Författare Ämne: Små växelmotorer  (läst 427 gånger)

Inloggad Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 383
Små växelmotorer
« skrivet: tor 30 jul 2020, 21:47:51 »
Har använt vanliga modell servon av minsta modell som jag köpt billigt hos Kjell O Co.
Alla servona är ihopkopplade till samma matning på plus och minus 5 volt och signalkabeln är via två tryckknappar kopplade till två kretsar där den ena lämnar kota impulser och den andra lämnar långa impulser. Kretsen är två servotester som utgår från vanliga 555 kretsar. När jag testade konstruktionen fungerade allt perfekt.
När jag var klar med modulen och skruvat dit alla servona går det att ställa om växlarna men servomotorerna rycker fram och tillbaks flera gånger. Dessutom låter det illa om servona. Håller jag knappen intryckt går växeln över till slut över till rätt läge.
Har kollat spänningen som ligger på 5 volt och det finns inga glappkontakter och jag hittar inga andra fel.
Har fyra servostyrningskretsar på samma kretskort. Eftersom kretsarna hela tiden levererar korta och långa impulser funderar jag på om det kan vara så att kretsarna fungerar som radiosändare och stör ut varandra. Har lött in vanliga skivkondensatorer på varje servo utan att problemet försvunnit. Funderar på om jag ska bygga nya kretskort och montera in dom i aluminiumlådor? Är signalkabeln inte ansluten till någon modul står servona stilla

Alternativet är att slopa servona men var kan jag i någon svensk butik hitta små växelmotorer som passar till ett analogt system. Söker något som man kan placera bredvid växlarna så dom bär inta vara högre än 10-12 mm höga. För att undvika kabelbrott och skador på växelmotorer vill jag inte ha något under mina moduler. Vill inte heller ha höga kullar bredvid varje växel så det bör vara en låg modell.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.113
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Små växelmotorer
« Svar #1 skrivet: tor 30 jul 2020, 22:08:16 »
Att förhindra servon rycker vid spänningspåslag och går lugnare kräver mer finesser än vad en enkel 555:a kan bjuda på.
Drivkretsen som styr servot måste hantera mer än att bara mata ut PWM. Möllehem har fixat detta med programmet i växeldekodern som likväl kan lösas i en Arduino.

Det finns mycket små linjära servon som går utmärkt att använda som växelmotorer och styrs på samma sätt som nämnda SG90 hos Kjell&co
Dessa linjära servon kostar något mer och finns hos Conrad.

Jag har testat dessa mot Möllehems växeldekoder och mot en Arduino.... helt OK
En kollega har ett pågående projekt där detta servo sitter i ett H0-lok för att höja/sänka pantografen
styrt av en ESU-dekoder med servoutgång.   Observera måtten!

21,4 x 15,2 x 6 mm

« Senast ändrad: tor 30 jul 2020, 22:15:49 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.390
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #2 skrivet: tor 30 jul 2020, 22:56:16 »
När jag labbade med servon och microcontrollers i "forntiden" så fick jag rådet att servo ska ha egen matning.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #3 skrivet: fre 31 jul 2020, 00:56:28 »
Att förhindra servon rycker vid spänningspåslag och går lugnare kräver mer finesser än vad en enkel 555:a kan bjuda på.
Drivkretsen som styr servot måste hantera mer än att bara mata ut PWM. Möllehem har fixat detta med programmet i växeldekodern som likväl kan lösas i en Arduino.

Det finns mycket små linjära servon som går utmärkt att använda som växelmotorer och styrs på samma sätt som nämnda SG90 hos Kjell&co
Dessa linjära servon kostar något mer och finns hos Conrad.

Jag har testat dessa mot Möllehems växeldekoder och mot en Arduino.... helt OK
En kollega har ett pågående projekt där detta servo sitter i ett H0-lok för att höja/sänka pantografen
styrt av en ESU-dekoder med servoutgång.   Observera måtten!

21,4 x 15,2 x 6 mm

Projektet med strömavtagaren vill jag gärna höra mer om när det utvecklat sig.

Utloggad Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.013
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.287
« Svar #5 skrivet: fre 31 jul 2020, 07:09:00 »
När jag labbade med servon och microcontrollers i "forntiden" så fick jag rådet att servo ska ha egen matning.
Borde väl räcka om man har en strömförsörjning som inte dippar vid belastning utöver det normala.
Särskilt vid spänningstillslag kan det vara behövligt.

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #6 skrivet: fre 31 jul 2020, 08:27:10 »
Borde väl räcka om man har en strömförsörjning som inte dippar vid belastning utöver det normala.
Särskilt vid spänningstillslag kan det vara behövligt.
Visten är väl att styrpulsen är etablerad innan drivspänningen släpps fram samt att inte slagartat slå på 5 V-matningeen utan mjukstarta.Allt för att förebygga ryck vid uppstart.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.113
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #7 skrivet: fre 31 jul 2020, 09:51:43 »

Om du syftar på tillämpningen med servo anslutna till ESU-dekoder för styrning av pantograf så är läget det att
den ESU dekoder 21-pol med servoutg. som användes  orkar inte driva ett servo med sin 5 Volt utan 5V fixas med separat likriktning av DCC och 5 V-stab på ett litet kort i loket.

ESU 5L och 5XL har däremot tillräckligt med 5 V matning för servon men får inte plats i det aktuella H0-loket
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.390
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #8 skrivet: fre 31 jul 2020, 11:22:21 »
Mitt svar var om egen byggen.
Inte om ESU-dekoder projektet.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg