Författare Ämne: Kabeldragning  (läst 908 gånger)

Utloggad Tomas Syd

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
Kabeldragning
« skrivet: sön 12 jul 2020, 07:30:07 »
Hej alla glada rallare.
Nu när jag har återfallit till denna fantastiska hobby, tänkte jag höra med er som har lite mer erfarenhet.
Vad använder ni för kopplingsplintar?vanliga sockerbitar ? Det är ju lite kabel som ska kopplas, växlar ,signaler etc.
Tack på förhand
Tomas

Utloggad lgrfbs

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.390
  • Gävleborg
    • Mitt CV
SV: Kabeldragning
« Svar #1 skrivet: sön 12 jul 2020, 08:56:42 »
Kära nybörjare här kommer en massa text, så håll hårt i stolen, för nu rullar vi ut.  ;)

Skulle jag bygga nytt, så kulle jag köpa in detta kitt:
https://www.ebay.com/itm/1200pcs-Cable-Wire-Terminal-Connector-Hand-Ferrule-Crimper-Pliers-Crimping-Tool/174318187451
Länken går/gick till "1200pcs Cable Wire Terminal Connector Hand Ferrule Crimper Pliers Crimping Tool" på Ebay

Så slipper man problem med att en liten koppar tråd har gått sin egen väg och kortsluter mot en annan terminal.
Var på anställningsintervju hos http://flipperdoktorn.se/ för ett par år sedan och fick veta att det ända som fungerade när det gällde kabelanslutningar i pinboll maskiner var att kablarna var crimpade med ett vertyg typ det ovan, då det var den bästa metoden mot vibrationer som blev i spelmaskinen.

"Sockerbitar" fungerar mycket bra, men ta e titt på detta Youtub klipp:
Terminal Blocks for model railway wiring at Chadwick Model Railway | 85.


Använd inte "sytråds kabel" på allt, länken nedan ger en bra idé på vilken kabel area du behöver:
https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Om du kommer att använda kabelanslutna handtag eller enheter med RJ12 kontakter kommer du att behöva en tång för dem, typ:
https://www.ebay.com/itm/NUOVO-Rj45-Rj11-Rj12-Cat5-Cat5e-PORTATILE-LAN-RETE-KIT-ATTREZZI-UTP-Cavo-prova/322817522551
Länken går/gick till "NUOVO Rj45 Rj11 Rj12 Cat5 Cat5e PORTATILE LAN RETE KIT ATTREZZI UTP Cavo prova" på  Ebay

Testaren som ligger med i detta kitt är bra, men min version ligger och drar ström då "Off" läget är inte power off utan bara "blinkfrekvens off" vilket gör att batteriet dör om man inte tar ut batteriet eller opererar in en  huvudströmbrytare i den.

Jag märker upp kablarna genom att skriva ut en beskrivande text på min skrivare, klipper ut texten.
Klipper av en bit transparent krympslang, lägger pappret med texten mot kabeln och drar över den transparenta krympslangen över pappret, och värmer lite i ändarna och det kostar så lite att det är bara dumt att inte märka ofta utefter hela kabelns längd för att underlätta felsökning.
Exempel:
https://www.ebay.com/itm/0-6mm-45mm-2-1-Transparent-Clear-Heat-Shrink-Heatshrink-Tube-Tubing-Wire-Sleeve/312782189674
Länken går/gick till "0.6mm-45mm 2:1 Transparent Clear Heat Shrink Heatshrink Tube Tubing Wire Sleeve " på Ebay.
Jag märker efter följande "standard" Vid start och mål, vid kabelstammar, vid krokar / upphängningar som kan ta flera kablar, detta för att det ska vara lätt att följa kabeln genom anläggningen.

Dubbel Röd/Svart = Diameter på krympslang
2,5mm² = Ø10mm
0,75mm² = Ø7mm

Enkel kabel
2,5mm² = Ø5mm
0,75mm² = Ø3mm
Mått tagna på Biltemas röd/svarta kabel med artikelnummer: 84-542 & 84-540

Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad Tomas Syd

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
SV: Kabeldragning
« Svar #2 skrivet: sön 12 jul 2020, 12:59:00 »
Tack för den utomordentliga förklaringen. Känns som att det är bäst att göra rätt och ta i lite från början

Utloggad PeO

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 615
SV: Kabeldragning
« Svar #3 skrivet: sön 12 jul 2020, 14:52:18 »
Bra visning av överskådlig kabeldragning.
Ja delar inte helt hans åsikter om sockerbitar kontra de amerikanska skruvplintarna, men: Vad gäller sockerbitar finns det två grundtyper, med bara skruv, eller med skruv och liten plåtläpp som klämmer på ledaren. Den förra, billigare, typen kan snabbt skära sönder en enkelledare, den senare kan kräva att man med ett spetsigt föremål lyfter upp läppen när man lossat kabeln och ska skruva dit igen. De med läpp har fungerat på klubben i 40 år.
De amerikanska plintarna ogillar jag av tre orsaker efter 37 år inom biltvättbranschen:
1)Jänkarna använder dem för allt, även starkström. Livsfarligt i framför allt fuktiga miljöer
2) alltför ofta skruvar man loss ett kvarts varv för mycket, för att kunna få in kabeskon, och skruven är strax efter man tagit bort mejseln - borta!
3) kräver (gaffel)kabelskor, på många fabrikat kan ledare utan gaffel klämmas ut vid sidan av klämman.
Många vill ha kabelskor/ändhylsor trots det extra arbete det innebär, men:
1) I fuktig, dåligt uppvärmd, mijlö (jag sade biltvättanläggningar, men gäller generellt i fuktig miljö) får man alltid kondens, oavsett kapslingsklass, är de utmärkta fuktsamlare. Livslängd på kabeländan erfarenhetsmässigt 5-7 år, sedan har ledaren ärgat av intill klämpunkten. Detta problem hoppas vi inte uppträder inom vår hobby.
2) Vid fabriksmonterade maskiner förefaller det som att många montörer inte klämt ordentligt och ledaren lossnar från kabelskon, som sitter kvar på plats.
3) en detalj, ett arbetsmoment extra
Huvudskälet för att använda ändhylsor sägs vara att inga kardeler ska spreta ut från klämman, men ibland får man se lösa kardeler sticka ut från hylsan! Disciplin vid montering! Hylsorna är engångsmateriel, ska en ledare till in på samma klämma (oftast max 2) gäller klipp, skala om, kläm igen.
För att slippa spretande kardeler och lättare få in kabeln i klämma (eller kabelsko), tvinna eländen hårt, det ger säkrare förbindning på alla typer.
En mer avancerad och för starkström säkrare modell, dessutom mindre utrymmeskrävande, är en rad sådana här, eller liknande, monteras på 35 mm Omegaskena, finns även mindre för 15mm skena.

Under min bana ser det ut såhär. PLC till vänster, plintrader till höger.

Märkning. Vid 13,30 visas svensk kabelmärkning, Partex från Gullspång  Den här visade PK, är egentligen för kablar, det finns några klenare för enkelledare, PA 1/3 för 1,5-4 kvadrat, eller PA 02/4 för klenare kan bli aktuella inom MJ, kan anas på bilden ovan. Den tid man lägger på att märka upp och dokumentera har man igen vid första felsökningen.

Dokumentation: skriv upp alla kompletteringar och ändringar, tro inte att du kommer ihåg. (Fråga inte hur jag vet, jag hör hur glashuset rasar över mig.) Detta är speciellt viktigt på klubbanor, då flera personer är inblandade, den som en gång kopplade har glömt, eller kanske inte ens är med längre. (också en erfarenhet).

Att sedan installera kablarna snyggt och överskådligt, som på filmen eller änmer i tyska artiklar, och inte som ett amerikanskt råttbo är absolut ingen nackdel.

Utloggad lgrfbs

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.390
  • Gävleborg
    • Mitt CV
SV: Kabeldragning
« Svar #4 skrivet: sön 12 jul 2020, 15:13:52 »
Trevligt med ett inlägg från en annan synvinkel, jag tar åt mig av ditt inlägg och lägger det i informationsbanken. (mitt huvud)
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad Tomas Syd

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
SV: Kabeldragning
« Svar #5 skrivet: sön 12 jul 2020, 17:12:37 »
Jag tackar för ytterligare information.
Har fått mina tankar bekräftade av er båda, var noggrann, märk upp allt ,dokumentera. Nu blir det en liten digital bana i n skala, men jag är medveten om att det är lika viktigt med ordning och reda.  :)

Utloggad SOL

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 186
SV: Kabeldragning
« Svar #6 skrivet: mån 13 jul 2020, 08:01:22 »
Ta gärna en titt på fjädrande plintar. Jag jobbade ett tag inom belysningsbranchen och där gick vi över till fjädrande plintar eftersom de satt bättre över tid. Skruvplintar är egentligen inget bra.....

Utloggad N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.100
SV: Kabeldragning
« Svar #7 skrivet: mån 13 jul 2020, 10:56:38 »
Jag har själv lagt en beställning på plintarna som tipsas om tidigare i tråden baserat på samma Youtubekanal.

I mitt banbygge använder jag också en hel del kopplingsstycken av typ Wago som klarar både tunnare och grövre kablar. Eftersom det ofta krävs en del prov, försök och övrigt trixande innan man är helt säker på hur man vill få till den perfekta "tyska" kabeldragningen är de flexibla och snälla mot de avskalade kabeländarna.

De finns dessutom att köpa över disk på många ställen...
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 5.113
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Kabeldragning
« Svar #8 skrivet: mån 13 jul 2020, 15:09:00 »
Jag håller helt med PeO för sitt val av plintar för kabeldragning.

Om jag väljer en sk. "sockerbit" skall den absolut vara försedd med trådskydd (läpp).



Annars använder jag uteslutande den typ av plintar med skruv som pressar ett bleck mot kabelkardekerna eller enkelledaren.
Finns i olika storlekar och längder beroende av kabelarea. Löder dessa på bitar av experimentkort.








« Senast ändrad: mån 13 jul 2020, 15:22:15 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.244
SV: Kabeldragning
« Svar #9 skrivet: mån 13 jul 2020, 15:38:23 »
Jag vet inte om det råder någon enighet om att det är fördelaktigt med crimphylsor på flerkardeliga kabeländar. Jag gillar de. Det är inte så lätt att hitta i Sverige, men i Tyskland finns de hos Reichelt. Aderendhülsen heter det. Hylsorna är billiga och det är en del pillande. Pesstången (Crimpzange) som är en engångsutgift bland alla andra engångsutgifter är lite dyrare. En som tar 0,14 kvmm som minst kostar cirka 50 Euro, en på min 0,25 mm finns för en svensk hundring. En viktig sak med tängerna är att man får korrekt presstryck innan tången släpper. Den fungerar som en bulldogg.

Utloggad PeO

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 615
SV: Kabeldragning
« Svar #10 skrivet: mån 13 jul 2020, 16:05:28 »
Ta gärna en titt på fjädrande plintar. Jag jobbade ett tag inom belysningsbranchen och där gick vi över till fjädrande plintar eftersom de satt bättre över tid. Skruvplintar är egentligen inget bra.....
Jag har rakt motsatt erfarenhet.  Alltför många gånger har jag felsökt och så småningom hittat felet i en mjuknad, eller kanske aldrig ordentligt klämd, fjäder. Vid lite högre strömmar bildas värme, minsta glapp ger mer värme, glödgar fjädern och det är ingen fjäder längre. Praktiska för engångsinstallationer, viket belysning ofta är, men eländiga när något ska ändras. Nu jobbar jag mycket med fordonstvättmaskiner, allt från småbilar till flygplan och stridsvagnar, där fukt/kondens ofta är ett problem, men har också råkat ut för det i torrare lokaler.
 I ett mycket torrt garage (med två Cheva -58 och en -59) fanns ingen ström i vägguttagen, men säkringen var hel. Jag hittade ett ytterligare vägguttag, skymt av en varmvattenberedare för bostaden, men ingen stickpropp i, där fanns spänning. Jag lossade och blev konfunderad över att alla ledare, utom jord, var svarta, men när jag drog till mig uttaget lite, var två av dem blå längre in. Fungerade något år, sedan blev det varmt, glapp, mer värme, svart, ingen kontakt alls. Jag tog ett foto, men hittar det inte nu, finns troligen på jobbdatorn.
Vad gäller skruvplintar, bör man dock alltid efterdra skruven efter en tid, i alla fall om det gäller betydande strömmar.

Utloggad Tomas Syd

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
SV: Kabeldragning
« Svar #11 skrivet: lör 08 aug 2020, 15:34:48 »
Hej Paj 2
Var köper du de gröna kopplingsplintarna?

Hälsningar Tomas