Författare Ämne: Vad fungerar en avkopplare med för ställpult?(Märklin)  (läst 401 gånger)

Utloggad starhawk

• Användare
  • Antal inlägg: 89
Vad fungerar en avkopplare med för ställpult?(Märklin)
« skrivet: tor 02 jul 2020, 16:49:24 »
Funderar vad för ställpult jag behöver till min avkopplar skena. Kan den så att säga ställas i läge avkoppling eller klarar den inte det? eller är den bara tänkt för att avkoppla det koppel som är ovanför den just då.

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.419
  • Gävleborg
    • Mitt CV
SV: Vad fungerar en avkopplare med för ställpult?(Märklin)
« Svar #1 skrivet: tor 02 jul 2020, 17:02:37 »
Detta blir en gissning baserad på de kunskaper jag samlat på mig som 2R rallare.
En tryck knapp som endast leder när den ä nertryckt.
* Kör in fordonet som ska kopplas av över avkopplings skenan.
* Tryck på knappen för att aktivera avkopplingsskenan, kör däri från, släpp knappen.
* Klart.

Naturligtvis kan jag ha jätte fel också, låt oss höra vad en Märklin rallare säger också.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.245
« Svar #2 skrivet: tor 02 jul 2020, 18:26:13 »
Den kan bara användas momentant. Elektromagneten drar så pass mycket ström att den överhettas och förstörs om man lämnar den på.
Man använder samma slags ställpult som till vanliga växelmotorer. Grön eller röd knapp är en smaksak, man kan ha två avkopplare på ett par knappar.

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.338
« Svar #3 skrivet: tor 02 jul 2020, 19:34:45 »
Kan den så att säga ställas i läge avkoppling eller klarar den inte det?
Varför skulle du vilja ha en avkopplingsskena stå i uppställt läge längre tid? Jag ser inte behovet.

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.245
« Svar #4 skrivet: fre 03 jul 2020, 00:24:23 »
Notera även att om en avkopplingsskena står med rampen uppfälld så kan ett lok med släpsko inte köra förbi. Det  finns varken plats för släpskon i höjdled eller, eftersom släpskon blir isolerad,  ström till hands för att köra. Ett koppel i take med en impuls i taget.

Det kunder ju vara kul att föravkoppla alla vagnar i ett tåg och sen låta dem rulla nerför rampen, men det kommer att ryka för mycket.

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.338
« Svar #5 skrivet: fre 03 jul 2020, 07:05:20 »
Ett alternativ om man nu vill fjärrstyra avkopplingsskena är ett servo.
Antar att alla Märklin avkopplingsskenor har en liten mekanisk arm som sticker ut på sidan. Montera ett servo som påverkar den armen så har man en lösning.
Man lär även få en tystare funktion än den originalmagnet som sköter jobbet från början.