Författare Ämne: Att räta en böjd vagnskorg  (läst 463 gånger)

Utloggad Rauma75

• Användare
  • Antal inlägg: 42
Att räta en böjd vagnskorg
« skrivet: mån 29 jun 2020, 18:08:26 »
Hej allihopa,
För inte alltför länge sedan fick jag tag på en av Limas gamla fyr-axliga Skandiatransport-vagnar - den täckta varianten i plast som är utrustad med fyra dörrar av metall (aluminium} på vardera sidan. Jag hade letat efter en av dessa under en tid, varför jag var glad äntligen kunna lägga vantarna på den. Problemet är att vagnskorgen är böjd horisontellet - dess mittpunkt ligger högre än endera vagnsände. Eftersom vagnen nog är 35, för att inte säga 40, år gammal, verkar det inte helt otroligt att den förvarats på ett sätt som gjorde att den utsattes för värme och/eller tryck, eller kanske var den redan skadad då den köptes av en tidigare ägare. Hur som helst, jag har beslutat att göra ett försök att "böja tillbaka den" så att dess golv och tak ligger horisontellt längs hela planet, och undrar om någon annan här har någon erfarenhet med en sådan operation. Just nu funderar jag på ett ställa korgen i en ugn på 100°C i några (fem eller så) minuter, men jag skulle uppskatta såväl tips som varningar.

Tack!
Frank

Utloggad Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 479
    • -
SV: Att räta en böjd vagnskorg
« Svar #1 skrivet: mån 29 jun 2020, 20:31:02 »

Jag tror det är enda sättet att få den att gå tillbaka.

Glöm inte att spola den i kallt vatten direkt efter, annars går plasten tillbaka till originalformen.

Du kanske får upprepa proceduren några gånger, men det borde funka, jag har rätat ut kropps- och ving-halvor  genom att spola med varmt vatten/kallt vatten.

Stefan E  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Inloggad Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.486
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
« Svar #2 skrivet: mån 29 jun 2020, 20:54:49 »
Hade detta varit min vagn så hade jag lagt en distans lika hög som ytterändarna i mitteln av vagnen.
Satt in vagnen i ugn max 60grader i 20 minuter sen kollat av.
Då har jag ingen vagnskorg som tar skada.
Jag vet inte om detta skulle vara till någon hjälp att kyla av vagnen efteråt, men det är möjligt att detta hjälper..
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.155
« Svar #3 skrivet: mån 29 jun 2020, 21:03:54 »
... Just nu funderar jag på ett ställa korgen i en ugn på 100°C i några (fem eller så) minuter, men jag skulle uppskatta såväl tips som varningar.
...

Att utsätta vagnkorgen för nominellt 100-gradig luftvärme utan att ha noggrann tillsyn på hur olika delar, särskilt tunna detaljer, reagerar låter vådligt.

Men fenomenet är känt på många håll i olika modellhobbydiscipliner och råd saknas inte på nätet. Om dom är goda återstår att testa.

http://www.austinsms.org/Straightening-Warped-Plastic-Parts.php

https://pinside.com/pinball/forum/topic/what-is-the-best-way-to-fix-a-warped-plastic

Men en hel vagnkorg i termoplast kräver måhända respektabel omsorg beträffande metod för uppriktningen. Kom ihåg att vagnkorgen i sin helthet mjuknar avsevärt vid högre temperaturer, så att den också kan bli känslig för punktbelastningar som deformerar fel saker om man är oförsiktig med hur riktkrafterna appliceras.
« Senast ändrad: mån 29 jun 2020, 21:10:34 av d680ae »
- o000oo -

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.032
« Svar #4 skrivet: mån 29 jun 2020, 21:14:19 »
Jag har rätat ut ett vagnstak som slagit sig en gång genom att limma två mässingsbalkar mot insidan med tvåkomponentslim under stark press.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad Rauma75

• Användare
  • Antal inlägg: 42
« Svar #5 skrivet: tis 30 jun 2020, 12:15:17 »
Tack för alla svar, funderingar, och tips - jag uppskattar verkligen Er vilja att dela med Er av Era erfarenheter och expertis.
Frank

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.762
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #6 skrivet: tis 30 jun 2020, 14:33:49 »
Skulle det gå åt skogen har jag en sån vagn du kan få köpa billigt. ;) Det saknas nog några skjutdörrar på den men jag tror att den är rak i korgen. Ska kolla i så fall.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB