Författare Ämne: Diskussion om att ladda upp och visa bilder/fimer på forumet  (läst 1670 gånger)

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 828
    • http://www.bylen.se/
Diskussion om att ladda upp och visa bilder/fimer på forumet
« skrivet: fre 17 jul 2020, 17:40:23 »
(testar bilduppladdning)

Flyttat från tråden "Nostalgi-inspektionens Corona-edition." Fortsätt gärna att diskutera och instruera här.

Vänliga hälsningar,
Admin
« Senast ändrad: mån 20 jul 2020, 15:38:11 av Administratör »
Sture

Utloggad sture

• Stammis
SV: Diskussion om att ladda upp och visa bilder/fimer på forumet
« Svar #1 skrivet: fre 17 jul 2020, 17:49:05 »
Jag tänkte försöka lära mig att lägga in bilder här på forumet.
Någonstans har jag sett att man har en viss "pott" vad gäller att ladda upp bilder på själva forumet, men kan inte hitta informationen om detta.
Den andra varianten är att ladda upp bilderna från en fristående bilduppladdningstjänst. Jag är ansluten till Onedrive och där har jag nu gjort en speciell mapp med storleksanpassade bilder, lämpliga att visa på forumet.
Men jag får det inte att funka...
Jag loggar in på min Onedrive, klickar upp önskad bild, testar både "dela" och "kopiera bildadress" men får det inte att funka. Ibland får jag bilden att synas på forumet när jag tittar på datorn, men tittar jag på telefonen så är det tomt.

Går det öht att använda Onedrive till detta?
Om svaret är ja, kan någon tipsa mig hur man gör?
« Senast ändrad: fre 17 jul 2020, 18:46:43 av sture »
Sture

Inloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.367
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #2 skrivet: fre 17 jul 2020, 22:17:54 »
När man skriver ett inlägg visas menyraden med ikoner. Välj uppåtpil så dyker ett nytt fönster upp (2.)
Man har ett stort utrymme (pott) där bildfilerna visas i B..  Om bilden  finns där... alltså  laddats upp tidigare dubbelklickar man på bildnamnet i B. så hamnar bilden i C.  Tryck OK så hamnar bilden i det aktuella inlägget.

Om bilden inte laddats upp tidigare så går man till A.och väljer en bildfil på den egna hårddisken och gör "Ladda upp".  Bilden hamnar då i C. och tryck OK

Nu finns bilden med i inlägget och kan förhandsgranskas innan den postas.
Den valda bilden från hårddisken finns nu också i B. (potten)

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Administratör

• Administrator
  • Antal inlägg: 778
    • https://www.svensktmjforum.se
« Svar #3 skrivet: fre 17 jul 2020, 22:37:21 »
Tack Per Åke för den instruktionen.

Jag kan tillägg att vi undan för undan höjt kvoten för uppladdade bilder per medlem för att vi ska slippa förstörda trådar när diverse bilduppladdningstjänster ändrar sina villkor. Kvoten bör därför inte slå i taket för någon medlem, och vi rekommenderar starkt uppladdning av bilder till forumet framför externa bilduppladdningstjänster.

Vänliga hälsningar,
Admin

Administratör för Svenskt MJ-Forum.
Svenskt MJ-forum - Svensk MJ-wiki

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.304
« Svar #4 skrivet: lör 18 jul 2020, 01:16:43 »
Jag tänkte försöka lära mig att lägga in bilder här på forumet.
Någonstans har jag sett att man har en viss "pott" vad gäller att ladda upp bilder på själva forumet, men kan inte hitta informationen om detta.
Den andra varianten är att ladda upp bilderna från en fristående bilduppladdningstjänst. Jag är ansluten till Onedrive och där har jag nu gjort en speciell mapp med storleksanpassade bilder, lämpliga att visa på forumet.
Men jag får det inte att funka...
Jag loggar in på min Onedrive, klickar upp önskad bild, testar både "dela" och "kopiera bildadress" men får det inte att funka. Ibland får jag bilden att synas på forumet när jag tittar på datorn, men tittar jag på telefonen så är det tomt.

Går det öht att använda Onedrive till detta?
Om svaret är ja, kan någon tipsa mig hur man gör?

I mitt abonnemang hos One ingår inte längre någon tjänst One Drive. Det har det nog kanske gjort men i alla fall inte nu längre. Däremot har jag tillgång till tjänsten One Photo som uppges vara den "ideala" lagringsplatsen för mina bilder. F..n tro't! Men i vart fall har jag bara testat att lägga upp album med några bilder i där.

Test av att i detta inlägg försöka infoga bild resulterar initialt i samma fiasko. Det ser inte ut som om delningsalternativet "länk" faktiskt genererar en bildadress  utan en adresserar en bildsida där man kan komma åt att ladda ner bilden.

Om man däremot manövrerar sig fram till den önskade bildens gallerisida och med höger musknapp öppnar kontextmenyn och där väljer "visa bakgrundsbild" får man i adressfältet URL:en till bildfilen. Om bilden visas skalad till annan storlek än original rensar man URL:en från all tillkommande kod efter filändelsen "jpg".

De förefaller sannolikt att samma trick funkar även med One Drive.

Men med MS OneDrive fungerar det inte på samma sätt som cgn1954 nedan har konstaterat.
« Senast ändrad: lör 18 jul 2020, 11:45:38 av d680ae »
- o000oo -

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #5 skrivet: lör 18 jul 2020, 08:30:16 »
Tack för utförliga svar.
Eftersom "potten" alltså nu inte verkar ha någon begränsning av betydelse, är förstås detta det rimligaste alternativet. Jag vet ju kamrater som blivit "lurade" av gratis bilduppladdningstjänster.  :(
Nu ska jag experimentera lite med lämplig bildkrympning och återkommer inom kort.
Sture

Utloggad cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 342
« Svar #6 skrivet: lör 18 jul 2020, 09:40:23 »
Hmmm... Den One Drive-tjänst jag känner till är Microsofts och vad jag vet så kan man inte se en fils adress externt. Det betyder via en webbläsare, One Drive funkar som en lokal disk till PC:n - ja - fast den är i molnet.

Sen när det gäller att länka till bilder så gäller samma sak, bilden måste ha en adress (URL) och kunna nås utifrån, dvs. från forumets server till aktuell lagringsplats.

Finns väl två viktigare utgångspunkter: (1) ska forumet kunna visa bilder så länge forumet lever (2) eller är det ok med att bilder inte nås när lagringsplatsen försvinner (typ gratistjänster).

I fallet (1) så ska bild laddas upp till forumet. Då finns den kvar så länge forumet "lever":

I fallet (2) är det en risk. Video-tjänster som Vimeo och Youtube kommer kanske att finnas kvar men kommer det att vara gratis på Tuben framöver? Ett alternativ som inte nämnts är "gratis" lagring hemma hos. Men då måste man ha t ex ett NAS eller en Server som har möjlighet leverera en http/https-adress (URL).

När det gäller kvot på forumet:

Jag kan tillägg att vi undan för undan höjt kvoten för uppladdade bilder per medlem ...  Admin
Jag hittar ingen info på forumet hur stor denna kvot är eller vad som är en bra - kanske optimal - bildstorlek. Kan ju vara bra lägga till i FAQ.

PS Ursäkta långt svar....
Med bästa hälsningar
/CGN  (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.212
« Svar #7 skrivet: lör 18 jul 2020, 12:21:50 »
Forumets bildutrymme är väldigt stort tycker jag. Går jag in på bilduppladdning ser jag att jag själv har 58% utrymme kvar att nyttja och då har jag ändå en hel del bilder uppladdade. Där går att läsa att max storlek är 1024x768 pixlar. Större bilder skalas ned. Jag märkte att om jag hade lite större bild tex 1050x768 pixlar gjorde nedskalningen att bilden blev oskarpare. Så gör man egen nedskalning av bilder och kan välja antal pixlar är detta något man kan tänka på för optimal kvalitet dvs välj 1024x768.

För övrigt tycker jag forumets bilduppladdningstjänst är väldigt smidig att använda och man har ju "förhandsgranska" att kolla hela tiden att det blir som man tänkt sig. Det är dessutom fritt att lägga ut bilderna man lagrar i forumet någon annanstans också- man ser ju bildens URL.
« Senast ändrad: lör 18 jul 2020, 12:38:10 av Gissberg »
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.180
« Svar #8 skrivet: lör 18 jul 2020, 17:23:39 »

Jag kan tillägg att vi undan för undan höjt kvoten för uppladdade bilder per medlem för att vi ska slippa förstörda trådar när diverse bilduppladdningstjänster ändrar sina villkor. Kvoten bör därför inte slå i taket för någon medlem, och vi rekommenderar starkt uppladdning av bilder till forumet framför externa bilduppladdningstjänster.

Vänliga hälsningar,
Admin
Forumets bilduppladdningssystem är enkelt och bra, men sedan en tid tillbaka, fungerar det inte för mig. Jag gör allt rätt, men bilden hamnar inte i inlägget. Jag gjorde två prov nu, men det går inte. Jag har 56% kvar.
Jag skulle bli glad om felet kunde avhjälpas.

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #9 skrivet: lör 18 jul 2020, 22:05:39 »
...
I fallet (2) är det en risk. Video-tjänster som Vimeo och Youtube kommer kanske att finnas kvar men ...
...

... vad hjälper det om ...

Länken dit var bara ca 3 år. Hur gammalt klippet var och hur länge det funnits på tuben vet man väl inte längre.
Inte helt enkelt att gardera sig mot. En tydligen helt påtaglig risk.
Å andra sidan är väl hela ens tillvaro mest en oavbruten serie av risk- och konsekvensbedömningar, inte minst beträffande vad som finns respektive inte  finns på nätet, och med ständigt mer och mer nyckfulla utfall.
- o000oo -

Utloggad Administratör

• Administrator
« Svar #10 skrivet: sön 19 jul 2020, 00:23:03 »

Vänliga hälsningar,
Admin
Forumets bilduppladdningssystem är enkelt och bra, men sedan en tid tillbaka, fungerar det inte för mig. Jag gör allt rätt, men bilden hamnar inte i inlägget. Jag gjorde två prov nu, men det går inte. Jag har 56% kvar.
Jag skulle bli glad om felet kunde avhjälpas.
Kontakta Admin via PM och lägg med info om vilken bild/vilket inlägg det gäller, och beskriv vad du gjort så ska vi titta på det.
Vänliga hälsningar,
Admin

Utloggad T 44

• Användare
  • Antal inlägg: 300
« Svar #11 skrivet: sön 19 jul 2020, 10:32:24 »
Hej alla forumvänner !

När vi ändå är inne på ämnet uppladdning, så undrar jag hur man

laddar upp filmer?

Måste det vara Youtubeklipp?

Hälsningar
Lennart
 :disapprove:

Utloggad cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 342
« Svar #12 skrivet: sön 19 jul 2020, 17:01:21 »
Näe, men de mest kända är Vimeo (betaltjänst) och Youtube ("gratis") eller en egen server där man ju kan lagra hur mycket som helst, men inte heller det är ju helt gratis (men roligare!).

Jag vet inte om det går att länka till Facebocken eller Instagrammet från en extern server - mina försök därvidlag har misslyckats - det jag vet är dock att båda ställena har begränsningar, man tar t ex ned upplösningen så mycket det går innan filen lagras. Vet inte om det stämmer men jag har också sett nån gräns på 25 Mbyte per film på Fejan.
Med bästa hälsningar
/CGN  (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)

Utloggad T 44

• Användare
« Svar #13 skrivet: sön 19 jul 2020, 17:41:36 »
Tack cgn 1954 för snabbt svar !

Om jag fattar dig rätt så gör man ett Youtubeklipp och sedan...?

Laddar man upp det som en bild??
eller?

Hälsningar
Lennart

Inloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.367
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #14 skrivet: sön 19 jul 2020, 17:57:31 »
Tack cgn 1954 för snabbt svar !

Om jag fattar dig rätt så gör man ett Youtubeklipp och sedan...?

Laddar man upp det som en bild??
eller?

Hälsningar
Lennart

« Senast ändrad: sön 19 jul 2020, 18:08:08 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad T 44

• Användare
« Svar #15 skrivet: sön 19 jul 2020, 18:50:27 »
Tack paj2 !!

Nu fattar jag !

Hälsningar
Lennart
 :)

Utloggad Administratör

• Administrator
« Svar #16 skrivet: mån 20 jul 2020, 11:00:03 »
Hej alla forumvänner !

När vi ändå är inne på ämnet uppladdning, så undrar jag hur man

laddar upp filmer?

Måste det vara Youtubeklipp?

Hälsningar
Lennart

I forumgruppen har i tagit beslutet att tillåta relativt obegränsad bilduppladdning på forumet (till skillnad från många andra forum). Detta kommer med tiden eventuellt öka kostnaderna för hosting men säkerställer att bilderna finns kvar så länge som forumet gör det.

Filmer tar betydligt större plats på servern och ställer också högre krav på tilläggsprogram för att spela upp dem utan problem på alla de olika plattformar som våra medlemmar använder. Därför har vi fokuserat på att tillhanda hålla ett bra tilläggsprogram för att kunna länka till Youtubefilmer (som Paj2 beskriver på annan plats i denna tråd).

Eftersom vi inte har kontroll på Youtube (även om plattformen förmodligen kommer att finnas kvar inom överskådlig framtid) är vårt råd att kombinera bilder och egna Youtubefilmer i inlägg. På så sätt blir inte inläggen "värdelösa" om Youtubekontot av någon anledning skulle upphöra eller Youtube/Google skulle genomföra någon större förändring av tjänsten. Många medlemmar gör redan detta på ett bra sätt.

Vänliga hälsningar,
Admin

Utloggad Knuttepuffing

• Användare
  • Antal inlägg: 100
« Svar #17 skrivet: mån 20 jul 2020, 16:14:49 »
Hej forumkamrater!
Jag komprimerar mina bilder till Vidd=25 cm, upplösning=100 dpi (punkter per tum) i Photoshop och sparar dem sedan med kvalitetsgrad 7.
Senaste resultatet kan ni se i mitt inlägg ”Hemester i Sveg” under ” under rubriken ”Om våra järnvägsförebilder”.
Mvh. Ove
Mest skala HO samt G, och N. Roco Z21. Bergslagen - Hälsingland 1962

Utloggad d680ae

• Stammis
SV: Diskussion om att ladda upp och visa bilder/filmer på forumet
« Svar #18 skrivet: mån 20 jul 2020, 17:08:08 »
... Vidd=25 cm, upplösning=100 dpi (punkter per tum) i Photoshop ...

Resultatet blir ju helt OK, och man får ju göra hur man vill. Fast det låter ju som ett rätt diffust recept för att få en bild som mäter 984x654 pixlar. Vad skall man med den "analogt" geometriska dimensionen 25 cm till? Nu nyttjar jag inte Photoshop ifrån blodsugarna Adobe för att fila till bilder, men i mitt program mäter jag ut bildstorleken direkt i bildpunkter horisontellt och vertikalt. Upplösning är med den metoden skäligen ointressant då den ju är beroende av den skärm bilden visas på, eller skrivare den skrivs ut på.
Om man har stora bilder som man vill storleksoptimera för forumets uppladdningstjänsts maxmått 1024x768 pixlar blir det betydlig mer pricksäkert att gå direkt på dessa mått. Det kan förvisso kräva att man ställer in bildbehandlingsprogrammet för att redovisa i dessa enheter, i övrigt inga konstigheter.
- o000oo -

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.105
« Svar #19 skrivet: mån 20 jul 2020, 17:27:59 »
Vad jag förstår så tillåts inte större bilder än 1000 X 1000 pixlar.
Om den bild som laddas upp är större än 1000 pixel i bredd så blir det en automatisk förminskning av bilden och jag upplever också försämring av skärpa.
Bilden blir sämre än om man skälv förminskar till 1000 pixlar innan uppladdning.

Kan vi inte få möjlighet till lite större bilder????
BJ 

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #20 skrivet: mån 20 jul 2020, 17:43:10 »
...

Är det jag som skall gå till SpecSavers eller ...?

Citat från: Bilduppladdningstjänstens anvisningstext
Bilduppladdning
Bilder måste vara av typen JPEG, GIF eller PNG. För GIF och PNG gäller att bilden inte får överskrida måtten 1024x768 pixlar eller vara större än 250 kB. För JPEG gäller att bilder som överskrider dessa gränser automatiskt skalas ner och/eller sparas om med något lägre bildkvalitet.

- o000oo -

Utloggad HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.180
« Svar #21 skrivet: mån 20 jul 2020, 17:52:25 »

BJ
Bilderna får vara 1024x768 pixlar, och 250 kB, enligt instruktionen på uppladdningsfönstret.

Utloggad Administratör

• Administrator
« Svar #22 skrivet: mån 20 jul 2020, 18:24:33 »

Om det är textstorleken i citaten som avses kan jag rekommendera tangentbordskombinationen "CTRL +" respektive "CTRL -" som ökar respektive minskar textstorleken i åtminstone Firefox och Chrome.

Avseende önskemål om att kunna ladda upp större bilder måste detta vägas mot eventuellt ökade kostnader för forumägaren och/eller behov av ytterligare finansiering.

Som inspel till forumgruppen; Vad är i så fall en bättre maximal bildstorlek och vad är i så fall argumenten för att den skulle ge en bättre upplevelse än dagens 1024x768?

Vänliga hälsningar,
Admin

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.212
« Svar #23 skrivet: mån 20 jul 2020, 18:26:27 »
Om den bild som laddas upp är större än 1000 pixel i bredd så blir det en automatisk förminskning av bilden och jag upplever också försämring av skärpa.
Bilden blir sämre än om man skälv förminskar till 1000 pixlar innan uppladdning.

Kan vi inte få möjlighet till lite större bilder????
BJ
Du får maximal skärpa om du förminskar bilden själv till exakt 1024 pixlar på bredden. Jag hade råkat ställa in lite avvikande från just det måttet och kunde inte begripa varför bildernas skärpa försämrades efter uppladdning tills jag upptäckte felinställningen.
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad d680ae

• Stammis
« Svar #24 skrivet: mån 20 jul 2020, 18:36:14 »

Om det är textstorleken i citaten som avses ...

Ingen aning om varför jag och sign. BJ inte kommer till samma resultat. Finns det annan information som jag förbisett, oavsett textstorlek, som förklarar skillnaden i tolkning av budskapet?
- o000oo -