Författare Ämne: Skapa blocksektioner med C-spår  (läst 436 gånger)

Utloggad Aitch

• Användare
  • Antal inlägg: 38
Skapa blocksektioner med C-spår
« skrivet: sön 05 jul 2020, 23:32:13 »
Jag har en praktisk fråga. Jag håller på att bygga en modelljärnväg med Märklin C-spår och är ganska novis. Det går långsamt erkänner jag men nu har jag kommit dit att jag behöver skapa blockavsnitt innan jag fäster rälsen permanent. Jag kommer att använda Möllehems detektorer som bygger på att avläsa strömförändringar i ena rälen. Man kapar alltså rälen på ett lämpligt ställe så att den isoleras från den andra. Men i ändan av varje enskild skena är ju rälerna ihopkopplade på undersidan. Hur kommer man förbi det problemet, i synnerhet på en längre sträcka? Måste man knipsa av alla kontaktbleck på undersidan? Hur har ni gjort?
Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.419
  • Gävleborg
    • Mitt CV
SV: Skapa blocksektioner med C-spår
« Svar #1 skrivet: sön 05 jul 2020, 23:45:36 »
Vad jag har förstått från vänner som kör Märklin ska man sätta in en röd isolerande plast bit föra att det ska funka.
https://www.conrad.ch/de/p/h0-maerklin-c-gleis-mit-bettung-74030-mittelleiter-240568.html

Vi 2-rälsare tar bara och kapar en sken och så är vi klara....
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.659
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #2 skrivet: mån 06 jul 2020, 00:22:23 »
Hej,

här är ett svar jag skrev i ämnet för längesedan: Återkoppling C-räls. Man kan byta den röda plastbiten från Märklin mot en bit krympslang eller något annat som isolerar mellan skenskarvarna i sektionsändarna.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B2/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad Aitch

• Användare
« Svar #3 skrivet: mån 06 jul 2020, 01:32:55 »
Tack för ultrasnabba svar. Dock så är jag fortfarande brydd för även med isolering mellan skenorna så är rälsen fortfarande ihopkopplade på undersidan genom kontaktblecken, som dessutom ligger väldigt tätt. Det ser pilligt ut att bryta dem. Men jag skall hem och mäta signalen igen, kommer väl på något...
Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.419
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #4 skrivet: mån 06 jul 2020, 01:40:17 »
Den röda plast mojen/krympslangen är till blecken på undersidan för att skapa isoleringen mellan skenorna.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad Aitch

• Användare
« Svar #5 skrivet: mån 06 jul 2020, 01:41:24 »
Tack Fredrik - jag läste ditt gamla inlägg från 2013 och fick lite nya idéer. Great!
Nybyggare
Märklin H0, C-spår
Digikeijs DR5000

Utloggad LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.814
« Svar #6 skrivet: mån 06 jul 2020, 19:42:30 »
Tack för ultrasnabba svar. Dock så är jag fortfarande brydd för även med isolering mellan skenorna så är rälsen fortfarande ihopkopplade på undersidan genom kontaktblecken, som dessutom ligger väldigt tätt. Det ser pilligt ut att bryta dem. Men jag skall hem och mäta signalen igen, kommer väl på något...
Hej
På alla sträckor eller spårbitar som ska ingå i en sträcka för detektering så måste du klippa isär dessa så att de två rälerna blir isolerade från varandra. Däremot så gör du inget med kontaktblecken som är mellan skenorna som ingår i samma kontaktsträcka. Mellan två kontaktsträckor eller eller kontaktsträcka och spår utan detektion så behövs en styck isolering för den räl som detekteras.

Som Fredrik skriver i den tidigare tråden, så håller jag med om att det är lika bra att klippa alla raka och böjda bitar med en gång. Det är lite meckigt men ännu krångligare att försöka hitta vilken bit som man glömt klippa senare.

Av något skäl har jag inte bild på var det ska klippas och isoleras, så jag får visa bild på hur man isolerar mittledaravsnittet. Då går det alltså åt två isoleringar i mitten. Annars så är det bara en för varje ände av den skensträng som utgör detektorsträcka (spårledning).

På den här bilden kan man med goda ögon skymta att blecket som förbinder rälerna på samma spårbit är avklippt nedanför den bruna anslutningshylsan.

H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning