Författare Ämne: Märklin CS 3  (läst 754 gånger)

Utloggad Claes W

• Användare
  • Antal inlägg: 129
Märklin CS 3
« skrivet: lör 11 jul 2020, 22:03:21 »
Någon som har Märklins instruktionsbok om att köra med CS 3, tysk eller eng text, till salu - eller till låns på en månad eller så??  Måste nog läsa på innan jag skaffar en CS 3.

Vidare: Har skaffat några  signaler men känner att jag måste veta mer om hur de olika signalerna ska kopplas in, styras och fungera på anläggningen. Den lilla handledningen som följde med i kartongen vänder sig till de redan invigda..  Tacksam för alla tips om litteratur om CS 3, växeldekodrar o signalsystem...

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.616
    • SaFre Modelrailroading
SV: Märklin CS 3
« Svar #1 skrivet: lör 11 jul 2020, 22:35:11 »
Om du inte nödvändigtvis måste ha en papperskopia så finns handboken här: Märklin CS3.

Sen - vad gäller signaler - så beror det helt på vad du vill med dem. Vill du köra med tågpåverkan eller inte m.m. Jag har skrivit massor om signaler o.d. tidigare, så ett tips är att söka här på forumet. Alternativt finns hjälp att få här: Signaler - SaFre Modelrailroading. Ta gärna kontakt den vägen... ;)
« Senast ändrad: lör 11 jul 2020, 22:41:26 av Fredrik »
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #2 skrivet: sön 12 jul 2020, 10:33:16 »
Tack Fredrik för länken, den digitala versionen blir bra.
Claes

Utloggad Roberto

• Användare
  • Antal inlägg: 104
  • 0704-385030
« Svar #3 skrivet: mån 10 aug 2020, 18:33:41 »
Jag funderar på vilken väg in i den digitala Märklin-världen är optimal läs billigast och kanske simplast för en gammal analog körkarl, några tips :beer:
Mina egna alternativ äro
- Startpackung 29000 EUR 170 utan rullande materiel
- dito 29468 med V5   EUR 350
- satsa direkt på CS3
 :emm:
« Senast ändrad: mån 10 aug 2020, 19:41:57 av Fredrik »
Nygammal MJ-nörd...

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.814
« Svar #4 skrivet: mån 10 aug 2020, 20:27:20 »
Jag funderar på vilken väg in i den digitala Märklin-världen är optimal läs billigast och kanske simplast för en gammal analog körkarl, några tips :beer:
Mina egna alternativ äro
- Startpackung 29000 EUR 170 utan rullande materiel
- dito 29468 med V5   EUR 350
- satsa direkt på CS3
 :emm:

En MS2 är aldrig bortkastad tillsammans med CS2 eller CS3. Den blir som ett extra körhandtag. Ska du precis börja med digitalt så är det i mitt tycke rimligt att börja med en MS2. Den ger de basala grundmöjligheterna i digital styrning.

Om du behöver eller vill ha just det loket så är ju den startsatsen helt okej, även om loket är en enkel modell och du får två väldigt enkla godsvagnar och en lite bättre (Kbs) på köpet.

MS2 är relativt smidig att styra för lätt få åtkomst till 11 lok och jag tror den rymmer rätt många fler lok i minnet (31 eller ännu fler?). Sedan klarar strömförsörjningen inte av mycket mer än ca 3-5 lok i samtidig körning, men där brukar även de flesta personers simultankapacitet också ta slut... Det går däremot utmärkt att ha ett 10-15-tal parkerade lok på banan men bara köra med några få åt gången.

MS2 är i mitt tycke (och andras efter vad som tidigare har postats på detta forum) relativt osmidig att styra växlar eller andra objekt med då man bara når två styck objekt (adresser) åt gången i menyn. Kan funka med några enstaka objekt innan det blir jobbigt även om den teoretiskt kan styra rätt många men då får man vara inne och rulla i de olika sidorna för respektive objekt vilket snabbt blir rörigt.

Om du från början känner att du måste kunna köra många lok samtidigt (fler än 2-3) så är CS3 att föredra då den har mer effekt. CS3 ger även fler möjligheter till programmerad körning, återkoppling osv och är väl lite enklare att kontrollera fler olika objekt som växlar genom t.ex. uppritad schematisk spårplan. Det är väl också lättare att skapa en multipel om man vill parkoppla två lok. CS3 erbjuder också en något bättre möjlighet att programmera lokens decoder jämfört med MS2.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.395
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #5 skrivet: mån 10 aug 2020, 20:43:11 »
Roberto
Har du kollat de andra systemen och konstaterat att det inte passar dig?
För skenorna skiter fullständigt i vad för styrkoder och spänningar som flödar igenom dem.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #6 skrivet: fre 14 aug 2020, 21:52:16 »
Efter mycket velande hit o dit har jag nu skaffat en Märklin Cs 2. Tillsammans med två st MS 2 har jag nu direkt kontroll på fyra lok (eller tåg) plus att jag enkelt kan växla till  flera yttligare lok (som jag ännu inte har :-) . Men jag kommer nog sällan att ha fler än tre lok på g samtidigt - dte där med simultankapacitet ni vet ...
.
Köpte CS2an på ebay for 3200 inkl transformator o anslutningskablar. Den modernare o häftigare CS 3 kostar nästan 3 ggr så mycket. med mina ganska rudimentära kunskaper om digital styrning fyller nog CS 2 väl så bra mina nuvarande krav på en funktionell  körkontroll.

När det gäller val av system ska man inte glömma bort en synnerligen viktig faktor: Känner du någon som verkligen kan det system du väljer.?  Jag har förmånen att ha kontakt med en verklig fena på Märklins system o det har varit helt ovärderligt. utan hans hjälp hade det tagit oerhört mycket länge tid att komma igång - loken ville inte var riktigt med från början....

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 326
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #7 skrivet: lör 15 aug 2020, 08:17:15 »
Hej

CS2an har lika hög uteffekt som CS3an, skillnaden är främst en snabbare processor och en mer omfattande mjukvara och därigenom har CS3an lite fler finesser. Jag tror att många inte ens använder alla möjligheter som finns i CS2an.
Man bör alltid utgå från sina egna behov och utifrån det tycker jag att du har gjort ett klokt val till ett bra pris.
Hälsningar
Janne

Utloggad Roberto

• Användare
  • Antal inlägg: 104
  • 0704-385030
« Svar #8 skrivet: ons 19 aug 2020, 17:06:45 »
Tack för uppmärksamhet och förslag men när jag botaniserar på Tradera under "Digitalt växelström" så dyker det upp en sådan flora av allehanda tillbehör :???:
Hittills har jag fått hem ett antal C-räls men/och vad mer behövs för att köra digitala lok :)
Nygammal MJ-nörd...

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 326
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #9 skrivet: tor 20 aug 2020, 09:14:56 »
Hej Roberto

Du behöver en digital körkontroll. Eftersom den här tråden började med spörsmål om Märklins produkter så kan jag fortsätta med att skriva om det. Det vanligaste är att börja med en MS1 eller MS2 för att eventuellt fortsätta med en Cs2 eller CS3.
När det gäller MS1 och CS2 är det begagnatmarknaden som gäller. Det är inte nödvändigt att gå över till C-räls för att köra digitalt utan det går alldeles utmärkt att köra med M-räls. Att få tågdetektering med M-räls är lite annorlunda än med C och K-räls.
Jag svarar gärna på sådana frågor om du skall börja med tågdetektering.
Hälsningar
Janne