Författare Ämne: Kryssväxel i verkligheten  (läst 541 gånger)

Utloggad sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.250
Kryssväxel i verkligheten
« skrivet: sön 26 jul 2020, 07:37:03 »
Hur vanligt är det med kryssväxelgator, enligt det som ursprungstråden handlar om, på svenska järnvägsnätet?
Jag kan inte påminna mig om att jag sett dylikt ute på linje, men det kanske är förekommande på stationer?
« Senast ändrad: sön 26 jul 2020, 13:04:01 av Fredrik »

Utloggad lgrfbs

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.368
  • Gävleborg
    • Mitt CV
SV: Kryssväxel i verkligheten
« Svar #1 skrivet: sön 26 jul 2020, 07:39:12 »
Östersund och Gävle har den typen av växel, vad jag sett.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.068
SV: Kryssväxel i verkligheten
« Svar #2 skrivet: sön 26 jul 2020, 09:12:32 »
Flera stycken på Stockholm C norrut och även på Citybanan.

Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.078
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Kryssväxel i verkligheten
« Svar #3 skrivet: sön 26 jul 2020, 09:14:31 »
Vid 4-spårsutfarten mot Årstabron i Stockholm finns denna kombination av dubbla korsningsväxlar.



Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Inloggad d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.200
SV: Kryssväxel i verkligheten
« Svar #4 skrivet: sön 26 jul 2020, 10:23:14 »
Hur vanligt är det med kryssväxelgator, enligt det som tråden handlar om, på svenska järnvägsnätet?
Jag kan inte påminna mig om att jag sett dylikt ute på linje, men det kanske är förekommande på stationer?

Det är nog just på stationer de har varit vanliga, även om det ju uppenbart finns en del exempel på användning även på linjespår där utrymmet i längd varit begränsande för att lägga förbindningar av dubbelspår i tandem. Ganska många större stationer har haft, inte bara en utan ibland fler. I Stockhol, Göteborg och Malmö är det nog fortfarande osannolikt att man inte hittar flera. Men även i lite mindre metropoler kan det finnas gott om dem. I Katrineholm t.ex. har man kunnat räkna till minst 4 st.
En liten snabbkoll av ett fåtal slumpvis utvalda stationer som enligt vissa kriterier varit sannolika innehavare resulterar i riklig träffbild.
Den totala bilden borde innehålla betydligt fler.

- o000oo -

Utloggad BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.244
SV: Kryssväxel i verkligheten
« Svar #5 skrivet: sön 26 jul 2020, 11:39:39 »
Oh, ja många spårkryss finns det. På Barkarby ligger ett sådant nära perrongerna med cirkus 10 meter mellan spåren så krysset ser lite ensamt ut i mitten.

Jag har för mig att jag läste att Citybanan har ett på var 1000-de meter för att i alla lägen medge en tät tågföljd. Svårt att kolla för den som inte står på förarplats.

Norrströmsbron hade ett intill Riddarholmen.
BW

Utloggad N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.068
SV: Kryssväxel i verkligheten
« Svar #6 skrivet: sön 26 jul 2020, 12:45:37 »
Jag har för mig att jag läste att Citybanan har ett...
Som påpekats ovan. Dock lätt att kolla då det finns ”cabrides” utlagda på tuben.

Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad Fredrik

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.572
    • SaFre Modelrailroading
SV: Kryssväxel i verkligheten
« Svar #7 skrivet: sön 26 jul 2020, 13:06:55 »
Karlstad C har också en dylik. Mellan spår 1 & 2 precis vid stationshusets västra gavel.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.068
SV: Kryssväxel i verkligheten
« Svar #8 skrivet: sön 26 jul 2020, 13:18:09 »
Karlstad C har också en dylik. Mellan spår 1 & 2 precis vid stationshusets västra gavel.

Är de inte ganska vanliga på stationer där man delat upp plattfomen i två delar, typ Spår 2a och 2b?
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.704
SV: Kryssväxel i verkligheten
« Svar #9 skrivet: mån 27 jul 2020, 13:52:00 »
Vid 4-spårsutfarten mot Årstabron i Stockholm finns denna kombination av dubbla korsningsväxlar.


Fast de inringade objekten på bilden är inte dubbla korsningsväxlar utan kryssväxlar, men det är ju dessa vi letar efter.

Även Jönköping C har kryssväxel.

/Lars

Utloggad paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.078
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Kryssväxel i verkligheten
« Svar #10 skrivet: mån 27 jul 2020, 14:27:18 »
Helt rätt Lars.   Dubbel korsningsväxel är ju något annat ....lätt att skriva fel.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.244
SV: Kryssväxel i verkligheten
« Svar #11 skrivet: mån 27 jul 2020, 17:48:54 »
Kul info från Vossloh i sammanhanget:
http://www.vosslohnordic.com/web/page.aspx?refid=234
Metoden med itusågade sliprar verkar perfekt för MJ- verksamhet. Anything goes!

Men terminologischäfern börjar morra och raggen reser sig. Är det fråga om kryssväxlar  eller spårkryss - eller sitter man på en svajmast? Har UIC något auktoritativt besked?
« Senast ändrad: mån 27 jul 2020, 18:17:52 av BenWah46 »
BW

Utloggad K Lemming

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 53
SV: Kryssväxel i verkligheten
« Svar #12 skrivet: tis 28 jul 2020, 00:05:38 »
Men terminologischäfern börjar morra och raggen reser sig. Är det fråga om kryssväxlar  eller spårkryss - eller sitter man på en svajmast? Har UIC något auktoritativt besked?

Spårkryss eller spårkors heter delen i centrum där spåren korsar varandra, hela spårarrangemanget heter kryssväxel. Så jag förstår inte riktigt vad du opponerar dig emot?

Inloggad d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.200
SV: Kryssväxel i verkligheten
« Svar #13 skrivet: tis 28 jul 2020, 00:38:31 »
...
 Är det fråga om kryssväxlar  eller spårkryss - ...
... Har UIC något auktoritativt besked?

Inte helt lätt att veta. Om man inte har de rätta kontakterna kan det bli lite kostnadskrävande att ta reda på.
UIC har ett bautastort järnvägsterminologilexikon med översättningar till 22 språk. Men UIC är affärsdrivande i IP, så vill man ha tag i det från ursprunglig källa får man tyvärr slanta upp en bra summa. Det skulle inte förvåna mig om det innehåller de efterfrågade termerna för spårdelar och spårarrangemang.
Men det skulle heller inte förvåna mig om lexikonets spridning även i fackkretsar är betydligt glesare än vad som vore önskvärt som tuggben åt terminlogischäfrar.
Intrycket är att kostnads/nyttorelationen uppfattas som hämmande för dess utbredning. I stället klarar man sig långt med lite "hemkörda" termer vid behov.
« Senast ändrad: tis 28 jul 2020, 00:50:05 av d680ae »
- o000oo -