Författare Ämne: Reparation av ellok  (läst 478 gånger)

Utloggad aNders

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.371
Reparation av ellok
« skrivet: lör 04 jul 2020, 22:29:12 »
En gammal film med bl.a Centralverkstaden Örebro. https://www.filmarkivet.se/movies/reparation-av-ellok/

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.663
SV: Reparation av ellok
« Svar #1 skrivet: sön 05 jul 2020, 02:03:05 »
Intressant stycke teknikhistoria så tack för den länken. Synd bara att det inte fanns något ljud.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.204
« Svar #2 skrivet: sön 05 jul 2020, 08:50:28 »
Intressant stycke teknikhistoria så tack för den länken. Synd bara att det inte fanns något ljud.

Ja, det är nyttigt tankeväckande att få inse tidsspannet för all den tekniska utveckling vi idag tar för given. Det hade smakat bra att få se en mer komplett skildring av lokunderhåll från den aktuella tiden. Faktadatabasen säger om filmen att den skall vara från ca 1930. Det stämmer antagligen rätt bra då filmen visar några steg i rivningen av ett revisionslok som levererades 1925 och då kan ha fått sin första revision 1929-1930. Filmen visar däremot inte bland aktuella loktyper något Ub-lok som skall ha levererats först 1930. Däremot är jag duktigt skeptisk till att scenen med tillkoppling av tågvärmen på en uppställd vagn skulle vara ångvärme. Det är snarare ett uppenbart osant påstående.
Det borde ha funnits fler intressanta arbetsmoment av framför allt upparbetningsprocesser att föreviga förutom scenen med arborrningen av blindaxelns lagerlägen. Men det är väl så att man ansåg de visade scenerna med logistik, demontering och montering mer "filmiska" för en 10 minuters propagandasnutt. Motsvarande arbete med samma teknik kunde man beskåda ännu ca 75 år senare i Notviken så länge koppelstångslok underhölls där.
- o000oo -

Utloggad RunNil

• Användare
  • Antal inlägg: 44
« Svar #3 skrivet: sön 05 jul 2020, 19:42:07 »
Nostalgitripp     Fin film med härliga äldre lok, särskilt träloket. Gick ett analogt trälok skala N idag på Tradera. Jag antar att de är svåra att hitta med tanke på priset  Huga vilket pris.