att det var en udda fågel, både i 1/1 och i modell!  ;) :D ;)

mvh

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #23 skrivet: mån 03 aug 2020, 18:57:40 »
Hej Fontana.
Jag återkopplar när jag har vagnarna hemma sedan... :approve:

Då får vi om de s k"niträknarna" och/eller andra har fog för sina utsagor och inlägg.  :approve:
 :beer: :beer: :beer:
//PZ