Modelljärnvägar > HO-skala

Bocksprång av Märklin lok

(1/3) > >>

Du618:
Hejsan på er.

Det var syftet med förra inlägget, som blev fel. V100, 212, V60, Br216 och flera Märklin lok gör "bocksprång". Alltså vid omläggning av körriktning, så far loket iväg en bra bit 2-3 decimetrar. Vid Analog drift och relä, tydligen också med Delta (relä).

Detta måste bero på ojämn fördelning av strömmen mellan hjul och släpsko. Många hjul och en släpsko, mycket minus och lite plus. Så när omläggning sker då blir det för mycket plus och ett språng.
Sett lok på Ebay som har flera släpskor än orginal, hjälper kanske.

Man kan hitta och köpa "Nya" modeller på Ebay, trots att de är 20-30 år gamla. Mj-handlare är anslutna och lägger ut sina objekt, med nya betyder att ingen kört med det. Allt är nytt och inget nött eller slitet.

Du618

Coppas:

--- Citat från: Du618 skrivet lör 11 jul 2020, 10:21:09 ---Det var syftet med förra inlägget, som blev fel. V100, 212, V60, Br216 och flera Märklin lok gör "bocksprång". Alltså vid omläggning av körriktning, så far loket iväg en bra bit 2-3 decimetrar. Vid Analog drift och relä, tydligen också med Delta (relä).
--- Slut citat ---

Med betoning på det jag skrev i din tidigare tråd i ämnet, dvs. att jag inte är så insatt i just Märklin, så är det ändå märkligt att digitaliserade lok skulle göra bocksprång. Sedan verkar det ju vara som så att modellen du köpte (Märklin 3347) inte är digital och då blir det ganska svårt att hänga med i ditt resonemang.

Att ett analogt Märklinlok beter sig som ett analogt Märklinlok ska göra vid analog körning är ju då inte så konstigt. Frågan kvarstår dock om vad du egentligen har köpt, dvs. är det en ren analog modell eller har någon digitaliserat loket?

----------------------------------------------------

--- Citat från: Du618 skrivet lör 11 jul 2020, 10:21:09 ---Man kan hitta och köpa "Nya" modeller på Ebay, trots att de är 20-30 år gamla. Mj-handlare är anslutna och lägger ut sina objekt, med nya betyder att ingen kört med det. Allt är nytt och inget nött eller slitet.
--- Slut citat ---

Det här blir mera en fråga om semantik, alltså vad man läser in i ett visst begrepp beror ju ofta på sammanhanget. I detta fall kan man hålla isär två saker. Ditt inköpta lok 3347 är nytt såtillvida att det är obrukat, nytt i asken, aldrig använt osv. Däremot är det ju långt ifrån nytt i förhållande till när det tillverkades. Som framgick så tillverkades modellen du åsyftade under perioden 1989-1994.

Det innebär att modellen ifråga kan ha 26 till 31 år på nacken. I den bemärkelsen så är modellen inte att betrakta som ny. Har den legat i sin ask i omkring tre decennier så är chansen stor att oljor och annat beckat igen, plast vittrat mm. Är det så att modellen beter sig konstigt så skulle jag nog rekommendera att göra en service innan det börjar kollas efter hur man monterar extra släpskor etc.

Du618:
Hejsan på er.

Tack Coppas, för dina inlägg, jag kan tyvärr ej svar. Så det blir flera inlägg, vad Admin tycker om det vet jag ej.

Trix Katalog från 1964 med ett V100 med gula fartränder.

Två foton på 3347, med kåpa och utan kåpa.

Du618

To1973:
I would still unscrew the housing to see if there really is a digital decoder in the locomotive, which according to the documentation should be a simple digital switch.  to the question with new: is new if the model is new on the market.  this locomotive has a new condition when it is not in use.  but since you bought the locomotive it is now used.  it's like Second's hand in new condition😉

Coppas:

--- Citat från: Du618 skrivet lör 11 jul 2020, 16:13:30 ---Hejsan på er.

Tack Coppas, för dina inlägg, jag kan tyvärr ej svar. Så det blir flera inlägg, vad Admin tycker om det vet jag ej.

Trix Katalog från 1964 med ett V100 med gula fartränder.

Två foton på 3347, med kåpa och utan kåpa.
--- Slut citat ---

Tror inte att Admin har något emot att du gör fler inlägg. Det är ju det som är vitsen med forum. Däremot brukar man kanske kunna få lite synpunkter om man postar ungefär samma saker i flera olika trådar istället för att försöka att hålla ihop det i en.  ;)

Nog om det. Br V 100-modellen i Trix katalog har sannolikt bara fått godtyckliga färger vid tryckningen eller att färgerna på något vis förvanskats under resans gång. Man får ju även här betänka att det gått mer än ett halvt sekel sedan katalogen gavs ut. Som jämförelse så länkar jag in en bild på en motsvarande Roco-modell som oxå avbildar ett Br V 100, alltså från perioden 1958–1968… ungefär… och där ser det ut som dekorlinjerna är vita.

Br V 100, liksom övriga ’röda’ diesellok vid den angivna tiden, hade då hade som sagt en purpurröd färg med RAL Classic-kod 3004 som fasades ut omkring 1974. Inget nämns om dekorlinjerna, men troligen rör det sig då om RAL Classic-koden 9010 Reinweiß, dvs rent vit som användes för loknr. mm. under perioden. Vitt brukar ju dock inte förbli vitt så länge utan gulnar eller grånar ganska kvickt om det inte tas om hand.

Vad gäller din modell Märklin 3347 så är det sedan svårt att säga vad som gäller maskinellt utifrån de bilder som visats. Däremot är det en modell av ett Br 212 i Orientrot, alltså orientrött med RAL Classic-koden 3031. Den kulören användes på DB-lok under perioden 1987–1998. Med andra ord mitt i den period som din modell är tillverkad. Din modell ska då se ut som den gör, dvs. det är inga direkta fel på dess dekor för perioden. 

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion