Författare Ämne: Trög drivning i Märklin-lok  (läst 500 gånger)

Utloggad tellurian

• Användare
  • Antal inlägg: 23
Trög drivning i Märklin-lok
« skrivet: ons 08 jul 2020, 11:30:47 »
Hej
Jag är ingen Märklinist men har tre Märklin NOHAB-lok som stått i sina kartonger ett antal år men som jag gärna vill ha igång för 3R.
  • 37679 Strukton Rail TMY 9505 (fd MY 1128)
  • 37688 Nordjyske Jernbaner M17 (fd MY 1146)
  • 37698 DSB MY 1135 tjenestelokomotiv

Jag gjorde ett försök med Strukton-loket på en modulträff i Norrköping för några år sedan, det fungerade i några sekunder, sedan luktade det bränt.

Nu har jag försökt provköra loken analogt. Jag har smort upp kuggar, men märker att Strukton-loket går väldigt trögt och drar man på började det ryka i kretskortet. Nästa lika trögt är NJ M17. DSB 1135 verkade inte ha samma problem, den hade betydligt högre motorvarv på den lägre spänning jag testade loken på utan risk för "brand".

För mej låter det som att motorerna får jobba för att övervinna nån friktion som jag inte riktigt kan hitta orsaken till. Har någon nåt tips?

I loken har suttit en (troligen) ljuddekoder av okänt fabrikat; rödaktigt kretskort med märkningen STM-5 94V-0. Det går inte att läsa CV-från någon av dem. Jag har en tanke om att riva bort all specialelektronik och installera ESU-dekoder med standard ledningsdragning. Men jag har förstått att vissa motorer inte går att driva från en ESU, då det krävs speciell styrelektronik i loken. Jag vet inte om ovan nämnda artikelnummer kan avslöja motortypen. Någon som vet? Någon som gjort detta?

Mvh Stefan
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Medlem i FREMO och ModulSyd

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.248
SV: Trög drivning i Märklin-lok
« Svar #1 skrivet: ons 08 jul 2020, 12:11:14 »
Hopbeckad olja i motorn kanske i kombination med en dekoder som inte stänger ner vid överbelastning. Standardreceptet är att ta isär motorn, rengöra lager och axeltappar från olja som förhartsats till fast form, olja upp på nytt. Samma med kugghjulsutväxlingen. Och kanske byta ut förångade dekodrar.
Använder man olja med lågt hartsinnehåll, lågt innehåll av flyktiga beståndsdelar och låg syrahalt brukar det vara lite längre.

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.073
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #2 skrivet: ons 08 jul 2020, 19:11:41 »
Jag tror, utan att ha koll på alla tre, att dessa har Märklins stora trumkollektor-motor.
Om det stämmer kan man
1) Byta bara fältspolemotorn mot en permanentmagnet (ca 100kr)
2) Köpa en konverteringssats och byta både fältspolemotorn och rotorn, den senare till 5-polig, och får då ännu bättre gångegenskaper.
I båda fallen slänger man sedan in t.ex. en ESU-dekoder.
(Det finns et ttredje alternativ, att byta till en Uhlenbrock 76200 utan att röra motorn, jag har fått hyfsat resultat med detta men många är skeptiska)

I samtliga fall bör du givetvis också kolla att inte oljan beckat igen (gammalt problem med Märklin, trodde det var löst på senare årgångar) och rengöra som BW skriver ovan.

Nohab forever  ;)  !
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad Modellbauhuette

• Användare
  • Antal inlägg: 35
« Svar #3 skrivet: tor 09 jul 2020, 12:44:10 »
All of them should have already the 5-pole motor with the permanent magnet installed, because these are 37xxx article numbers!

Therefore, they can be digitalized with every standard mfx/dcc compatible digital decoder.

Moritz

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.073
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #4 skrivet: fre 10 jul 2020, 12:59:03 »
Yes, sorry, forgot that.
I have a couple of Märklin Nohabs but older, some of them I have converted by myself.
You're right, 37xxx-engines have newer engines.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)