Författare Ämne: Krokodilen i Lego  (läst 2322 gånger)

Utloggad Steffe

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
Krokodilen i Lego
« skrivet: mån 29 jun 2020, 13:25:09 »
Nu finns Krokodilen i Lego  :)

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.065
    • www.mj-magasinet.se
SV: Krokodilen i Lego
« Svar #1 skrivet: tis 30 jun 2020, 15:14:11 »
Enligt uppgift släpps den i butik i morgon.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 497
    • -
« Svar #2 skrivet: tis 30 jun 2020, 15:17:01 »
Frestande!  :up:

Stefan E  :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Utloggad Turbocab

• Stammis
  • Antal inlägg: 539
« Svar #3 skrivet: ons 01 jul 2020, 08:30:50 »
Puh, den är ju nästan ett måste. :) Eg har dom inte löst övergången mellan delarna så snyggt men den ska ju klara radier motsvarande Märklins industri-radie, så det förstår man ju kanske. :)

Risk att denna säljs slut och blir dyr så vänta inte. Lego är precis som Märklin nu, små serier på många satser, som sen dubblas i pris eller mer kort efter dom är slutsålda. Såg förra veckan Maersk Container-båten för motsvarande SEK 4500:- i en dansk butik.....

/Martin som diggar Krokodiler. (vem gör inte det....)

Inloggad Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.847
    • Tompas Webbplats
« Svar #4 skrivet: ons 01 jul 2020, 13:17:24 »
Ja, den är ett MÅSTE :lol:  Nu står det en hemma hos mig ... :) :) :)

Runt 10st kvar på MOS kl 12 idag. Det kom en person bakom mig som också skulle ha en. Personalen sa den kommer ta slut

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.259
« Svar #5 skrivet: ons 01 jul 2020, 13:23:10 »
Häftig visst, men det här är i egentlig mening inte Lego som jag ser det. Idén med Lego var att med förpackningens byggklossar kunna bygga något annat än det avsedda, ofta utan kompletteringsklossar. Nutidens Lego består av så mycket specialklossar som begränsar annan användning att bygglädjen hämmas. Det blir lite som att bygga plastmodeller, förvisso utan lim. Den byggs en gång för att sedan köra. Kul javisst, men långt från grundidén med Lego. Idag en Krokodil imorgon en amfibiebil, typ. Om det med denna förvisso fantastiska modell går att bygga ett annat "Altbau-ellok" eller varför inte ett svenskt brunlok - Blindhjulskonstruktionen finns ju även att nyttja - så faller mina åsikter till nostalgiskt gnäll.

Minns dock att "forntidens" byggbeskrivningar och idéböcker presenterade otaliga möjligheter. En idébok som jag särskilt minns, bör ha varit från omkring 1970, hade ett Vilda västern scenario med tågsätt och beridna indianer. Tror det var ett fort också, allt byggt med dåtidens standardklossar. Naturligtvis förstår jag att någonstans uppstod kravet på mer förebildslika byggalster som inte de fyrkantiga legobitarna klarade. Men trots utökat antal färger, grönt och brunt fanns inte i forntiden och knappt grått, användbara fönster, rundade samt fasade klossar och större sortiment av hjul så har Lego på ett annat sätt blivit begränsat. Vid legobyggandet med syskonbarnen konstateras att antalet legobitar per förpackad modell numera är få och ofta oanvändbara om något "utanför boxen" ska byggas. Försöker att uppmuntra deras kreativitet och btw så "scratchbyggde" jag för en tid sedan en "old-school" veteranbil i enhetliga färger som t.o.m. svågern häpnade över.

Sådär ja, nu har den moderna legolanseringens partypooper fått skriva av sig. ;) :)

/Mats

Tillägg: Naturligtvis gratulerar jag dig Tompa och alla de som lyckats komma över en modell. Grattis!
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.286
« Svar #6 skrivet: ons 01 jul 2020, 14:01:59 »
Nåja, nu kanske möjligheterna på varianter blev lite för mycket dissade.  ;)
Hittar man inget krokodil-lok så får man kanske köpa detta https://www.klossbutiken.se/lego-nyheter/31015
Förslag på varianter framgår klart och tydligt.

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.686
« Svar #7 skrivet: ons 01 jul 2020, 16:24:17 »
Självklart så är det en jättehärlig pryl och LEGO har alltid en hög nostalgifaktor.

Får erkänna att det ryckte till i jag-vill-ha-tarmen och jag bor nästan vägg i vägg med MoS och LEGO-butiken... men som med så mycket annat så får man sätta sig ned och räkna till tio. Sedan får man överlägga med sig själv och då allvarligt ställa sig frågan om detta är något just jag behöver rakt av... och i synnerhet särskilt då mera än något annat som rör mina hobby- och fritidsintressen?! Detta är dock en högst individuell ansats.

Kom fram till att då jag inte ens har spår eller annat att köra skapelsen på, samtidigt som det finns saker som jag hellre vill ha i skala 1:87 och från epok III-IV, så ska jag nog fokusera på det och låta någon bättre behövande entusiast få tillfälle att köpa ett ex. Det är dock en mycket tjusig tingest så jag hoppas att alla som slår till även blir tillfredsställda.  :up:  ;)
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad mj-onas

• Stammis
« Svar #8 skrivet: ons 01 jul 2020, 16:38:54 »
@sintra   Hehe, befarade en länk till en bautabox Duploklossar. :) Fast speglar på sätt och vis ändå ytterligheterna: Lego för vuxna och Lego för barn. Men ånyo, Krokodilen är fantastisk, Lego måste följa tiden och tillverka för att sälja. Och nej, jag tycker inte dess första versioner av batteritåg håller idag.

Bilderna på det Vilda västern bygge jag tidigare nämnde såg jag även i vuxen ålder och konstaterade även då att det efter förutsättningarna var skickligt gjort, tyvärr har idéböckerna förkommit. Byggvarianterna av western-loket i länken är väl inte något att hänga i julgranen, ursprungsmodellen likaså. Vad jag menar med byggalternativ är att de stort sett ska kunna utformas till samma nivå som förpackningens ursprungmodell, varför inte med en konverteringssats. Fast det kommer kanske framöver ett E32 eller liknade att köpa, och då naturligtvis i grönt.

/Mats  :)   

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.286
« Svar #9 skrivet: ons 01 jul 2020, 17:49:33 »
Och nej, jag tycker inte dess första versioner av batteritåg håller idag.
Vaa!! Ska du dissa nu igen, och dessutom det som jag verkligen älskade  :lol:

Kommer ihåg när jag lyckats tjata mig till denna sats med den svarta legomotorn med batterilåda och diverse hjuluppsättningar. Då var lyckan stor. Rullade på bra på den blåa rälsen med de vita sliperserna, två växlar hade jag också. Allt ska finnas kvar uppe i fritidshuset om jag inte minns fel.
Sen fick grannpojken också Lego-tåg, men med strömskenan i mitten..Suck!! Lite avundsjuk var jag.
Fast jag hade ju även mitt Märklin om än inte så mycket att pyssla med, så det gick ingen nöd på mig.

Utloggad mj-onas

• Stammis
« Svar #10 skrivet: ons 01 jul 2020, 18:58:39 »
Nu har jag tittat på recensionsfilmen. Det finns en hel del möjligheter med de drygt 1200 byggdelarna. Imponerande växellåda men lite trist att blindhjulskonstuktionen är skådebröd. Fast att uppnå så alla hjul har kontakt med rälsen har ju varit och även är en problematik för långa lokomotiv även i mj-världen. Tycker mig faktiskt också se möjligheter att bygga ett E44 med lokkroppens mittdel som utgångspunkt. Fast då blir den i brunt. Den här bygga-och-bygga-om-filosofin som jag så starkt förknippar med Lego finns fortvarande men kräver inköp av flera stormodeller och en hel del tänk om vagnparken med ursprungsbyggda modeller ska matcha.

Mest lyckade tycker jag de amerikanska dieselloken är - Visst, de kom för mer än ett decennium sedan -, de gör sig väldigt bra i Lego. Enda "bekymret" med USA-tema på Lego-järnvägen är att boggievagnar inte rullar lika bra som tvåaxliga.

/Mats

Utloggad benlin

• Användare
  • Antal inlägg: 41
« Svar #11 skrivet: ons 01 jul 2020, 23:25:36 »
La en beställning i Legos egen butik. Slutsåld!

Men dom skall tydligen ta fram en batch till, fick restnotering med leveransbesked till mitten av September...
Kör n-skala - helst efter tidtabell

Utloggad nohab

• Veteran
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #12 skrivet: fre 03 jul 2020, 07:58:24 »
Ja, den är ett MÅSTE :lol:  Nu står det en hemma hos mig ... :) :) :)

Runt 10st kvar på MOS kl 12 idag. Det kom en person bakom mig som också skulle ha en. Personalen sa den kommer ta slut

Kul Tompa, då var vi inte många minuter från varandra !
Vi hade antagligen sprungit på varandra om inte jag fåt ett långt telefonsamtal när jag var på väg dit (11:52-12:08).
Jag velade en stund, men när jag sedan fick höra att även det lilla svarta loket med 40-årsplaketten ingick för samma pengar så slog jag till :)
/Nicke
MJ-Magasinet

Utloggad nohab

• Veteran
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #13 skrivet: fre 03 jul 2020, 18:48:48 »
Lilla på köpet,

/Nicke
MJ-Magasinet

Utloggad jaxne

• Användare
  • Antal inlägg: 162
    • http://jaxne.com
« Svar #14 skrivet: mån 06 jul 2020, 15:50:53 »
Häftig visst, men det här är i egentlig mening inte Lego som jag ser det. Idén med Lego var att med förpackningens byggklossar kunna bygga något annat än det avsedda, ofta utan kompletteringsklossar. Nutidens Lego består av så mycket specialklossar som begränsar annan användning att bygglädjen hämmas.

Detta stämmer dock inte alls idag. Runt millennieskiftet hade LEGO en period där det var stora specialbitar som var väldigt begränsande och utrymmet för att bygga något annat än det de var ämnade till var väldigt begränsat. Idag är det helt annorlunda. Visst finns det många specialbitar, men det är mindre och väldigt användbara på många mer sätt. Att tro att det inte går att bygga något annat av ett sådant här stort set visar snarare på brist på fantasi. Med närmare 1300 bitar finns det ganska så mycket annat man skulle kunna bygga. Nu hag jag inte kikat på ritningen för just detta set, men generellt brukar just sådana här mer exklusiva set från LEGO använda byggtekniker där bitar används på helt andra sätt än man kan tänka sig normalt och på så sätt få massa nya idéer på hur man nyttjar bitarna på ett bra sätt i egna byggen.

Jag kan rekommendera ett besök på utställning som föreningen Swebrick håller, eller bara kika lite på bilderna på forumet de har. https://swebrick.se/ Det bör bli en ögonöppnare för hur flexibelt det är idag med utbudet av bitar som finns nu :)
Tidigare användarnamn Foffe_87
Modulbyggare med svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.
www.jaxne.com - DJ / Musikproducent  / Liveartist

Inloggad Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.847
    • Tompas Webbplats
« Svar #15 skrivet: tis 07 jul 2020, 13:01:18 »
Nu är dom slut...
Idag när dom öppnade LEGO store i MoS och jag var där och kollade så fanns där 2ex kvar. Kollar man på MoS saldot nu på webben är dom slut i butiken.
I Skärholmen tog dom slut på två dagar. På webben har man kunna beställa tills dom tog slut i helgen.
Kul att se att så många gillar Croc  :up:

Utloggad Steffe

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 10
« Svar #16 skrivet: tis 07 jul 2020, 18:06:05 »
verkar fortfarande finnas att beställa här.

https://toyspace.se/lego-creator-expert-10277-krokodillok

Utloggad nohab

• Veteran
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #17 skrivet: ons 08 jul 2020, 21:26:28 »
Gumman och jag började bygga på vår ikväll (kul med gemensamt intresse :)  ),
Lego har gjort en miss med svart bakrund i byggbeskrivningen (brukar normalt vara vit), vet inte om det ska se exklusivare ut, men brunt syns tämligen dåligt mot svart bakgrund.
Bortsett från det är det ett kul bygge  :up:
/Nicke
MJ-Magasinet

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.024
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #18 skrivet: tor 09 jul 2020, 17:02:40 »
---
Mvh Peter

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.787
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #19 skrivet: tor 09 jul 2020, 17:11:54 »
Jag fick hem min igår från Toyspace. Fastnade på punkt 1: öppna kartongen... ;)

Gumman och jag började bygga på vår ikväll (kul med gemensamt intresse :)  ),
Lego har gjort en miss med svart bakrund i byggbeskrivningen (brukar normalt vara vit), vet inte om det ska se exklusivare ut, men brunt syns tämligen dåligt mot svart bakgrund.
Bortsett från det är det ett kul bygge  :up:
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad nohab

• Veteran
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #20 skrivet: fre 10 jul 2020, 12:30:37 »
Ojdå !
Men börjar man i uppförsbacke kan det ju bara bli lättare sen :)
/Nicke
MJ-Magasinet

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.609
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #21 skrivet: fre 17 jul 2020, 02:41:42 »
Jag kunde inte låta bli...  :O

En ”stund” senare:

Det blev min andra krokodil.  :cool:
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 893
« Svar #22 skrivet: fre 17 jul 2020, 18:25:07 »
En imposant byggsats av ett vackert lok, och med många delar. Häftigt! :up:Frågan blir ju närmast om när Lego tillverkar ett lok i H0? Fick inte en glimt av vad byggsatsen kostar?
Mvh

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.686
« Svar #23 skrivet: fre 17 jul 2020, 20:42:30 »
Frågan blir ju närmast om när Lego tillverkar ett lok i H0? Fick inte en glimt av vad byggsatsen kostar?

Lite OT, men LEGO har pysslat med i alla fall bilar i skala 1:87 förut. Tror dock att de inte är så hugade att ge sig in på marknaden för mj-modeller i H0 idag. Den nischen är ju inte direkt känd för att vara lukrativ.

https://brickipedia.fandom.com/wiki/HO_1:87_Vehicles
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 497
    • -
« Svar #24 skrivet: lör 18 jul 2020, 09:29:58 »
Hejsan!

Jodå, LEGO gjorde bilar i 1/87 på -60talet, men de är dyra samlarobjekt idag.

Att LEGO skulle göra tåg i 1/87 håller jag för osannolikt, men man vet aldrig.

Krokodilen kostar 1229:- på LEGO shop och innehåller 1271 bitar.

https://www.lego.com/en-se/product/crocodile-locomotive-10277

Tyvärr slutsåld för tillfället, men det är en ny modell så det är ingen risk att bli utan, det kommer så småningom.

Hälsningar

Stefan E   :)
"Santa Fé & Texas Pacific RR"