Författare Ämne: "Prajma" landskap?  (läst 363 gånger)

Utloggad Rallarfredde

• Användare
  • Antal inlägg: 60
"Prajma" landskap?
« skrivet: ons 01 jul 2020, 07:46:56 »
När ni byggt upp landskapet, exempelvis på en plywoodskiva och då format med gips etcetera. När ni sedan grundmålat alltsammans, använder ni någon form av primer eller något ovanför? Tycker färgen har en tendens att lossna lätt på gips och sådant när man börjar limma. Kan Woodland Scenics Cement fungera?

Ha det gott allesammans!

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.961
SV: "Prajma" landskap?
« Svar #1 skrivet: ons 01 jul 2020, 08:59:07 »
Jag grundmålar men skulle inte säga att jag prajmar, (jag har mentalt reserverat det begreppet för att spreja primer ur sprejburk).

En bit ner på den här sidan står det en del om hur jag gör: http://www.hokey.nu/start/landskapsbygge-38546206

/H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 913
« Svar #2 skrivet: ons 01 jul 2020, 09:36:28 »
Jag grundmålar men skulle inte säga att jag prajmar, (jag har mentalt reserverat det begreppet för att spreja primer ur sprejburk).

En bit ner på den här sidan står det en del om hur jag gör: http://www.hokey.nu/start/landskapsbygge-38546206

/H

Trevlig och bra beskrivning rätt igenom där! :up:

/hanlof
Svenskt 1970-2000: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad Rallarfredde

• Användare
  • Antal inlägg: 60
« Svar #3 skrivet: ons 01 jul 2020, 10:39:28 »

/H

Trevligt och snyggt gjort, men alltså inget "skydd" ovanpå?

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.684
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #4 skrivet: tor 02 jul 2020, 12:25:04 »

Vad skulle "skydd ovanpå" innebära?

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 566
« Svar #5 skrivet: tor 02 jul 2020, 14:28:46 »

Vad skulle "skydd ovanpå" innebära?

SA

Hej ! :hug:
Säger som ärade forumbroder Svante... Vad menas med skydd ovanpå osv.

Jag grundmålar med lite blandat grön/brun/sierra/gul/svart för att inte ev underarbete ska "lysa igenom". Använd vattenbaserad färg.
Jag brukar köpa lite hos min konstnärsbutik. Men det mesta som inte är oljebaserat går bra.

Det är bra om då olika vitlimsblandningar och annat ska "hugga" i underlaget.
Man också köpa pulver och blanda i gipset så det inte blir kritvitt. Det pulvret går förstås att mixa med färgerna oxå.
Mina gipsningar brukar till 90% bestå i s k gipsbindor som jag köper enkelt på närmaste apotek.
De bindorna kan man också lägga/rulla ut på det mesta om man vill ha underlag som suger eller tar vitlim eller liknande.
Onödigt att krångla till det. Prova med olika teknik på olika håll. Det gör också att det du skapar inte blir enformigt i sin upplevelse i sin helhet på banan. Har man samma produkter och teknik över hela bygget ser det lite väl konstlat ut och så ser moder natur inte ut.

Tror jag har några poster/bilder i min tråd om hur jag gör.

Lycka till !
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad AndersC

• Användare
  • Antal inlägg: 34
« Svar #6 skrivet: tor 02 jul 2020, 16:55:27 »
Ett tips jag använde förr var att färga gipsen med bränd umbra i färgpulverform. då blir det inga vita fläckar om man råkar slå till exempelvis gipsberg i alla fall, färg kan man ju välja efter just aktuellt behov.

Anders