Författare Ämne: Ballastering, igen  (läst 453 gånger)

Utloggad 3030

• Användare
  • Antal inlägg: 40
Ballastering, igen
« skrivet: tor 30 jul 2020, 16:28:24 »
Lite spårbygge för att bli lite mindre ringrostig.

Peco code 75, Woodland scenics "fine buff" ballast (körd genom en pepparkvarn, vet inte riktigt om det gjorde någon skillnad  :???: )

Jag provade att blöta ned ballasten med en sprayflaska med kontinuerligt flöde (finns t.ex. här: https://www.4dogs.se/klippa-trimma/trimtillbehor/ovriga/show-tech-magic-mist-sprayflaska-med-kontinuerlig-spray) och det funkade bra - det är lätt att fixa en vattendimma som faller ned utan att flytta runt ballastkorn.

Vet inte om jag tog för lite vatten - eller för lite lim vid den efterföljande trälim/vatten/diskmedel-behandlingen - men jag hade först lite svårt att få kornen att sitta fast bra. Sprayade på lite fixativ (för blyertsteckningar) efteråt.

Sedan är det penselmålat med akrylfärg. Innan jag drog igång med ballasteringen hade jag sprayat med en grundfärg som tydligen inte riktigt sitter fast på sliprarna  ;( så det fick bli lite bättringsmålning. Vet inte om jag överdrivit de individuella färgerna på sliprarna, kanske...

Jag fick lite mindre ballastkorn på sliprar och räls än förra gången jag provade, så det går i alla fall framåt..

Inloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
SV: Ballastering, igen
« Svar #1 skrivet: tor 30 jul 2020, 16:54:13 »
Vad är det för syllar och rälsbefästningar du har?

Utloggad 3030

• Användare
« Svar #2 skrivet: tor 30 jul 2020, 18:48:05 »
Vad är det för syllar och rälsbefästningar du har?
Vanlig Peco code 75 flexräls - om det ser ut som något annat beror det på ballastkorn och "tjock" färg (kanske färgsläpp från underlaget bidrar...  :???:). Tycker själv att slipersytan fick en intressant karaktär - sedan kan man diskutera om den är realistisk..

"Före - efter" - jämförelse:

Inloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #3 skrivet: tor 30 jul 2020, 18:59:31 »
"Realistiskare" än vanlig Peco vart den i alla fall i mina ögon!  :)

Utloggad 3030

• Användare
« Svar #4 skrivet: tor 30 jul 2020, 19:38:58 »
Tack!  :)

Utloggad Daidalos

• Användare
  • Antal inlägg: 158
  • Litet verkar vara stort!
« Svar #5 skrivet: fre 31 jul 2020, 18:11:10 »
Tycker det ser MYCKET bra ut, med lite medfarna och ordentligt nerskitade/-oljade slipers. Även helheten med räler och ballast övertygar :up:

Utloggad 3030

• Användare
« Svar #6 skrivet: fre 31 jul 2020, 19:47:39 »
Tack! Oljigt och skitigt får det mycket gärna se ut som.
Jag får försöka upprepa detta på resten av stationen - klart 2034 eller så  :emm:

Är det förresten någon som kan tipsa om någon spårvädringsartikel där det beskrivs var och hur spår och ballast  smutsas ner. Inner/ytterkurvor, växlar, nära skenorna eller mitt emellan etc...