Författare Ämne: Bilar i Sverige runt 1960?  (läst 1423 gånger)

Utloggad K Lemming

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 64
Bilar i Sverige runt 1960?
« skrivet: sön 26 jul 2020, 17:12:04 »
Vilka bilar (märken och modell) förekom i Sverige kring 1960 +/- 1-2 år. Min förebild är tidsperioden 1958-1962, och jag tänkte nu inskaffa lite bilar att placera ut.
Lite biltyper minns jag från barndomens 60-tal men det är inte många, bilar har jag aldrig haft bra koll på plus att jag var barn då och har säkert glömt/missat en hel del bilmodeller som rullade på våra vägar då.

Bilar, lastbilar, bussar, allt som rullade på våra vägar vid den tiden och som finns att inskaffa som modell är av intresse.

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 719
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #1 skrivet: sön 26 jul 2020, 21:11:52 »
Hej.
Bilar runt början av 60-talet kan vara intressant. Har en tidskrift (bilar 1962) jag kollade i. Vanligast då.
Volvo (Amazon/PV/P1800) SAAB, Opel, Ford både från Tyskland (Taunus) och UK (Zephyr/Anglia/Vauxhall/Morris Minor). VW bubblor, VW-buss, Mercedes 180, 190, 200 , BMC Hundkoja, Austin, Rover, Opel Rekord/Kapitän, Skoda, FIAT 500/600, DKW Renault Dauphine samt Peugeot. Lite udda grejer kan vara Messerschmidt, Goggomobil.
Pappa hade en Moskwitch runt slutet av 50-talet.
Sedan en hel del USA-bilar av äldre modeller. OBS! Mustang, Dart och Valiant kommer senare på 60-talet.

Det kan du säkert börja med.
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Inloggad BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.245
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #2 skrivet: sön 26 jul 2020, 22:27:33 »
Bilarna hölls vil liv mycket längre då än nu så många äldre, även förkrigsbilar i gatubilden. Vill du ha nåt lite udda kan du leta efter en Standard Vanguard eller en Tatra. De var svåra att hitta även på gatan. Som Jänkare kan en Ford Edsel ta upp en hel del markyta. Bilarna i föregående inlägg är nog mer typiska. En MB 170 av tidigt 50-talsstuk fanns nog kvar i mängd. Även Renault 4 CV som ännu inte rostat bort. Duett med flak, Opel Blitz. Många butiker gjorde hemleverans med egna målade små skåpbilar.
Gahms väskaffär hade en läderfärgad duett med bärhandtag på taket.

Någon aviserade ju Volvodroskan härom dagen, strålande modell till slutet av 60-talet minst.

Electrolux hade i New York en dammsugarformad bil med reklamtexten Elextrolux sucks. Inte helt lyckat.

Utloggad paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.164
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #3 skrivet: sön 26 jul 2020, 23:09:51 »
Min bilhistoria från 1960.

Cheva 1947
Mercedes 170 VA 1951
Peugeot 404 1961
Studebaker Regal Lark 1962
VW 1500 variant 60-tal
Volvo 140 -72
Volvo 240 -75
Ford Taunus (flera)
Ford Sierra 70-tal (flera)
Saab 900 (flera)
Audi 100 -92
Mercedes E230, E280, E240 och nu C-klass kompressor (gubbsjuka).  :D



« Senast ändrad: tor 30 jul 2020, 09:14:04 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Coppas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.696
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #4 skrivet: sön 26 jul 2020, 23:10:03 »
I princip kan man nog motivera ganska mycket (det mesta?) i bilväg vid den aktuella tidpunkten utan att det för den skull är direkt fel. Alltså det mesta av det som nämnts ovan fungerar enkelt... från vissa förkrigsbilar till det som fanns tillgängligt i Västereuropa kunde hittas vid denna tid. Ovanpå kryddades det med diverse US-märken och modeller som var från både före och efter VK2 liksom att det letade sig hit vissa enstaka inslag från Östeuropa. Bilar i sig är även ganska enkelt då vi ju, trots vänstertrafik, ändå hade mestadels vänsterstyrda bilar... förutom en del udda som irrade sig hit från de brittiska öarna och kanske viss export som aldrig kom iväg.

Däremot är det nog tyvärr mera tunnsått med både lastbilar och bussar från denna period. Lastbilar kan man iofs. tänka sig att det fungerar med lite handpåläggning eller att man inte tittar så noga. Modellproduktions byggsats av F83 kan ju passera som en L430 Trygge, Brekinas och VK:s Scania-Vabis kvalar väl sedan in som L75/76  resp. LB 76 osv. liksom att Brekinas Volvo N88 i stort sett kan vara detsamma som Volvo L395 Titan eller något i den vägen. Alla dessa dök från början av 1950-talet (typ 1953) och framåt så runt 1960 är de helt rätt. Även de var väl sedan oftast vänsterstyrda. Utöver detta kom det väl upp även enstaka exemplar av vissa europeiska märken. Främst tyska då, men t.ex. en åkare i norra Storstockholm lär ha haft en schweizisk Saurer. Annars förekom, även om det var än mer sällsynt, amerikanska GM-produkter som sålts av USA:s armé som överskott.

Den största stötestenen är nog bussar då dessa verkligen var anpassade för vänstertrafik med dörrar på vänster sida och ratten till höger. Finns väl enstaka byggsatser, men många av bussarna var karosserade i Sverige (med chassin från Volvo och Scania-Vabis) och följaktligen mera anpassade för våra behov. Den enda färdigmodell jag kommer på så här på rak arm är Jecos Scania-Vabis C70 (Capitol). Den finns visserligen i lite olika versioner och går annars att konvertera. Annars kan säkert Jörgen Edgar snickra ihop något tjusigt på beställning.
« Senast ändrad: sön 26 jul 2020, 23:15:30 av Coppas »
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad Erstfeld69

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 93
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #5 skrivet: mån 27 jul 2020, 06:27:44 »
Borgward Isabellan har jag tidigare nämnt, den sjöng på sista versen eftersom produktionen upphörde 1962. Det var på sin tid den västtyska bil vars största procentuella andel gick på export. Den sålde bra i länder med hög levnadsstandard såsom Schweiz, Holland och Sverige. Rostbenägen, men med slitstark motor.
Wiking har gjort den i 1:87, deras version avbildar Isabellan av årsmodell 1954-57.
« Senast ändrad: mån 27 jul 2020, 18:00:47 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Utloggad PeO

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 629
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #6 skrivet: mån 27 jul 2020, 10:08:53 »
Flera av de som nämnts fanns kvar hela 60-talet, men blev alltmer ovanliga. Min granne ställde in sin MB 170V-51 i ett skjul 1971, en klasskamrat hade sin Isabella sista året i gymnasiet (-72), Min fars skrotade sin bekants Standard Vanguard i mitten av 60-talet genom att köra över den med bandtraktorn ett par gånger. Såg man ett korvstånd (Anglia-Prefect -49-53 eller Popular 53-59) vände man sig och tittade däremot. Humber har jag inte sett nämnas ovan.
MB 170 och Borgward finns hos tyska tillverkare, Anglia/popular och Standard vanguard, liksom Morris Minor och Mini (hundkoja på svenska, kom 1959) finns i 00, 1/76 hos Oxford, som också har en del amerikanare i 1/87. På bilden även en Triumph Mayflower, liksom taktorn 1/76. Majblomman var ganska ovanlig.

Det har kommit upp staket längs spåret, sedan bilden togs.
Vid ett besök på British Motorcycle Museum diskuterade jag de engelska 50-talsbilarna med en engelsk herre, som talade "The Queen's English", eftersom ingen förstod hans Birminghamdialekt: "Those little cars had a reputation of being reliable, but they were NOT!" Efter att ha skrattat färdigt fick jag förklara för honom, att det ryktet hade de inte i Sverige.
Själv växte jag upp i en Cheva -54, Opel super six, som min far hade innan minns jag inte.

Utloggad Jan Frelin

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.083
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #7 skrivet: mån 27 jul 2020, 19:57:59 »
Tittar man på gamla bilder var det faktiskt ont om förkrigsbilar 1960. I övrigt håller jag med om det som sagts ovan. Enda bussen som passar är nog Modellproduktions Scania med Bulldogkaross.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad K Lemming

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 64
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #8 skrivet: tis 28 jul 2020, 00:24:03 »
Tack för många bra förslag, nu gäller det bara att leta upp bilmodellerna i modell.

Modellproduktions buss har jag tre ex av men hade varit kul om nåt mer fanns, jag var beredd på att det nog inte gjorde det. Något annat som tyvärr saknas är grävmaskiner, traktorer finns det väl iaf lite grann av, lastmaskiner är där inte heller något direkt utbud av vad jag sett.

Utloggad Jan Frelin

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.083
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #9 skrivet: tis 28 jul 2020, 15:47:40 »
Tack för många bra förslag, nu gäller det bara att leta upp bilmodellerna i modell.

Modellproduktions buss har jag tre ex av men hade varit kul om nåt mer fanns, jag var beredd på att det nog inte gjorde det. Något annat som tyvärr saknas är grävmaskiner, traktorer finns det väl iaf lite grann av, lastmaskiner är där inte heller något direkt utbud av vad jag sett.

Jag tror att någon av Frykmodells eller Artitecs baklastare stämmer, möjligen.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad Coppas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.696
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #10 skrivet: ons 29 jul 2020, 00:22:53 »
Tack för många bra förslag, nu gäller det bara att leta upp bilmodellerna i modell.

Modellproduktions buss har jag tre ex av men hade varit kul om nåt mer fanns, jag var beredd på att det nog inte gjorde det. Något annat som tyvärr saknas är grävmaskiner, traktorer finns det väl iaf lite grann av, lastmaskiner är där inte heller något direkt utbud av vad jag sett.

Som jag nämnde tidigare i tråden så finns som sagt även Jecos Scania-Vabis C70 »Capitol« att tillgå om man vill ha en färdigmodell av en svensk vänstertrafikbuss. Vad gäller lastmaskiner (och även traktorer) så bör det ha funnits tyska sådana även i Sverige. Henschel hade sin importör i Uppsala och jag har för mig ha hört något om en importör för Hanomag någonstans i Mälardalen. I modell finns flera av Wikings äldre alster fortfarande (tidvis) i produktion. De är visserligen i skala 1:90, men det är i alla fall närmre än t.ex. 1:76.

Wiking har då bl.a. en hjullastare i form av Hanomag B 11 som i original kom under 1960 samt bandschaktaren K 55  som började tillverkas redan 1951. Den senare lär nog även i vissa fall ha byggts om till en bandlastare. En annan samtida bandschaktare som oxå finns hos Wiking är Gmeinder-Kaelble PR 610 som är från 1950. Har inte hört om några i Sverige, men inte heller det är otroligt och denna typ av fordon gjorde ju ofta tjänst länge.

Utöver detta har Wiking även haft modeller av grävmaskiner från Krupp-Ardelt i olika versioner. Dels som GU 25 (hjulgående lingrävare resp. kabelkran) och dels som RU 25 (bandgående diton). Dessa kom i original ut 1956 och även om Wikings modeller av dessa är utgångna så brukar de (liksom övriga ovan) inte vara så svåra att finna på marknader etc. En större bandgående lingrävare är sedan Wikings version av Menck och Hambrocks M152 som även den är en 1950-talsprodukt i grund. Denna modell är i 1:87 och går kanske att maskera till en lingrävare från Åkerman.

Det mesta finns alltså bara man kikar. Bilar från kontinenten och de brittiska öarna finns ju hos de flesta större tillverkarna. Från Brekina, Wiking och Herpa vidare till mellannivån med Neo, Norev och ned till mera specialiserade som VK Modelle, VV Model osv. Nästan allt går som sagt även att motivera på ett anlegg som ska återspegla typ 1958-1962.


Edit. korr. stavfel
« Senast ändrad: ons 29 jul 2020, 00:41:03 av Coppas »
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Inloggad Stefan E

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 506
    • -
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #11 skrivet: ons 29 jul 2020, 09:16:22 »
Woodlands Scenics har utöver vanliga fordon både traktorer (John Deree mfl.) och vägmaskiner (Caterpillar mfl) från -20talet och framåt.

Det mesta är visserligen metallmodeller men de är oftast relativt lättbyggda och mycket väldetaljerade.

Walther har också en del, både som plast- och metall-byggsatser.

Många av de här maskinerna letade sig hit, särskilt Caterpillar var vanliga på byggen.

Stefan E  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Utloggad Beeblebrox

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 606
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #12 skrivet: ons 29 jul 2020, 19:24:48 »
Min bilhistoria från 1960.

Volvo 740 -75

Prototyp eller  ;)
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

Utloggad PeO

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 629
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #13 skrivet: ons 29 jul 2020, 22:52:35 »
Tittar man på gamla bilder var det faktiskt ont om förkrigsbilar 1960. .....................
Det stämmer med mitt barndomsminne från småskolan. En och annan 30-40-talare + Binge-Nils A-ford. De flesta försvann, liksom Forden, då bilprovningen kom -65.
Nils lät dock bilen stå i sitt garage, sedan några år är den renoverad till i det närmaste nyskick.

Utloggad Erstfeld69

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 93
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #14 skrivet: tor 30 jul 2020, 06:16:25 »
Tittar man på gamla bilder var det faktiskt ont om förkrigsbilar 1960. .....................
Det stämmer med mitt barndomsminne från småskolan. En och annan 30-40-talare + Binge-Nils A-ford. De flesta försvann, liksom Forden, då bilprovningen kom -65.
Nils lät dock bilen stå i sitt garage, sedan några år är den renoverad till i det närmaste nyskick.

På nätet finns bilkalendern för Jönköpings län 1962 i sökbar form:http://www.bilkalendern.se/searchBil.php Det är möjligt att även söka på årsmodell; visar sej att förvånansvärt mycket från åren 1937-39 fanns fortfarande i trafik.
« Senast ändrad: tor 30 jul 2020, 15:01:16 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Utloggad SOL

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 189
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #15 skrivet: tor 30 jul 2020, 09:02:02 »
Min bilhistoria från 1960.

Volvo 740 -75

Prototyp eller  ;)
240 -72 borde vara 140 och 740 -75 borde vara 240?
Bytet mellan 140 och 240 var just -74 / -75.... även om jag tror att det kan ha funnits någon 240 redan -74 eftersom den presenterades just 1974. Jag vill minnas att de som presenterades -74 hade modellår -75

Utloggad paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.164
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #16 skrivet: tor 30 jul 2020, 09:15:27 »
Min bilhistoria från 1960.

Volvo 740 -75

Prototyp eller  ;)
240 -72 borde vara 140 och 740 -75 borde vara 240?
Bytet mellan 140 och 240 var just -74 / -75.... även om jag tror att det kan ha funnits någon 240 redan -74 eftersom den presenterades just 1974. Jag vill minnas att de som presenterades -74 hade modellår -75

Tack!  Rättat.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Jan Frelin

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.083
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #17 skrivet: tor 30 jul 2020, 14:28:06 »
Tittar man på gamla bilder var det faktiskt ont om förkrigsbilar 1960. .....................
Det stämmer med mitt barndomsminne från småskolan. En och annan 30-40-talare + Binge-Nils A-ford. De flesta försvann, liksom Forden, då bilprovningen kom -65.
Nils lät dock bilen stå i sitt garage, sedan några år är den renoverad till i det närmaste nyskick.

På nätet finns bilkalendern för Jönköpings län 1962 i sökbar form:http://www.bilkalendern.se/searchBil.php Det är möjligt att även söka på årsmodell; visar sej att en hel del av framför allt årgång 1937-39 fanns fortfarande i trafik.

Skojig databas! Några fanns kvar förstås, men försvinnande få jämfört med senare årsmodeller. Dessutom kan man misstänka att en och annan inte kördes så mycket...
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad skanke1

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 116
SV: Bilar i Sverige runt 1960?
« Svar #18 skrivet: ons 12 aug 2020, 21:35:54 »
Vagnparken skiljer sig nog också lite beroende på var i landet man befann sig. Tittar man på bilder från den här tiden tagna i städerna så ser man sällan några förkrigsfordon. Ute på landet kanske de rullade lite längre.
Men bilarna slets hårt, då det fortfarande var mycket grusväg i Sverige vid den här tiden, de krävde mycket service, så de rullade inte lika långt som dagens bilar.

Det var nog även på den tiden så att de lite mer exklusiva bilmodellerna hittade man i de finare områdena i städerna. Annars var det väldigt mycket folkbilar som redan nämnts, WV "bubblor", Volvo PV, Amazon, Opel, SAAB, MB, fenmerca, bullmerca, Ford UK, Tyskland, Citroen, Renault, Peugot Vauxhall, Fiat. Sedan kryddat med lite mer eller mindre vanliga märken som DKW, Simca, Morris, Austin, Standard Vaguard, IFA, Borgvard osv.

På 50-talet såldes fortfarande en hel del US bilar i Sverige och både Chevrolet och Ford hade sammansättningsfabriker i Stockholm. De var framförallt de enklare modellerna som var vanligast. 4 dörrarsbilar ofta med rak 6:a. I Sverige var man lite konservativ, och man valde ofta mörka färger, som svart och mörkblå på de svensktillverkade US bilarna. Inte sällan rullade US bilar som taxi vid den här tiden.
En del företag hade också US bilar som sk direktionsbilar, oftast svarta med 4-dörrar.

I början av 60-talet var US bilar med några år på nacken eftertraktade hos Raggare eller motorburen ungdom som de också kallades.