Författare Ämne: Model Rail Control v1.0.0  (läst 391 gånger)

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 997
    • Modelljärnvägsmoduler
Model Rail Control v1.0.0
« skrivet: mån 27 jul 2020, 20:46:04 »
Hej alla!
Nu är det dags för nästa steg med MMRC - trådlös styrning av modelljärnvägen!
Först och främst har projektet blivit omdöpt till MRC - Model Rail Control, fått egen webbadress och egen plats som organisation hos Github.

Mera samarbete?
Detta gör framtida samarbete mycket enklare då man lätt kan ta in nya medlemmar, skapa grupper och dela ut behörigheter på olika sätt. Det går enklare att låta någon hjälpa till bara lite grann. Och allt står inte och faller med mig.
Jag förväntar mig ingen rusning, men den som är intresserad kan höra av sig här eller via Github-sidorna.

Planering framåt
Min plan är nu att få ihop MRC i någon slags version 1.0.0 med en fullt fungerande växelstyrning för två växlar, dokumenterad och med tillhörande monteringsdetaljer (3D-utskrifter). Det är en liten bit kvar och är man intresserad finns den löpande planeringen på Github.
Så här har jag tänkt mig utvecklingen av MRC den närmaste tiden framåt:
  • v0.5.0: En växel kan styras lokalt och styrknapp för vänsterväxel finns
  • v0.6.0: Dokumentationen på plats
  • v0.7.0: Hantering av två växlar införs
  • v0.8.0: Fler styrknappar (höger och Y) och hållare för dessa
  • v0.9.0: Komplett beskrivning av programkoden
  • v1.0.0: Fullt fungerande växelstyrning för två stycken tvåvägsväxlar med dokumentation och hårdvara

Mer information
Har du idéer, önskemål eller frågor så ta dem här eller på Github. Uppmuntran är alltid välkommen om det så bara är någon kommentar på ett förslag eller ändring,

Du hittar webbsidan på: https://modelrailcontrol.org
och kan följa utvecklingen på: https://github.com/orgs/modelrailcontrol/projects/1

Väl mött!
---
Mvh Peter

Utloggad rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 134
SV: Model Rail Control v1.0.0
« Svar #1 skrivet: tis 28 jul 2020, 07:54:49 »
Bra jobb med hemsidan, sånt där tar tid  :)
Vi kör ju med trådlös styrning på min brors anläggning och det funkar utmärkt.
Det blir nog inte lätt att få mer än ett fåtal intresserade med på detta, tyvärr.
Intresset för att lära sig nya saker tycks vara ganska lågt.

Ett tips är att göra ett "basprogram" till Wemos D1 mini där uppkoppling och kommunikation finns med,
ett färdigt, fungerande program som inte gör något annat än kopplar upp sig mot brokern.
Sedan kan man bara lägga till dom funktioner man vill ha, för växlar, servon, signaler, belysning, ir-deckare, kaffebryggare, etc.
Så har jag gjort både till Wemos och Esp32, skall "bara" snygga till koden och kommentera, för det är jag dålig på.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #2 skrivet: tis 28 jul 2020, 10:51:13 »
Tack!
Mitt "problem" är att jag gillar att dokumentera mer än att koda... Vi borde kanske samarbeta?   ;) :D

Nej, jag inser - och förstår - att det finns ett litet intresse. Min gissning är att det beror på att det inte främst är ett teknikintresse som gör att man börjar med modelljärnväg?!?
Men jag "kämpar" vidare. En tanke är att jag kanske kan erbjuda färdigbyggda enheter eller i alla fall byggsatser nån gång i framtiden.

För jag inser att detta är lite för mycket gör-det-själv för den vanliga MJ-intresserade. Samtidigt är ju tanken med öppen hårdvara & källkod att någon annan kanske tycker detta är så pass bra att man satsar på att ta fram just byggsatser eller färdiga produkter! Så att fler får nytta av denna förträffliga idé! :) :)

Idén med ett "basprogram" är bra och jag har faktiskt haft ett sådant. Men just nu orkar jag nog inte och jag resonerar som så att det är kanske bättre om jag lägger krutet på att ta fram fler olika enheter istället? Även ett "basprogram" kräver ju en del programmeringskunskaper...
---
Mvh Peter

Utloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #3 skrivet: tis 28 jul 2020, 18:55:13 »
Kan mycket väl tänka mig att bidra med det lilla jag kan, även om vi inte jobbar riktigt på samma sätt.
Jag är usel på att dokumentera och kan knappt stava till pedagogik, men är nog rätt påhittig.
Ska fixa till mitt basprogram med mer kommentarer så det blir begripligt, så kan du titta på det.
Kan nog finnas en del matnyttigt där, även för dig.

Bra tanke att kunna erbjuda färdigbyggda enheter eller byggsatser.
En god början är ju en Raspberry Pi Zero W med färdig Mosquitto broker.
Det tror jag är den största stötestenen för nybörjaren.
Dessutom är den väldigt billig!

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #4 skrivet: ons 29 jul 2020, 10:18:20 »
Jo, det vore absolut intressant att se dina lösningar.
Vi har nog som sagt lite olika inriktningar, men även jag leker med tanken att kunna styra lok via MQTT. Och det är alltid bra att få nya perspektiv och inte fastna i sina egna idéer.

Idén med RPi var ju strålande!
Dessutom borde det räcka långt med att bara erbjuda ett färdigt SD-kort med mjukvaran på? Köpa och sätta ihop Raspberry bör ju de flesta klara själv, eventuellt med hjälp av en enkel instruktion.
Enda bekymret just nu är att det verkar hopplöst att få tag på någon form av RPi Zero W från någon svensk leverantör. :(
---
Mvh Peter

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.051
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #5 skrivet: ons 29 jul 2020, 20:09:36 »
Jag brukar handla från Pimoron eller PiHut i England, oftast ungefär sammapris (eller rent av billigare) inkl frakt.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Inloggad LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.704
« Svar #6 skrivet: ons 29 jul 2020, 20:41:46 »
lite OT:
Är intresserad av detta men tiden räcker inte till för ytterligare projekt så jag får avstå tyvärr.
Har gjort mer med Arduino och skulle gärna se den eller ESP32 som grund.

/Lars

Utloggad rcmodeler

• Användare
« Svar #7 skrivet: ons 29 jul 2020, 22:39:30 »
Grunden lär ju vara Raspberry Pi med Mosquitto som Mqtt-broker, efter installation så sköter den sig själv.
Tror inte det funkar nåt vidare att köra det på någon ESP, även om det finns dom som påstår sig kunna det.

Övriga enheter är ju fritt att använda vad som helst som har wifi, Arduino, ESP8266, ESP32, eller något annat.
Jag skriver koden i Arduinos ide.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #8 skrivet: tor 30 jul 2020, 09:49:33 »
Tack för tipset om ThePiHut & Pimoroni - den fanns hos Pimoroni i alla fall även om de begränsade till att bara få köpa en per kund.
Hittade även en liten kamera med varierbar fokus och kort närgräns.

Och det är ju alltid kul att veta att intresse finns, Lars.

MRC v0.5.0
Jag har under veckan släppt version 0.5.0 som är användbar till en 2-vägsväxel (med motväxel) och som kan styras både lokalt och via wifi/MQTT. Tyvärr finns det ännu ingen MRC-enhet framtagen för att styra trådlöst, men lite elektronik för att skapa en sån ska beställas. Just nu är det alltså mest bara en individuell växelstyrning med i princip en enhet per växel.

Det är kanske inte det mest kostnadseffektiva, men utvecklingen styrs ju mest av mitt behov och just nu är det att trådlöst kunna styra ensklida moduler med få växlar. För en fast modelljärnväg vore det nog bättre med en enhet som bara styr växlar och en annan enhet som bara är en styrpanel. Men det kanske kommer...?

Det är som sagt lite pyssel att få ihop sina enheter från grunden, men hör av er om ni vill ha hjälp att prova. Det skulle vara kul att se att det fungerar även för andra.
---
Mvh Peter