Författare Ämne: Kryssväxel i modell  (läst 1603 gånger)

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.787
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Kryssväxel i modell
« Svar #25 skrivet: sön 26 jul 2020, 14:07:01 »
Fast det är ju inte alls samma... :emm:

Det är iof deras profi-sortiment med nr 6164 som jag avser.

Varma mj-hälsn Stefan
[/quote]
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Inloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.353
  • Lindome
« Svar #26 skrivet: sön 26 jul 2020, 14:08:26 »
Fast det är ju inte alls samma... :emm:

Det är iof deras profi-sortiment med nr 6164 som jag avser.

Varma mj-hälsn Stefan
[/quote]okej men det är ändock en korsväxel  :emm:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.745
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #27 skrivet: sön 26 jul 2020, 19:59:05 »
Korsväxel och kryssväxel är liksom inte samma sak...

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.787
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #28 skrivet: sön 26 jul 2020, 21:59:07 »
okej men det är ändock en korsväxel  :emm:

Varma mj-hälsn Stefan

Titta på bilderna så ser du att det inte är samma sak.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Inloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.353
  • Lindome
« Svar #29 skrivet: mån 27 jul 2020, 07:15:40 »
okej men det är ändock en korsväxel  :emm:

Varma mj-hälsn Stefan

Titta på bilderna så ser du att det inte är samma sak.
Ja jag inser att det inte är samma men tänkte ändå att jag skulle nämna det  :)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 475
« Svar #30 skrivet: mån 27 jul 2020, 13:14:47 »

Ja jag inser att det inte är samma men tänkte ändå att jag skulle nämna det  :)

Sådana växlar har ju alla tillverkare i sortimentet. Vad det handlar om är att åstadkomma ett kryss mellan två spår med "normalt" spåravstånd, för att spara plats. Alternativet är flera växlar på rad, på en längre sträcka, vilket ju alltid är ett meck att få plats med före och efter stationer. Mig veterligen går detta inte att bygga utifrån något "standardsortiment" i H0, inte heller med Fleischmanns. Men det finns ju många fina tips på alternativa tillverkare här i tråden. Sitter och klurar på hur svårt det kan vara att bygga...
« Senast ändrad: mån 27 jul 2020, 13:20:20 av Spirit »
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad Erstfeld69

• Användare
  • Antal inlägg: 85
« Svar #31 skrivet: mån 27 jul 2020, 15:25:02 »

Bemos kryssväxel i H0m har varit uppe här redan, emellertid hade jag redan för en tid sen ritat upp detta i SCARM. Den är tänkt att rymmas i en Jysk kartong med dimensionerna 20 X 90 cm. Den baserar sej på Seewis-Valzeina ca. 1966 på Rhätische Bahn, med de H0 byggnader som jag har samlat på mej. Det innebär Chesapeake & Ohios stall för motordressin samt MBZ österrikiska godsmagasin Maria Rain...
« Senast ändrad: mån 27 jul 2020, 17:58:32 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.287
« Svar #32 skrivet: mån 27 jul 2020, 17:28:02 »
Vad det handlar om är att åstadkomma ett kryss mellan två spår med "normalt" spåravstånd, ...Mig veterligen går detta inte att bygga utifrån något "standardsortiment" i H0, ...

Du har nog ganska rätt där, alltså med "normalt spåravstånd".
Med Märklin K-räls så får man ett spåravstånd på 99mm med en "egen byggd" variant, dvs ca.34mm bredare spåravstånd än normalt.

Inloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #33 skrivet: mån 27 jul 2020, 17:32:30 »
Sådana växlar har ju alla tillverkare i sortimentet. Vad det handlar om är att åstadkomma ett kryss mellan två spår med "normalt" spåravstånd, för att spara plats. Alternativet är flera växlar på rad, på en längre sträcka, vilket ju alltid är ett meck att få plats med före och efter stationer. Mig veterligen går detta inte att bygga utifrån något "standardsortiment" i H0, inte heller med Fleischmanns. Men det finns ju många fina tips på alternativa tillverkare här i tråden. Sitter och klurar på hur svårt det kan vara att bygga...
I princip och med vanliga vinklar kan väl ett nedsågat 45-graders kryss vara centrum i ett sådant bygge. Med slankare växlar krävs kanske mer handarbete. För kryssvinkeln blir väl alltid 2  x växelvinkeln? Sågar man bort det mesta på Märklins 45- graderskorsning är man en bit på väg. Sen kanske man vill ta bort lite på växlarna med, men då stämmer väl inte krysset längre. för då är inte växeln 22,5 grader längre.
« Senast ändrad: mån 27 jul 2020, 17:42:44 av BenWah46 »

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.745
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #34 skrivet: mån 27 jul 2020, 22:07:39 »

incip och med vanliga vinklar kan väl ett nedsågat 45-graders kryss vara centrum i ett sådant bygge. Med slankare växlar krävs kanske mer handarbete. För kryssvinkeln blir väl alltid 2  x växelvinkeln? Sågar man bort det mesta på Märklins 45- graderskorsning är man en bit på väg. Sen kanske man vill ta bort lite på växlarna med, men då stämmer väl inte krysset längre. för då är inte växeln 22,5 grader längre.

Där träffar du huvudet på spiken!

För att på ett enkelt sätt kunna genomföra denna operation kan man i princip inte använda växlar som fortsätter i kurva genom korsningen. Det måste vara "färdigsvängt" där. Typexempel är Peco där korta och mediumväxlar skulle gå att använda med deras 24 graders korsning. Men vill man vara riktigt stilig och ha de långa växlarna skiter det sig för de svänger även efter korsningen för att uppnå standard 12 graders slutvinkel. Vid korsningen har de kommit ca 10 grader och vad jag vet har ingen tillverkare någon 20 graders korning att erbjuda.

Men med mediumväxlar (Peco) skulle det kunna se ut så här i smalaste utförande ca 52 mm spåravstånd-

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.