Författare Ämne: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik  (läst 1545 gånger)

Utloggad Erstfeld69

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 86
LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« skrivet: ons 22 jul 2020, 20:31:24 »
Jag förmodar att transformatorn fraktats ner med London and North East Railways från Skottland till den kungliga huvudstaden, där omlastning skett. Busshistoriskt är det lätt att datera bilderna, 1925-1926 fick de första heltäckta dubbeldäckarna tillstånd att trafikera och 1928 var sagan all för massiva bussdäck.

Framför Towern, det antas att  edinburghfirman Bruce Pebbles tog omvägar på grund av reklamfotograferingen:
http://www.edinphoto.org.uk/0_edin_t/0_edinburgh_transport_cars_vans_lorries_-_bruce_peebles_transformer_london_tower_of_london_1024.htm#picture

Ekipaget framifrån, dragbilen är faktiskt en fransktillverkad Latil:
http://www.edinphoto.org.uk/0_edin_t/0_edinburgh_transport_cars_vans_lorries_-_bruce_peebles_transformer_london_where_1_1024.htm#picture
Något modernare var de pjäsdragare av samma fabrikat, som det finländska luftvärnet använder under fortsättningskrigets dagar. Åtminstone ett exemplar finns bevarat.
« Senast ändrad: tor 23 jul 2020, 06:58:57 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Utloggad Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.748
  • On the foothills of the Headlines...
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #1 skrivet: tor 23 jul 2020, 14:45:44 »
Jag förmodar att transformatorn fraktats ner med London and North East Railways från Skottland till den kungliga huvudstaden, där omlastning skett.

Kan ju lika gärna ha varit sjötransport även om firmans fabrik inte låg direkt vid vattnet.



SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad Erstfeld69

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 86
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #2 skrivet: tor 23 jul 2020, 15:37:46 »

Kan ju lika gärna ha varit sjötransport även om firmans fabrik inte låg direkt vid vattnet.

SA

Jag antog att den kommit med järnväg då det står LNER på den primitiva trailern, som säkert ursprungligen varit avsedd att dras med lokomobil.
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Utloggad BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.244
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #3 skrivet: tor 23 jul 2020, 23:17:08 »
Det kan vara fördelaktigt med sjötransport av stora objekt när tågen är smala och broarna trånga.
Båtarna har  en oerhörd lastförmåga.
Se bara på Slussenbron. Synd att inte Mälarvarvet fick bygga den.

Utloggad Erstfeld69

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 86
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #4 skrivet: fre 24 jul 2020, 06:49:12 »
Det visade sej att LNER hade en del fartyg till sitt förfogande också https://www.lner.info/ships/index.php
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Utloggad gromitt

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.343
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #5 skrivet: fre 24 jul 2020, 23:18:33 »
Inte LNER men väl BR från 1962 och i Wales.




Utloggad Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.748
  • On the foothills of the Headlines...
Mer hjul (fler)...
« Svar #6 skrivet: sön 26 jul 2020, 02:16:14 »
Tunga transporter både irl och i modell är en av de tunga (fniss) grenarna i mitt hobbyutövande... här har ni några exemplar i H0-skala. För min del behövs det minst 8 axlar för att det verkligen ska räknas som tungtransport på järnvägen. Här är exempel på vagnar med 8, 10, 14, 18, 20, 24 och 32 axlar.



SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad Boris

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 246
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #7 skrivet: fre 31 jul 2020, 21:47:05 »



Ekipaget framifrån, dragbilen är faktiskt en fransktillverkad Latil:
http://www.edinphoto.org.uk/0_edin_t/0_edinburgh_transport_cars_vans_lorries_-_bruce_peebles_transformer_london_where_1_1024.htm#picture


Noterade till min förtjusning att föraren hade vit skjorta, väst … och fluga! Det ser man nog aldrig på nutida lastbilsförare.
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

Utloggad Erstfeld69

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 86
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #8 skrivet: lör 01 aug 2020, 07:19:41 »
Noterade till min förtjusning att föraren hade vit skjorta, väst … och fluga! Det ser man nog aldrig på nutida lastbilsförare.

Såsom jag antydde är det sannolikt frågan om PR fotografering för Bruce Pebbles.
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Utloggad Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.748
  • On the foothills of the Headlines...
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #9 skrivet: lör 01 aug 2020, 14:23:16 »

Noterade till min förtjusning att föraren hade vit skjorta, väst … och fluga! Det ser man nog aldrig på nutida lastbilsförare.

Ungefär så nära man kan komma i dagens läge...



SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad Boris

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 246
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #10 skrivet: lör 01 aug 2020, 22:47:25 »

Noterade till min förtjusning att föraren hade vit skjorta, väst … och fluga! Det ser man nog aldrig på nutida lastbilsförare.

Ungefär så nära man kan komma i dagens läge...



SA

Japp, slips. Men kepsen drar ner helhetsintrycket.

Mr du sett någon lika proper i Sverige?
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

Utloggad Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.748
  • On the foothills of the Headlines...
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #11 skrivet: sön 02 aug 2020, 01:20:35 »
Välklädd i Sverige är väl skitig reklam T-shirt, trasiga jeans och träskor... på vintern förstärkt med raggsockor och norrlandskavaj!

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.289
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #12 skrivet: sön 02 aug 2020, 07:06:19 »
Jo, klädmodet förändras.

Utloggad 71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.657
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #13 skrivet: sön 02 aug 2020, 09:44:50 »
Titta på mannen på släpet, typisk brittisk arbetarklass klädsel :)
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.355
  • Lindome
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #14 skrivet: sön 02 aug 2020, 12:43:59 »
Fast i Sverige har dom som jobbar på vägen dvs vägarbete krav att bära varselkläder o dem får inte exempelvis inte vara söndriga, ja jag vet att det här kanske var lite utanför ämnet man tyckte att det ändå var ok att påtala.... :emm:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad Coppas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.688
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #15 skrivet: sön 02 aug 2020, 19:21:14 »
Fast somligt ändras ju oxå över tid. Förr hade även t.ex. ambulanspersonal skjorta och slips, men i takt med att kraven och behoven ändrats så har ju även kläderna gjort det. Säkerhetskrav och ett allmänt ökat säkerhetsmedvetande har inom Europa medfört att varselklädsel enligt EN ISO 20471:2013 (tidigare EN 471:2003) används/krävs i många sammanhang.

En sak som dock slår mig (och jag har inga belägg för att det stämmer) som lite udda är att i USA verkar det fortfarande i många fall vara så att man även i denna typ av arbete, liksom t.ex. banarbetare m.fl. grupper, verkar få hålla sig med egna arbetskläder. Man får typ en varselväst och en hjälm, men i övrigt verkar det vara mycket blåjeans, huvtröjor osv.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad Boris

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 246
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #16 skrivet: fre 07 aug 2020, 20:51:40 »

En sak som dock slår mig (och jag har inga belägg för att det stämmer) som lite udda är att i USA verkar det fortfarande i många fall vara så att man även i denna typ av arbete, liksom t.ex. banarbetare m.fl. grupper, verkar få hålla sig med egna arbetskläder. Man får typ en varselväst och en hjälm, men i övrigt verkar det vara mycket blåjeans, huvtröjor osv.

Jag har väl inte heller direkt någon källa på det, men visst är det så. Och jag skulle tro att det inte bara är i USA det är så. Kanske arbetskläder generellt till och med, att bara skydds- och varselkläder tillhandahålls.
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

Utloggad T 44

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 260
SV: LNER:s tunga transport genom det sena 20-talets londontrafik
« Svar #17 skrivet: lör 08 aug 2020, 09:52:17 »
Hej Svante !

Vilken härlig samling med tungtransporter !

Mycket intressant tråd !
Bra inlägg !

Hälsningar
Lennart
 :up: